Rätt till friskvård?tjänar in semester som föräldraledig?
Någon som vet om man har rätt till friskvård genom arbetsgivaren om man går hemma och är föräldraledig?
Någon som vet om man tjänar in semester även som föräldraledig?
Någon som vet om man har rätt till friskvård genom arbetsgivaren om man går hemma och är föräldraledig?
Någon som vet om man tjänar in semester även som föräldraledig?
Första 120 dagarna är semestergrundande :) om jag minns rätt :)
Om du har rätt att nyttja förmåner via jobbet beror på vilket avtal ditt arbete har med den inrättning du vill besöka. Säg att ni tex får gå på ett visst gym gratis, då brukar det gälla alla anställda som har jobbat en viss tid och med vissa förutsättningar. Vänd dig till din arbetsgivare för att få korrekt information.
Jag jobbar statligt och samtliga fp-dagar jag tar ut från FK är semestergrundande och jag har rätt till friskvårdsbidrag mm som föräldraledig. Det är alltså vad som gäller enligt vårt kollektivavtal.
Det är förbjudet att diskriminera föräldralediga. Därför har föräldralediga samma rätt till tex friskvårdsbidrag från arbetsgivaren som de som arbetar - förutsatt att det inte krävs någon särskild prestation för att de som jobbar ska har rätt till bidraget och man som föräldraledig inte uppfyller det.
Detta är prövat ett antal gånger och jag tror att alla större arbetsgivare har anpassat sina villkor/förmåner/avtal.
Det som ofta ännu reduceras när man är föräldraledig är tex bonus, men det är återkommande föremål för prövning.
Även som föräldraledig har man rätt till semester, minst 25 dagar per semesterår. Däremot är det långt ifrån säkert att man har rätt till betald semester. Lagen ger en föräldraledig som tar ut föräldrapenning betald semesterrätt för de första 120 dagarna per barn. Men många kollektivavtal ger mer generösa regler. Om kollektivavtal saknas kan man också förhandla med sin arbetsgivare om detta.
Så kolla med din arbetsgivare vad som gäller just för dig, det skiljer mycket mellan olika avtalsområden och också mellan olika avtal. Passa samtidigt på att kolla om du får föräldralön/föräldrapenningtillägg när du är föräldraledig!
Anne69: vet du ngt mer angående det där med bonus för föräldralediga?
Gjorde nu ingen fullständig koll men hittade två mål i AD från 2009. De refereras här http://www.lag-avtal.se/nyheter/article50372.ece
Min erfarenhet är dock att man avtalsvägen ofta löser detta med pensionerna. Jag vet att man tex inom Bank o finans ger full avsättning till tjänstepension under 11 mån föräldraledighet per barn.
Tack, bra info!
Rätt till semester är lagstadgat, alltså var han på kommunal ute och cyklade. Läs ditt kollektivavtal så ser du tydligt vad som gäller dig.
vart kan man få tag på kollektivavtal?? Föräldralön/föräldratillägg betyder det att jag kan fått ut både lön och f-peng i början av mamma ledigheten?
har förövrigt forskatvidare i friskvårdsbidrag grejen och det har man rätt till som föräldraledig.yeeey :D
Har ni någon hemsida på jobbet typ ett intranät? I så fall lär avtalet finnas där. Ibland behöver man titta efter det lokal-lokala avtalet (ja, det heter så konstigt). Men allra enklast är att fråga den som gör lönerna hos er, den personen vet precis och kan också ge dig avtalet så att du kan läsa själv.
Som sagts ovan finns massor av olika modeller. Vanligt är att man får föräldrapenningtillägg dvs ett tillägg för varje dag man har tar ut föräldrapenning. Då skickar man vanligtvis in sina utbetalningsbesked från Fk för att styrka sitt uttag. En annan ganska vanlig variant är att man får föräldralön dvs en ersättning för att man är just föräldraledig. Då brukar det handla om att man får ett särskilt avdrag på sin ordinarie månadslön - ofta ganska mkt.