• Pimpinellan

Jaha,vi är ju inte intresserade av nån matchning utan vilka överblivna embryon som helst så just den kliniken är inget för oss. Verkar så himla krångligt med matchning när ett barn är det enda viktiga för oss,men full respekt för de som orkar och har råd!

• Pimpinellan

Vi har pratat om EA i två år utan att komma till skott och inte direkt hittat nån klinik vi kan tänka oss heller. Jag blir ju dessutom gravid ibland så då får man upp hoppet om ett "eget" barn och tja,sen drar tiden iväg igen...  Är dessutom så livrädd att klinikerna ska neka oss p.g.a mina missfall eller vår ålder eller nåt annat strunt! Reser aldrig nånstans heller och har inte flugit på över fem år så bara resan i sig tar emot.

• Pimpinellan
    anna013 skrev 2011-11-25 12:00:35 följande:
    Hej
    våra tankar går oxå till embryodonation
    Är det någon som har erfarenhet av Riga ? , svårt att få fram om det görs embryodonation där...
    Eller erfarenhet av St Petersburg- Ava Peter har ju en fin hemsida iaf...
    Sen funderar om det är skillnad på embryodonation o embryoadoption.Olika uttryck för samma sak , eller ?
    Tacksam för all info i frågan

/ a
    Jag kallar allt för EA,men per definition skiljer det sig. Antingen får man överblivna embryon från "vem som helst" från frysen och gör FET eller också gör man nya embryon från spermadonator och äggdonator och gör färskförsök. Då kan man även matcha ens eget utseende om det är viktigt. Betydligt dyrare också för det liknar ju mer ÄD egentligen. Fast min läkare sa att den EA han visste om var i katolska länder där embryon inte får frysas utan slängs om de inte kan användas,men hur ska man veta om paret får nåt över och hinna dit samma dag? Aldrig läst om just den varianten. Vi vill ha vilka embryon som helst som bara ligger i nån frys. Bara inte hittat nån klinik,det är rena djungeln där ute ju!

Förresten: är ni intresserade av att bilda en medlemsgrupp där man kan diskutera mer "intimt"? Jag känner mig inte riktigt avslappnad i denna "offentliga" miljö,men det kanske är bara jag? ÄD-grupper finns,men ingen för just EA. Om vi genomgår detta vill jag inte skriva i en sån här tråd hur det går...
  • Pimpinellan
    BollanB skrev 2011-11-25 18:54:15 följande:
    Tips!
    Ni kan nog hitta en del matnytting info i ÄD-trådarna. Tex "vi som gör ÄD ute i Europa#3" eller "vi gamlingar som gör vår 4:e ÄD"
    Där är många som fått EA/ED.
    Jag har försökt,men inte blivit klokare. På alla år här har jag hittills hittat en enda som gjort just EA.
  • Pimpinellan
    villsågärna38 skrev 2011-11-25 21:28:21 följande:
    De är flera i ÄD-trådarna som gjort ED eller EA. De kliniker jag hört talas om ligger i Polen och Tjeckien men vet även de som gjort ED i Riga genom att göra ÄD men med donerade spermier som de fixat själva. Ställ frågan i någon av de aktiva trådarna, det finns ju trådar både för de som gör ÄD, de som är gravida efter ÄD och de som har fått barn med ÄD. Finns inga specifika EA/ED-trådar så det är i ÄD-trådarna alla hänger. Vet inte om alla skyltar med det öppet, en del gör det men vissa kanske hellre inboxar om du ställer frågan.
    Som sagt... Läst,frågat,inte hittat nån. Men jag anser inte att det är EA om man tar nya ägg och spermier och gör nya embryon och gör ET. Just den varianten vet jag finns,men det intresserar inte oss. Tinat överblivet embryo och satt in-vet du verkligen nån som gjort det? I så fall vill de inte erkänna,kommer inte ut med det. Och vi har funderat i två år så jag har minsann letat! Faktiskt tröttnat på att fråga,ingen svarar ju,ingen bryr sig,alla gör ju ÄD känns det som och matchar in absurdum. Vilket de får,jag struntar i hur andra gör! Men ge mig två negrer känns det som,jag skiter i vilka barn jag får,jag tar vad som helst! Det anses nog lite "finare" att betala mer för extrem matchning,men barnet/barnen är ju inte ens "egna" hur som helst så vad spelar det för roll? Jag tror snarast det är därför folk inte erkänner eller inte vill göra EA eller prata högt om det. Vi skulle aldrig kunna ljuga eller komma undan med att ett EA-barn är vårt eget för ingen förväntar sig längre att vi får barn,ingen i min ålder ö.h.t får barn här nere och det skulle synas på barnen. Så tyvärr tror jag personligen inte på ÄD-trådarna heller.
  • Pimpinellan

