• JellyBean

Kan man änmäla någonstans?

Vet någon om kan anmäla en auktoriserad bilverkstad som försökte lura en på 2,000:- ??
    För är inte det bedrägeri eller något?

• Svar på tråden Kan man änmäla någonstans?
  • Kjell2
    JellyBean skrev 2011-11-08 15:21:53 följande:

Vet någon om kan anmäla en auktoriserad bilverkstad som försökte lura en på 2,000:- ??
    För är inte det bedrägeri eller något?

Branchorgansiationen, de som aukoriserar bilverkstäder,  eller tingsrätten
  • JellyBean
    Kjell2 skrev 2011-11-08 15:24:24 följande:
    Branchorgansiationen, de som aukoriserar bilverkstäder,  eller tingsrätten
    Va? Vad är branchorganisationen? Tingsrätten låter lite väl mycket..eller? Det är ju "bara" 2,000:- Som jag nästan blev av med. Dom lyckades liksom inte lura mig hela vägen.
  • Kjell2
    JellyBean skrev 2011-11-08 15:28:12 följande:
    Va? Vad är branchorganisationen? Tingsrätten låter lite väl mycket..eller? Det är ju "bara" 2,000:- Som jag nästan blev av med. Dom lyckades liksom inte lura mig hela vägen.
    En barnchorgansiation är en förening för företag inom samma branch. Sen skapa de regler som företagen lovar att hålla för att bli auktoriserade. Följer de inte reglerna kan de bli av med auktoriseringen. Kan vara rätt kännbart.

Ska du ha dem fällda för bedrägeri är det tingsrätten som gäller.

Har du blivit lurad, och vill ha tillbaka pengarna t ex, kan du vända dig till Allmäna reklamationsnämnden.
  • JellyBean

Okej, fast jag blev aldrig av med pengarna,
    Men vad tycker ni, vad hade ni gjort?

Är det en skitsak jag bara borde glömmma eller ska man säga ifrån?

• Tiina03

Vad är det du blev lurad på? Du säger att du aldrig blev av med pengarna, då har du inte blivit lurad.

• Kjell2
    JellyBean skrev 2011-11-08 15:38:04 följande:
    Okej, fast jag blev aldrig av med pengarna,
    Men vad tycker ni, vad hade ni gjort?

Är det en skitsak jag bara borde glömmma eller ska man säga ifrån?
    Jag hade inte orkat för 2000 kr, som jag inte ens blev av med, utan i framtiden vänt mig till annat ställe och varnat kompisar om stället. Men det är jag.

Skulle jag gjort något är det att vända mig till branchorg
  • JellyBean
    Floff skrev 2011-11-08 15:39:15 följande:
    På vilket sätt blev du lurad?
    Nästan, nästan lurad. Soom jag skrivt ovan.
    Dom ville promt att jag skulle fixa en sak som dom ansåg sönder. Vilket det inte alls var.
    Dom sa en sak men dom ljög alltså.

Hade jag inte kollat upp detta så hade ju jag pröjsat pengarna.
    Men dom ljög. Dom sa en sak var sönder som inte var sönder.
  • Tiina03

Ja då har du ju inte blivit lurad.

• Floff

Illa! Kontakta branschorganisationen som sagt. Kanske konsumentverket kan vara intresserade?

• JellyBean
    Tiina03 skrev 2011-11-08 15:49:22 följande:
    Ja då har du ju inte blivit lurad.
    NÄSTAN lurad men en person som ljuger mig rakt upp i ansikten kan man ju för tusan inte annat än att känna sig lurad!
  • Tiina03

Du nästan lurad blir man i princip varje dag inom handeln...

• SoStylish

Bedrägeri är det ju inte då inget brott har skett. Bara att du anser att dom velat lagat någonting som inte är trasigt. Om du tycker att dom är oseriösa så tycker jag bara att du ska låta bli att åka dit igen. 

• Stjärn

Klart det är lurendrejare när de säger att de ska laga något som inte är sönder. OM du inte varit med och förstått att de försökte luras, vilket inte alla är för annars skulle de inte ens försöka, så hade de ju lurat dig på pengar. Då hade de tagit betalt för ett jobb de inte gjort, väldigt fult av dom.

Men tyvärr vanligre än man tror med bilverkstäder. JAg är inte så hemma i den branchen men har själv sagt ifrån när jag också nästan blivit lurad.

Min far höll på att bli ordentligt bedragen, när hans stora minibuss la av för några år sedan sa bilverkstaden att bilen var helt slut och de kunde köpa den för en symbolisk summa på några tusen och ha som reservdelsbil. Farsan bärgade iväg bilen till en annan verkstad som lagade felet för under ett par tusen.

Men det är inte lätt att veta vilka verkstäder som är seriösa, för flera år sedan gick det program på tv med Robert Aschberg tror jag det var, som kollade verkstäder och de flesta fuskade och lurades tyvärr.

Svar på tråden Kan man änmäla någonstans?