• Heklo

14 månader av sömnproblem

Hej!
    Min lille kille på 14  månader har nästan aldrig sovit längre än 3 timmar i sträck. En gång har han sovit 6 timmar och en handfull gånger 4 timmar...sen han föddes... Oftast blir det alltså 2 timmars sömnperioder. Ammar lite fortfarande och jag antar att jag behöver sluta för att försöka få ordning på sömnen. Han är inte vaken någon längre stund men lagom så att man piggnar till lite.
    Vi samsover varje natt då han sover ännu sämre när han sover själv och jag orkar inte gå upp och hämta honom hela tiden.
    Storebror var likadan men kunde iaf sova ca 4-5 timmar första passet så att säga. Men lillebror sover inte ens lugnt då. Vissa kvällar springer vi fram o tillbaka många gånger.....
    Det blir ju lite svårt att koppla av på kvällarna eftersom man vet att han vaknar hela tiden...
    Vi har inte kört någon 5-minutersmetod eller så. Vi anser att han ska känna sig trygg o veta att vi finns där.
    Men nu börjar det bli för jobbigt. Han är en superglad o go kille på dagtid o sover lite bättre då.
    Vill bara ha lite tips o input på hur vi ska bete oss med lilleman.....

Tack på förhand!!

• Svar på tråden 14 månader av sömnproblem
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Det finns massor med metoder att få till en bra sömn, några tar längre tid, andra går  på 3 nätter.

Det viktigaste är att ni som föräldrar bestämmer er, nu får det bli en ändring. (Det är det svåraste)
    Både mor och far skall bestämma sig.

Det gäller också att vara konsekvent, göra på samma sätt.
     Barn tycker om rutiner, de vill veta vad som kommer
    att ske.

Börja med morgonen, gå upp samma tid varje morgon. Förslagsvis 06.00 ----  07.00
    Två sovpass på dagen. Ca: 2-2½ timmar  sammanlagd sömn.

Ca: 45 minuters rutin för läggnings myset. Mat-borsta tänder-sjunga-läsa. Förslagsvis börja 19.00.

Somna utan hjälp. Antingen sitta vid sängen eller vara i rummet eller gå ut  och in i rummet.

Titta inte i ögonen på lilleman, allt skall vara tråkigt, prata lugnande .

Tänk på att ni hjälper lilleman att kunna somna om igen när han vaknar på natten.

Lycka till// Carmen

Finnas till hands ej överge, vara bestämd och tro på att lyckas.

Svar på tråden 14 månader av sömnproblem