Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Normalt att älska ett djur lika mycket/mer än en människa?

Jag tycker att det är helt normalt.

Men jag blir alltid enerverad på sådana här frågor - vem fan bryr sig om något är "normalt" eller inte, och vem tusan bestämmer det? Gör vad du mår bra av, helst utan att skada andra, och skit i normer och normalitet!  

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Petronella01 skrev 2011-11-11 17:47:19 följande:
    Tyvärr finns det ju en grupp människor, som istället för att vårda vad de anser är bra, lägger ned fruktansvärt mycket tid på att granska hur andra människor lever och sedan fördöma det sättet.

Man kan verkligen fråga sig vad det kommer ur, för människor som är harmoniska och nöjda med sig själva skulle aldrig komma på idén att bry sig om huruvida någon som inte angår dem kallar sin hund för sitt barn. Hur kan man möjligen reta upp sig på det? Är man osäker på sin kärlek till det egna barnet, missnöjd med sin livssituation? För mig är det ett fullständigt mysterium.
    Helt klart är att "lev och låt leva" inte ingår i deras filosofi.

Håller med. Finns folk som är så rädda för allt annorlunda att de har en drömvärld som skiljer sig markant från vår. De hejade nog på "fel" kille i Matrix-filmerna, om man så säger:

">

• Dorian Ertymexx
    jollan61 skrev 2011-11-11 17:49:32 följande:
    Precis! Svårare är det inte! Jag menar, skulle jag ta bort mina älskade djur och samtidigt få lägga ner min största hobby och intresse, ett intresse jag haft sedan barnsben, och alltid kommer att ha, bara för en partner? Och sedan inte ha något att leva för, förutom just denna karlslok.... Haha, NO WAY!

Sedan kan man faktiskt ordna relationer även med en allergiker/djurägare. Det är klurigare, ja, och samboskap blir milt sagt kymigt, men finns det hjärterum finns det... ja, du vet. :)
  • Dorian Ertymexx
    Lingonflickan skrev 2011-11-11 18:43:52 följande:

Så separation är alltså ett fullt möjligt val i det läget?

Ja? Varför skulle det inte vara det? Jag förstår inte vad du tycker är så märkligt.
  • Dorian Ertymexx
    Petronella01 skrev 2011-11-11 18:54:47 följande:
    Om min son hade visat sig vara allergisk efter en tid (har dock hört att det är ovanligt hos de som växer upp med djur, sådana barn brukar vara friskare än folk som är rädda för allt de refererar till som "smuts" ) så hade jag fått överväga att omplacera mina katter. Att göra mig av med djur för en mans skull hade däremot inte varit lika självklart. Men det har väl att göra med att jag aldrig hängt upp min existens på någon jag levt med.

Med facit i hand vet jag att jag föredrar att inte bo ihop med en annan vuxen människa. 

Jag gillar dig redan! ;)
  • Dorian Ertymexx
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 18:45:46 följande:
    Mamma: tyvärr kan det vara det. Jag vill inte göra mig av med ett djur bara för att kunna leva med en person. Och även om vi gör oss av med djuret måste man även göra sig av med alla möbler och liknande som djuret vart i.

Respekt!
  • Dorian Ertymexx
    Lingonflickan skrev 2011-11-11 19:57:11 följande:

Hellre separera från den man älskar än att göra sig av med ett djur. Ja, det säger väl allt.

Som om partnern väljer att bli allergisk liksom.

I rest my case!   

Ehm, du skrev fel:

"Hellre separera från en tvåbent varelse som klarar sig utan en som man älskar, än att göra sig av med en fyrbent varelse som inte klarar sig utan en, som man älskar mer."
  • Dorian Ertymexx
    Petronella01 skrev 2011-11-13 15:26:20 följande:
    Ja, människor som påstår att man bara projicerar sina känslor på djur har verkligen inte levt nära ett djur av någon sort. Det ger också ett väldigt korkat intryck att påstå något sådant eftersom det nu finns vetenskapliga belägg för detta (men just ja, mamman i Småland "sket i forskning").

Jag vänder mig också mot det man ibland hör om katter att det är opålitliga, inte fäster sig vid människor o.s.v, välskötta, älskade katter är enormt lojala och trofasta. Min äldsta katt nästan "bråkar" med mig om vem som ska trösta min son när han är ledsen.

Precis. Jag blir upprörd och inte så litet ledsen när jag hör sådana dumheter. Djur är inte så annorlunda från oss, eller, snarare tvärtom, vi är inte så långt ifrån djuren. Känslor och lojalitet poppade inte magiskt upp för 10 000 år sedan va...
  • Dorian Ertymexx
    Petronella01 skrev 2011-11-14 08:31:09 följande:
    Och egentligen, vad finns det för slags "normalitet" att sträva efter?

Normalitet är friheten från att utmana sig själv till att våga vara den man egentligen är eller vill vara, till förmån för ens högst egna tolkning av vad man tror att alla andra är.
Svar på tråden Normalt att älska ett djur lika mycket/mer än en människa?