• zoxi

Jag har problem med att svälja kolsyra.

Som rubriken säger så har jag problem med att svälja kolsyra. Det är oftast när en flaska eller burk läsk är precis nyöppnad och extra "fizzy" som hela min kropp motarbetar kolsyran.
    Kommer säkert att få höra att jag ska lyssna på min kropp och inte dricka kolsyra men ja..

Jag minns när jag var 4-5 år och bad mamma att "ta bott kolsy'n" när jag fick ett glas cola på fredagkvällen och brukade även röra om med en gaffel så att kolsyran försvann.

Idag när jag dricker så motarbetar hela min kropp mig som sagt och när jag precis svalt så försöker kroppen "trycka" upp kolsyran igen vilket resulterar i antingen en jättehård hicka eller att det gör ont och svälja ner.
    Nu är jag ju van vid det här så det är ingen stor grej, men varför blir det så?
    Försökte googla lite men hittar inget speciellt. 
    Jag är inte så haj på kolsyra över lag, så kan inte någon berätta lite vad kolsyra gör med kroppen? 
  • Svar på tråden Jag har problem med att svälja kolsyra.
  • kossan

Välkommen till klubben! =)

Jag dricker inte kolsyra just för att jag inte kan svälja det, jag måste alltid hålla kvar det i munnen för att sedan kunna svälja. Därav dricker jag det inte och får då väldigt många undrande frågor men det är en trevlig egenskap. Icke kolsyredrickande!  

• zoxi
    kossan skrev 2011-11-07 16:32:11 följande:
    Välkommen till klubben! =)

Jag dricker inte kolsyra just för att jag inte kan svälja det, jag måste alltid hålla kvar det i munnen för att sedan kunna svälja. Därav dricker jag det inte och får då väldigt många undrande frågor men det är en trevlig egenskap. Icke kolsyredrickande!  
    Tack! :D

Aldrig hört om någon annan med detta "problem" innan och får ofta undrande blickar om varför jag låter som jag gör när jag sväljer t.ex. cola. Haha! 
  • giftgrodan

kan och kan... det GÅR, men det är inte alls behagligt. Dricker helst inte kolsyrade drycker alls, och kan inte förstå hur andra kan uppskatta det

• kossan

hehe men jag dricker det inte, varför ska jag dricka om jag tycker det är obehagligt! släcker törsten gör det ju inte heller!:p

Men det är väl bara att berätta att du inte gillar det, eller förklara att du tycker det är obehagligt! =)   

• EmaEspinoza

Exakt samma sak händer mig, förutom det där med när jag var liten. Jag kunde dricka läsk utan problem och älskade kolsyran, gör det än idag. Men nu som 18 åring så är det så att varje gång jag ska svälja klunken så får jag en jättehård hicka samtidigt som jag ska svälja, vilket oftast gör ont för det blir en tryck i halsen.

Svar på tråden Jag har problem med att svälja kolsyra.