Självklart är barnen ens eget,men alla vet ju ändå att det inte är ens genetiska. Är väl kanske det många försöker dölja med "extrem matchning",men får man helt plötligt tvillingar vid 48 fattar nog alla ändå. Kanske jag som är korkad och inte förstår vad man ska dölja,att man inte kunde få "egna" barn eller vad? Maken har också bra spermier,men ÄD är helt uteslutet. Skulle aldrig orka gå igenom den processen och dessutom spelar barnets ursprung ingen roll ö.h.t. Adoptera hade vi gjort för 4 år sen om vi bara fått,men vi anses odugliga. Det fattar väl vem som helst att man inte vill ha kommandosex i fem år,göra misslyckade IVF:er och få upprepade m.f,men anses man oduglig får man fortsätta på den vägen. Tills nu,fick m.f igen i torsdags och de drar ju alltid upp hoppet om ett "äkta" barn så därför har det dratt ut på tiden med EA. 
    Vad jag efterlyst i alla år,men aldrig blitt klok på är ett konkret förslag på en klinik med ren EA,pris,bemötande,kötider,förfarande och resultat. Jag har googlat mig gråhårig,men inte hittat nåt konkret! Orkar knappt leva och då än mindre leta och fråga förgäves. Svaren är så luddiga jämt,jag som knappt kan planera morrondagen måste få hjälp med att leta klinik rent praktiskt,hjälp med resan (hur sjutton reser man till Polen,vet ju inte ens det ju!) och allt annat. Plus att jag är säker på att vi får nej p.g.a mina missfall eller ålder eller annat trams. Vi har råkat ut för ALLT man kan drabbas av så nog sjutton får vi väl nej vad gäller detta också känns det som... Bara läsa vad ni skrivit är rena rappakaljan i min överbelastade hjärna, konkreta råd är vad jag skulle behöva och det kan ingen bistå med. Typ den och den kliniken i Polen har EA,ingen kö,bara mejla,åka dit och sätta in,kostar si och så. Kantarellen hade ju gjort det,men vad hände sen då? Bara tanken på FET har vi dratt ut på i tre år så ni fattar ju vilket enormt steg EA är rent praktiskt! Ruvning är ju en baggis,men resan,planerandet,energin-hur ska det nånsin funka!?  Språket dessutom,medicinerna,ja allt runt om. Och ovanpå allt en svärmor som inte godkänner oäkta barn,de ska vara biologiska och genetiska... Hon tycker inte adopterade ska få ärva egentligen,var nyss uppe i släkten nämligen och då sa hon det. Rynkar på näsan

• Pimpinellan
    villsågärna38 skrev 2011-11-26 22:44:14 följande:
    Om det är ÄD ni vill göra vill säga? Osäker på om de gör EA/ED i Finland dock.
    De har bara ÄD. Verkar som väldigt få länder har ren EA som jag efterlyst. T.o.m maken provade googla och kom ingen vart. Den klinik vi hittade förra året fanns inte nu...? Tror EA kostade 400 euro där. Och som sagt Kantarellen fick vi inte veta vart hon gått,bara att det var Warzawa,men googlar man på det hittar man inte heller nån klinik med EA! Jag önskar jag aldrig nånsin varit gravid,det är bara slöseri med tid och hopp! Om jag aldrig varit det hade vi ju gjort ÄD för flera år sen,nu orkar vi inte. Jag orkar knappt åka till stan,fatta ett annat land då!? Rena skräcken ju med allt folk,säkerhetskoll och gravida på vägen och allt möjligt elände. Jag går knappt ut,orkar inte tänka mer än max en dag framåt så därför orkar jag  inte  detta heller,men vet att jag måste om det ska bli barn. För utan barn=döden... Att folk orkar göra ÄD förstås jag bara inte,det är ju rena cirkusen ju! Boka hotell,var ska man äta,hur pratar man med katoliker,allt är för mycket för mig...
Svar på tråden Erfarenhet av embryo-äggdonation i Tjeckien?