• Envira

Normalt att älska ett djur lika mycket/mer än en människa?

Jag har funderat på det här ett tag. Samhället förändras ju hela tiden och olika saker blir okej med tiden. 
    Nu undrar jag om du tycker det är normalt att man älskar ett djur lika mycket eller kanske till och med mer än en annan nära familjemedlem? Till exempel mamma,mormor,bror etc.

Motivera sedan ifall du tycker att det är OKEJ att man gör det enligt dig? 
    Omröstningen är alltså om det är NORMALT, och motivera sedan om det är okej enligt dig.  

Omröstningen har inget med mig att göra, jag är bara nyfiken!Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-08 15:41
    Oj vad många svar!
    För att förtydliga så menar jag ju just att det innebär att man älskar djuret lika mycket som en nära familjemedlem, alltså någon du älskar och värdesätter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Normalt att älska ett djur lika mycket/mer än en människa?
  • Anghammarad
    Petronella01 skrev 2011-11-08 14:45:51 följande:
    Tja. Om vi nu förutsätter att ditt och mitt barn fanns i samma brinnande hus, så måste jag nog tyvärr säga att jag, efter att ha fått ut min son, skulle satsa på att få ut mina katter. Vi får väl hoppas du var där också.
    Om jag räddade min katt ur huset istället för din son så skulle du tycka att det var helt OK? Synd på pojken men det var ju en himla tur att katten överlevde liksom?
  • Anghammarad
    Kattdamen skrev 2011-11-08 14:51:25 följande:
    Vi får hoppas att socialen redan har gått in och tagit dina barn om du lämnar dem ensamma i brinnande byggnader.

Fast å andra sidan är det nog rimligare att tro att socialen tar barnen från någon som värdesätter katter högre.

• Hermioney
    Envira skrev 2011-11-08 11:25:46 följande:
    Jag har funderat på det här ett tag. Samhället förändras ju hela tiden och olika saker blir okej med tiden. 
    Nu undrar jag om du tycker det är normalt att man älskar ett djur lika mycket eller kanske till och med mer än en annan nära familjemedlem? Till exempel mamma,mormor,bror etc.

Motivera sedan ifall du tycker att det är OKEJ att man gör det enligt dig? 
    Omröstningen är alltså om det är NORMALT, och motivera sedan om det är okej enligt dig.  

Omröstningen har inget med mig att göra, jag är bara nyfiken!Glad 
    Ja, det är helt normalt i min värld eftersom kärlek alltid är kärlek.
    Vissa personligheter betyder mer för en än andra oavsett om dessa är man, kvinna, vuxen, barn, åldring, pälsklädd eller hårlös.
  • Finns två sidor av samma mynt
    Kattdamen skrev 2011-11-08 14:51:25 följande:
    För mig personligen är min katt mer värd än dina barn. Och de skulle jag nu dra ur de här brinnande huset före dina barn.

Vi får hoppas att socialen redan har gått in och tagit dina barn om du lämnar dem ensamma i brinnande byggnader.

:-O....trodde jag inte om dig!

hahaha
  • TheCoopers

Normalt eller normalt ... jag tycker det låter konstigt . Men jag skulle inte bli förvånad om folk faktiskt älskade sin katt mer än sina barn . I Sverige är allt möjligt .

I'm the me I choose to be ...
  • Anghammarad
    trettioplus skrev 2011-11-08 14:51:44 följande:
    Tycker du.
    Observera tycker.
    Vilket djur är mest värt? En katt, ett marsvin eller en hund? 
  • allmänt

Normalt som i vanligt, ja. Normalt som i vettigt, nej. Och nån som skulle rädda sin katt före de räddar någon annans barn? Fullkomligt befängt. Lycka till att leva med det på ditt samvete. 'var är Oscar!!?' - inte vet jag, han är väl där inne nånstans, jag var upptagen med plutte. Eller för all del om Ditt barn blev kvarlämad för att någon annan måste rädda Stampe först, känns det fortfarande logiskt? Personligen skulle jag tagit kattfan i svansen och slängt in honom i elden igen om det kunnat göra det ogjort.

• trettioplus
    Anghammarad skrev 2011-11-08 14:54:44 följande:
    Vilket djur är mest värt? En katt, ett marsvin eller en hund? 
    En katt.
    För mig.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Kattdamen
    Anghammarad skrev 2011-11-08 14:53:54 följande:

Fast å andra sidan är det nog rimligare att tro att socialen tar barnen från någon som värdesätter katter högre.

Nej, det tror jag inte. Socialen bryr sig nog mer om någon lämnar sina barn i brinnande byggnader, än om någon bryr sig mer om sina katter än andras barn. Som de kanske inte ens känner.
  • Hermioney
    Petronella01 skrev 2011-11-08 14:48:33 följande:
    Jag kan också säga, för att ytterligare elda på de som tycker man är dum i huvudet om man sätter sina djur högre än vissa människor, att det skulle aldrig falla mig att göra mig av med mina katter för att mina syskon, deras barn, vänner, bekanta eller deras sysslingpinnar blev allergiska.
    Då fick de hellre skita i att någonsin komma hem till mig
    Det är samma för mig men bland människor som inte är djurmänniskor är det svårt att förstå.
Svar på tråden Normalt att älska ett djur lika mycket/mer än en människa?