• MajaLee

Vad är normalt järnvärde?

Vad bör järnvärdet ligga på för att vara OK. Jag är blodgivare och då säger man väl 115 har jag för mig, men det provet är ju taget efter att man lämnat blod så jag antar att det ska vara högre när man bara tar ett vanligt prov.

• Svar på tråden Vad är normalt järnvärde?
  • lata kocken Johanna

120 -146 är normala området för gravida

över 146 finns en ökad risk för blodproppar i moderkakan och ett hb som inte sjunker under 146 med tiden (runt 20e veckan) ska behandlas som en riskgraviditet och följas upp med bla tillväxtUL

under 120 kan det vara bra att stötta med järntabletter - för att mamman ska må bra och orka - bebisen tar vad den behöver

• nr3

vad olika det kan vara. här tar de bara hb om de tror det behövs och alla gravida ska ta järntabl from v20-21.. tänk om man får för HÖGT värde nu då...!

• Collica

Hmm, Jag har haft 111-113 de senaste gångerna hos BM å hon säger att man bör ha över 110 iaf. Hon rekommenderar järntabletter för att undvika att jag går ner mer i värde, men jag mår som en sop-råtta av dem så jag måste komma på något annat.
    Blää!

• längtarefterbarn

Oftast finns det ingen större risk att man får för högt värde, det är om man är väldigt uttorkad osv....
    Däremot ska man inte gå omkring med för lågt värde så det är därför de hellre ger järntabletter vid tveksamma fall än inte. Man äter det i förebyggande syfte lixom. Svårt att förklara.

• Shagwell

Hur kan man ha ett sådant högt värde som 150?? Käkar man inget annat än järn då...????

• Lyckliga ja

mitt lägsta va 124 men nu har ja 136 o äter ej några järntabletter o så..

• Rye

På inskrivningen hade jag 146, nästa gång när jag var i v. 29 hade jag 126 och det var bra så min bm, men att jag skulle äta en järntablett om dan iaf.. I förebyggande syfte.

• Norahs mamma

shagwell:
    När jag var 18 år så låg mitt HB på runt 150...
    Åt inte en så varierad kost, mycket snabbmat
    Å så rökte jag, å rökare får ju falskt förhöjt hb

• ElizaD

Jag hade 150 vid inskrivning och jag käkar inte järn Är gammal viktväktare och därför noggrann med grönsaker till varje måltid + tränar mycket. Inte rökare - har aldrig rökt.
    Ska till bm nästa vecka - vecka 21 - och ska nog be bm kolla att mitt blodvärde gått ner.

• Sophie82

Då jag väntad felicia i slutet så låg mitt på ca 98, det var lågt, fick äta xtra järn men maggen pallad einte med det så jag hoppade över det.. sen efter förlossningen hade jag 70 i hb..då va man ganska trött Fick 2 påsar järn-dropp.

• pinklady

mitt järnvärde låg på 155 för 2 veckor sen. Hoppas det går ner lite då...

• Smilla75

Mitt har varierat mellan 110 och 120 under graviditeten. Är nu i v 30. Har ätit Nifernex hela tiden. Det är lite lågt men inte anemiskt vid graviditet. Över 145 ökar risken för blodpropp mm.

• Dayna Lee

Järnvärdet, S-Fe tas inte ofta hos bm, utan det väl blodvärdet (Hb) du menar nu.. Det ska hos en kvinna som lämnar blod iaf inte vara lägre än 125 g/L. Hos en gravid borde det vara nånstans där in närheten när man börjar säga att det är lågt.. 117 om jag minns rätt.

• Blå Flygare

Jag kan inte svara på varför jag så lätt får högt Hb.
    Äter gärna kött, dricker nästan aldrig kaffe, och dricker inte mjölk eller te i samband med att jag äter kött. Älskar lerverpastej... Kan ju vara förklaringen.

Det är ju viktigt att få i sig C-vitanmin när man äter järn för att ta upp det, och C-vitamin är väl den enda vitamin jag inte är orolig för att få i mig för lite av.

Ska iallafall kolla järnvärdet innan jag börjar ta några järntillskott (utöver Vitamineralkvinna).

Har fått Blutsaft rekomenderat av en bekant som fick det rådet av sin bm. Nu var ju det ca 20 år sedan, och jag undrar om inte blutsaft räknas som naturmedel. Är det ok att ta när man är gravid? Någon som vet? Annars ska ju det vara "skonsammare", så man inte får förstoppning.

• Leontine

Jag tar Blutsaft. Tålde inte Niferex o mina läkare sa att jag kunde ta Blutsaft ist. Inte lika effektivt men bra iaf.

Svar på tråden Vad är normalt järnvärde?