• Sassie

Allergi, Ärftligt eller ej?

Jag har sedan jag varit liten haft allergier mot olika saker i perioder, Var mjölkallergiker när jag gick på lekis..  och pollen, päls och astma har kommit och gått under åren.. Det enda jag verkligen har det tufft med nu är min astma som jag behandlar med bricanyl och visa pollen sorter. Min mamma har oxå olika former av matallergier och Astam och pollen..

Nu undrar jag; Löper mitt barn större risk att bli allergisk?  Hur förhindrar jag allergi? Bör jag fixa nytt hem åt vår katt?

Tack på förhand!
    Sarah 

• Svar på tråden Allergi, Ärftligt eller ej?
  • Allergiexperten

Hej! Eftersom du själv är allergisk och även har astma så har ditt barn en ökad risk att utveckla allergi och kanske även astma, risken är cirka 25% jämfört med cirka 10% risk om ingen förälder har allergi.
    Det är svårt att säga om du ska göra dig av med katten, det vill jag inte ge råd om. Mår ni bra och ditt barn är friskt är det bra men har du eller barnet besvär från luftvägarna med snorighet, hosta eller täta förkylningar så kanske du bör tänka om. Det beror också på hur gammalt barnet är, hur länge ni haft katten osv. Små barn är också mer känsliga för allergener och infektioner.
    vänliga hälsningar Anitha  

• Sassie

Jag väntar barn, och vill inte att mitt barn ska bli allergisk, då jag själv haft det tufft med det, då många av mina släktingar och även pojkvännens familj har djur, mest hund och katt!

Jag har sen vi skaffade katten inte haft något problem med det.. Hon är en blandras mellan nakenkatt och bondkatt(men har päls) Kan ju vara det som spelar in oxå? För känner av allergin hemma hos hans föräldrar, Men där är dom dock 10 katter 

MVH
    Sarah 

Svar på tråden Allergi, Ärftligt eller ej?