• Hanna 810

varning för knatteskutt

Vill bara lägg ut en varning och samtidigt se om det finns fler 'drabbade' eller om vi råkat ut för en ovanligt dålig omgång av Knatteskutt.

Vi anmälde barnen till Knatteskutt (som prova-på-olika-aktiviteter-varje-gång-gympa, typ) i augusti. Då stod det att barnen skulle få prova på bl.a. ridning, dans och capoiera uppblandat med mer 'vanliga' aktiviteter som fotboll, innebandy och friidrott.
    Två unga ledare ska ta hand om barnen och föräldrar ska helst inte närvara (deras önskemål). I vårt fall har ena ledaren saknats vid tre tillfällen, så en ensam tjej ska ta hand om en grupp med ca 20 barn i åldrarna 4-7 år. Och jag som förälder ska känna mig trygg i att lämna dem...??? Think not!

Två av dessa tillfällen har den tjej som uteblivit dessutom varit den som haft nyckeln till gympasalen där aktiviteterna ska ske...vilket resulterat i att våra barn (klädda för innevistelse) fått vara ute (i OKTOBER, ca +6 grader!!).
    Men värst är att alla de 'roligare' aktiviteterna strukits ur schemat under terminens gång. Helt plötsligt finns inte ridning eller capoiera längre och dansen är flyttad till samma tråkiga gympasal istället föra att vara i en danslokal med speglar på väggarna... När jag frågat ledaren om detta visar det sig att de aldrig bokat de aktivteter de gör reklam med, de hade ringt lite innan och då hade det visat sig att alla de 'roliga' aktiviteterna var fullbokade! Osmart planering eller ett fult säljtrick?? Det svarar de inte på... Behöver jag säga att det inte är en idrottsförening eller ideell förening som står bakom detta...det är ett AB.

Jag har kontaktat KO ang detta och fått råd om hur jag ska gå till väga, så jag har gjort ett återbetalningskrav på en fjärdedel av betalningen efter deras rekommendation. Tyvärr tar ARN inte upp fall som har mindre återbetalningskrav än 500 kr.
    Så de 800 pix vi betalat för en termin är ett stort slöseri. Vi hade haft mycket roligare och kommit billigare undan med familjegympa på F&S, där det dessutom finns bra ledare... Jag googlade knatteskutt och hoppsan vad de söker ledare över hela landet! En tjej skrev i sin blogg att hon skickade in en ansökan en dag, morgonen efter var hon anställd. Inte ens en träff eller intervju! Verkar vara seriöst förfarande för att skaffa kunnig personal som ska ansvara för våra barn, eller hur? Flera andra bloggare skriver om hur deras aktiviteter, precis som våra, plötsligt försvunnit ur planeringen och ersatts med ngt som går att hålla i en gympasal...

Så - kolla NOGA upp hur andra på er ort upplevt Knatteskutt innan ni anmäler era barn. Själv har jag inga betänkligheter i att säga: varning för knatteskutt!!
  • Svar på tråden varning för knatteskutt
  • cosinus

Här i stan har det funkat ok, ingen ridning eller annat mer spektakulär men det har de å andra sidan aldrig pratat om heller.

Barnen har fått prova fotboll, innebandy, orientering, skridskor, skidor, basket, friidrott, dans o s v.

2 av mina barn har gått och det har funkat helt ok. Inte så jag är överväldigad men absolut ok.

• Nelia68

Tack för varningen! Jag tänkte ev anmäla mitt barn och jag tänker absolut kolla upp vilka aktiviteter som ingår först!

• MissAdelaide

Innan det hette Knatteskutt så hette det Sweden sport Academy. Då gick vår son där och vi var jättenöjda. Möjligt att de har problem nu men ta det med dom istället för här på familjeliv.
    Anledningen till att barnen ska lämnas på en aktivitet är att de ska utvecklas och klara av att gå på en aktivitet utan att hålla mamma i handen hela tiden. Superbra tycker jag ! Självklart vill man inte lämna sitt barn om de nu har brist på ledare eller inte håller måttet, det förstår jag. Prata med dem och fråga hur de tänkt lösa det här. Be om pengarna tillbaka......

Lycka till

• sarsparis

och jag har hört raka motsatsen, brorsdottern går på det, och ledaren är suverän och jätte engagerad. Men det beror nog som sagt mycket på ledaren.

