• snysop

Fortfarande klåda över hela min kropp, 4v efter förlossningen

Det kliar över hela min kropp och har gjort det sedan senare delen av graviditeten - men nu efter förlossningen så är det värre! Det kliar på halsen, i ansiktet, under örat, i örat, på benen, på armarna, i armvecket, på magen osv.

Har inte förändrat något, så det borde inte vara någon allergisk reaktion. Kan det vara hormonerna? Har aldrig haft känslig eller torr hy så det verkar onekligen vara något som har med graviditeten att göra... Det kliar mest när jag skall gå och lägga mig och det blir ibland röda prickar (som finnar) och ibland långa uppbucktade rivsår där jag kliat mig, men de försvinner efter ett par timmar. Har sökt på forumet men hittar ingen om "postförlossningsklåda".

• Svar på tråden Fortfarande klåda över hela min kropp, 4v efter förlossningen
  • johansson6008

Det e inte helt enkelt graviditets utslag.... Fick jag nån dag/vecka innan förlossning.... Fick någon medicin mot det minns jag (sju år sedan)... du får nog be en sköterska kolla på det.... Hoppas det försvinner! Inte roligt när det kliar!

• snysop

Det är inga utslag, utan märkena blir när jag har kliat... Får ta och ringa bm, blir tokig av allt rivande överallt.

• kissemjao

Det kan inte vara så att du fått skabb? Det låter snuskigt kanske, men det är ju inte helt ovanligt förekommande... Hoppas att du kommer tillrätta med vad det än är. Klåda är fruktansvärt.

• snysop

Kan man ha skabb över hela kroppen?! Underlivet kliar inte alls. Får läsa om det...

• kissemjao

Ja... det kan man. Det är alltså ingen könssjukdom, utan ett kvalster som smittar... ja ungefär som löss fast under huden. Huuuuh! (Been there).

• kissemjao

Typiskt är då att det kliar mer på nätterna. Ja, googla och se... Och förlåt om jag skrämmer slag på dig.

• snysop

Isch, nä skabb är det nog inte. Har inga gångar i huden eller utslag. Men det låter ganska lika, att det kliar på natten osv. Dessutom har jag inte haft någon sexuell kontakt med någon annan än min man (och p.g.a graviditeten så har vi inte haft det på länge) och han har inga problem med klåda. Men tack ändå för tipset!

"Skabb orsakas av ett litet kvalster, sarcoptes scabie, som är ungerfär 0,2 mm stort. Kvalstret överförs mellan människor vid sexuell kontakt men även vid annan litet mer långvarig hudkontakt såsom hålla i hand, krama, sova i samma säng till exempel. Efter smittotillfället tar det ungefär 6 veckor innan man får symtom i form av klåda och spridda utslag. Klådan börjar ofta på låren och magen, sprider sig så småningom till hela kroppen. Ofta ses blåsor och eventuellt små vita gångar mellan fingrar, på handleder, runt bröstvårtor, på peniskaft eller hos små barn i fotsulor. På övriga delar av kroppen ses mer ospecifika rodnade knottror och fjällning (eksem).
    Klådan är värst på natten."

• kissemjao

Ja jag hade det när jag var liten liten, så minns inte så mycket mer än att det kliande hemskt och var besvärligt att få bort.

Du käkar inte nån medicin?
    Har du provat på att smörja din kropp noga? Hormonerna kan nog säkert rubba din talgproduktion. (Själv får jag vansinniga mjällattacker efter förlossning och i samband med att jag ammar).
    Har du ändrat dina kostvanor på märkbart sätt?

Jag har blivit allmänt nersatt efter båda mina förlossningar, och drabbas av all världens skit med virus och bakterier under tiden jag ammar... Men din BM har säkert koll på ämnet om det skulle vara nåt som hänger ihop med hormoner efter förlossningen.

• Grannen

Det låter som om det skulle kunna vara leverpåverkan. KOlla upp det snarast, för då finns det hjälp att få! Är du frisk fö? jag hade HEMSK klåda under graviditeten och hade utslag likande de du skriver om. Har gått över nu men eftersom jag har leverproblem så äter jag ursofalk.

• mossan

gå till läkaren o få hjälp antingen får du nåt mot klådan o så kan de kanske hitta orsaken så ska du ju inte behöva ha det.. hormonerna kan säkert påverka också men du ska absolut gå o kolla det.. jag har haft hemsk klåda men det är nåt helt annan o jag har fått rådet att prova antihistamin tabletter o hydrokortison salva som ska smörjas men det är bäst att först höra med läkaren. gör det snarast! så får du hjälp. läkaren sa till mig att när man börjar klia så frigör man histaminer i kroppen det ämne som gör att det kliar typ o då sprids klådan över kroppen.. prova lite kortison salva på det ställe som kliar direkt så kanske det inte sprids så hemskt.. antihistaminer säljs ju receptfritt på apoteket så du kan nog prova men kolla bara hur det är med amning o ta de samtidigt.

• mossan

utslagen.. är det röda prickar inte röda områden med vita upphöjningar i som vita knottror typ vid nässelutslag?? är det det så är det urticaria..

• bum

Fick också klåda efter förlossningen...höll på att klia mig tokig! Höll på ett par veckor sedan försvann det och har inte kommit tebax mer. Fick som nässelutslag där jag kliat..

Svar på tråden Fortfarande klåda över hela min kropp, 4v efter förlossningen