• Sweetmind

Vet att man inte ska färga håret hemma men... (hjälp!)

Hej! Igår färgade jag mitt blonda (blonderat, är mörk egentligen) hår brunt. Eftersom jag inte vill ha något rött inslag i färgen så tog jag en ganska mörk naturligt brun. De flesta partier i håret blev bra men såklart skiftar det lite åt det gröna hållet. Så nu tänkte jag färga över det med någon guldbrun färg, då jag passar bättre åt det guldiga hållet än det röda! Finns det någon här som kan tipsa om en guldaktig hårfärg/intensivtoning som skulle funka att jämna ut mitt aningen grönaktiga hår? Eller kommer det bli konstigt?? Andra förslag?

Tacksam för all hjälp :) 

• Svar på tråden Vet att man inte ska färga håret hemma men... (hjälp!)
  • Lisch

När jag gick från blond till brunett, mörkt alltså så blev mitt hår grönt och lite grått. Jag frågade en frisör och hon sa att man måste lägga i en röd färg först. Eller någon brun med rött i sig. 
    Tog mig 3 månader innan jag fick den härliga bruna färgen. 

Gå till en frisör och fråga.. Skadar inte. =)

• Sweetmind

Ja man är ju så dum när man vägrar "tro" på det där att man måste ha i en röd färg först! Jag vet ju också egentligen att det är så men eftersom jag absolut inte passar i röda nyanser så struntade jag helt enkelt i detOskyldig 

Lisch skrev 2011-11-08 08:24:13 följande:
    Tog mig 3 månader innan jag fick den härliga bruna färgen. 
    Vad lade du i för nyanser då? Om jag ändå skulle kunna tänka mig att ta i tex en kastanjebrun färg nu, hur blir det då tro?
  • MiIou

Det är lite svårt att få en snygg färg när man har blekt hår sedan innan och sedan vill få det mörkare, håret får lätt grå-gröna skiftningar och förbered dig på att det kommer att tvättas ut ganska fort. Det jag vet är att man i början måste färga ganska ofta för att "mätta" håret. Mitt tips hade varit att färga hos en frisör första gången och sedan köpa tex wellas toning, den som endast säljs hos frisör, för att sedan underhålla färgen. Det är en toning som håller 8-10 tvättar och beroende på hur långt hår du har så räcker en flaska till flera färgningar. Jag köpte den färgen nu senast eftersom jag vill klippa bort mitt färgade hår, jag är riktigt imponerad över hur bra den sitter och hur fin färgen ser ut! (jag tonar för att slippa se utväxten tills jag sparat ut håret med andra ord). 

• Sweetmind
    Miniminou skrev 2011-11-08 08:44:09 följande:
    Det är lite svårt att få en snygg färg när man har blekt hår sedan innan och sedan vill få det mörkare, håret får lätt grå-gröna skiftningar och förbered dig på att det kommer att tvättas ut ganska fort. Det jag vet är att man i början måste färga ganska ofta för att "mätta" håret. Mitt tips hade varit att färga hos en frisör första gången och sedan köpa tex wellas toning, den som endast säljs hos frisör, för att sedan underhålla färgen. Det är en toning som håller 8-10 tvättar och beroende på hur långt hår du har så räcker en flaska till flera färgningar. Jag köpte den färgen nu senast eftersom jag vill klippa bort mitt färgade hår, jag är riktigt imponerad över hur bra den sitter och hur fin färgen ser ut! (jag tonar för att slippa se utväxten tills jag sparat ut håret med andra ord). 

Klart jag borde gått till en frisör men det är lite svårt att ändra på det nu när snålheten har bedragit vishetenFlört Men jag ska gå till en frisör och köpa deras Wella-toning iaf, tack för tipset!! Frågan är bara vilken nyans?
  • emeliesabine

Köp inte en färg med guld i!!!!!
    Guld slår  nästan alltid åt grönt så välj i stället en brun toning med lite lite koppar i eller köp två toningar. En brun och en koppar så kör du i den koppriga toningen på de dassiga partierna innan du använder den bruna toningen. Kan kännas meckigt men att göra en färgkorrigering är inte det lättaste. Man vill ju inte få jättemörka dassiga partier bara för att man vägrade rött från början ;)
    Som du märker brukar det nästan bli billigare att gå till frisören direkt. Hehe! ;)
    Lycka Till!
    ¨Berätta hur det gick sen!
    /Frisör sen 9 år tillbaka.

• Sweetmind

Hej! Nu har jag allt ordnat till det så det känns bra igen:)  Jag tog en kastanjebrun färg, den med minst röda pigment i som jag kunde hitta, och färgade om hela håret en gång till! Nu är det naturligt mörkbrunt med lite effekter som man ju har och jätteglansigt och fint!

Tack för alla svar imorse iaf! 

Svar på tråden Vet att man inte ska färga håret hemma men... (hjälp!)