• BarbaMamma84

Min goda vän som leder knatteskutt i staden där vi bor pluggade till idrottslärare och har hållit på med sporter hela sitt liv och dessutom vart ledare för olika evenemang i de idrotter hon utövat. Hon är verkligen kvallad för denna sortens jobb. 
    Om det skulle ingå ridning i hennes grupp vet jag inte men alla barnen ÄLSKAR att vara med henne de här timmarna och är alltid glada och tacksamma vad dom än gör så då är ju frågan om det är du som förälder som är missnöjd eller ditt barn? 

• 071001

Jag har hört negativt om detta via en vän vars barn går på Knatteskutt. Dåligt organiserat.

• Hanna 810
    MissAdelaide skrev 2011-11-08 08:32:46 följande:
    Innan det hette Knatteskutt så hette det Sweden sport Academy. Då gick vår son där och vi var jättenöjda. Möjligt att de har problem nu men ta det med dom istället för här på familjeliv.
    Anledningen till att barnen ska lämnas på en aktivitet är att de ska utvecklas och klara av att gå på en aktivitet utan att hålla mamma i handen hela tiden. Superbra tycker jag ! Självklart vill man inte lämna sitt barn om de nu har brist på ledare eller inte håller måttet, det förstår jag. Prata med dem och fråga hur de tänkt lösa det här. Be om pengarna tillbaka......

Lycka till
    Har försökt göra just det men det går inte att få kontakt med någon som 'bestämmer'. Har fört en lååång dialog med ledare och distriksledare men inget händer. Just därför väljer jag att gå ut på familjeliv och skriva om det, så att denna inkompetens och ?falska marknadsföring? inte drabbar fler. Jag ser också fördelar med att barnen tränas i självständighet utan föräldrar men då vill jag ha några enkla baskrav uppfyllda först... jag är absolut ingen hönsmamma som måste hålla handen men vill att det ska vara säkert.
  • Knatteskutt

Hej!

Jättetråkigt att läsa att du inte är nöjd med vår verksamhet.

När det är 20 barn i en grupp är tanken att det ska vara 2 ledare. Vi förespråkar då att föräldrarna inte är med på träningen. Anledningen till det är att föräldrarnas närvaro ofta inverkar negativt på barnens koncentration och nivån på passen sjunker.

Den planering som vi presenterar inför termin är alltid preliminär och det går att läsa på vår hemsida. Det som vi utlovar är blandade idrottsaktiviteter under 12 veckor. Naturligtvis jobbar vi för att det ska bli så få ändringar som möjligt under terminen men tyvärr blir det ibland ändringar vi inte kan rå över då vi har många samarbetspartners.

Då du nämner att det bl.a. är capoeira som har uteblivit misstänker jag att du har ditt barn med på Knatteskutt i Uppsala. I detta specifika fall har vi sedan tidigare terminer bra kontakt med dessa föreningar men i höst lyckades vi tyvärr inte få till planeringen tillsammans med dem. För att gottgöra detta har vår ansvarige i Uppsala kontaktat bl.a. capoeira-föreningen och ordnat så att barnen på Knatteskutt kan komma dit och provträna på egen hand.

Du nämner att en av ledarna uteblivit från träningen, detta är givetvis inte ok och något som vi självklart tar allvarligt på. Jag misstänker att det i detta fall var så att den andre ledaren blivit sjuk, något som tyvärr ibland inträffar och vi hinner inte alltid få in en ersättare när det händer nära inpå passet. Naturligtvis är det ingen bra lösning att genomföra träningen utomhus i  +6 grader om barnen är klädda för inomhusaktivitet, detta är inget som vi instruerar våra ledare till att göra.

Vi har inte för avsikt att fortsätta en diskussion här, har ni ytterligare frågor eller åsikter gällande Knatteskutt är ni välkomna att kontakta oss på info@knatteskutt.se

Mvh

Pär Gustavsson, Arbetsledarchef
    Idrottsskolan Knatteskutt
  • mina68

Knatteskutt är inget annat än rent lurendrejeri. Jag blir så förbannad när jag tänker på dem. Dom lurar föräldrar som vill uppmuntra sina barn till att idrotta genom att få dom att tro att deras koncept hjälper barn "hitta" sin sport. Dom säger sig samarbeta med lokala idrottsföreningar och har bjudit in dessa för att introducera barnen i olika sporter. Våra barn har aldrig fått besök av någon idrottsförening. Varför? Jo, för dom får ingen ersättning. Knatteskutt betalar ingen ersättning för sådant utan räknar med att idrottsföreningar skall komma och jobba gratis för Knatteskutt som i sin tur tar ut 800kr för 10 tim av föräldrarna. Dom 1:a 3 tillfällena fick barnen vara utomhus. Hur kul är det kl 09.00 en råkall oktobermorgon? Men det är ju smart för då slipper dom lokalhyra.
    Det har endast varit lek i en timme och visst gillar barnen att leka tillsamans i en timme, dom gillar Knatteskutt, *men det var inte det jag betalade för*. Leka kan dom göra på gården i flera timmar....GRATIS!
    Vi har även granskat deras ekonomi och där finns mycket att fråga över, vart går pengarna? Inte till ledarna i alla fall. Sedan uppger dom i sin hemsida att man stöder Rädda Barnen, Child Focus, ECPAT och Röda korset genom buy AID. Men det står inget om hur mycket dom bidragit med, dom kan lika gärna bara ha köpt en penna och vipps så blev dom donatorer.Litar inte på dom alls. Bara det att dom fick mycket kritik när dom hette Sweden sport Academy och passande nog var det dags att byta namn till knatteskutt.
    Vill man betala för det dom säger sig kunna erbjuda skall man nog passa sig men vill man bara lämna ungar för lek en timma i veckan, i 10 veckor för 800kr så är detta ett bra erbjudande.
    Man skall då veta att det är en ledare på 20 ungar och om sedan denna ledare har turen och få en assistent som jobbar gratis så är det bra men om ledaren blir sjuk( eller assistenten) så står dom ensamma med 20 ungar.

• mina68
    Nelia68 skrev 2011-11-08 00:32:02 följande:
    Tack för varningen! Jag tänkte ev anmäla mitt barn och jag tänker absolut kolla upp vilka aktiviteter som ingår först!
    Ja, kollar du deras hemsida ser det ju jätte bra ut. Men grejen är att inga av dessa aktiviteter kommer ske om  inte någon idrottsförening känner för att jobba med hundra talet ungar flera tim i veckan per stad utan någon som helst ersättning. För det ingår i "samarbetet". I våran stad dök ingen förening upp så våra ungar lekte under alla tillfällen. Om nu inte "Gammellgäddan" har blivit sport.
  • Vix

Vår son har också gått Knatteskutt eller som när han gick hette det Sweden sport academy. Blev djupt besviken över att två tonårstjejer som höll i det kunde knappt prata så barnen hörde va de sa. Ingen pedagogik alls!
    Dessutom så hade de aldrig tillgång till material så de bad oss föräldrar att ta med bollar och diverse saker. Fick ändå betala fullt pris fast det var vi som hade med oss material. Verkligen bortkastade pengar och tid. Kontaktade dem pga missnöjd men fick inget bra svar. Nä fy för den organisationen. Undvik dem!!!

(¯`°?.¸ ♡Mamma till världens underbaraste barn, Hampus¸ Filip & Irma ♡ ¸.?°´¯)
  • ciann

Också dålig erfarenhet av Sport Academy. Dålig och sen informnation, sämre aktiviteter än utlovat, unga ledare som inte var vana med barn och aktiviteter som uteblev. Sätter inga fler barn i den verksamheten!

• Mars12

Har också hört dåligt om dom. Usch och fy. Kanske dags att ta tag i sin verksamhet?

• Archandra

Jag vill också varna för Knatteskutt. Vi betalade för ett visst antal aktiviteter. Nu har det ställts in en gång och det verkar inte bli något denna vecka heller. Dessutom utgår ingen ersättning för de förlorade aktiviteterna. Aktiviteterna har vid ett flertal tillfällen inte varit anpassade för den åldersgrupp som deltar (exempelvis förutsätts barnen göra saker de flesta inte har motorik att klara vid fyra års ålder).

Som jag ser det är det bara ett sätt att mjölka ur pengar ur småbarnsföräldrar som vill låta sina barn testa olika idrotter. OSERIÖST!!!

• Sur01

Jag ansökte bara om mer information som det stod att man skulle göra på deras hemsida. Sen skickar dom mail efter mail och nu även en faktura. Jag har inte ens anmält min dotter. Blir så jävla förbannad!

• blubbblubb

Vi har också provat knatteskutt med tränare som kom när de kände för det och en förening som inte "kunde ta ansvar för att tränare uteblev utan att meddela dem."  Vi fick dock ersättningspass, och återstående pengar tillbaka när vi gav upp och hoppade av. Att åka till en låst gymnastiksal (flera gånger) och ingen tränare gav en ledsen dotter.

Svar på tråden varning för knatteskutt