• Biinzan

Tillskottsnäring från 6 månader. Är det samma sak som ersättning?

Vi brukar köra med Sempers Ersättning från 4 månader.. Men nu ska dom tydligen byta ut den mot Tillskottsnäringen från 6 månader.

Är det samma sak? Får bebisen i sig lika mycket näring av tillskottsnäringen som ersättningen?

Hjälp tack. 

Emilia 13/4-11. Jag älskar dig min underbara dotter
  • Svar på tråden Tillskottsnäring från 6 månader. Är det samma sak som ersättning?
  • Biinzan
    lillgrodan2011 skrev 2011-11-08 16:59:15 följande:
    Är samma sak men sen får inte kallas modersmålsersättning nå mera för den innehåller majsstärkelse.. Den har bara bytt namn men innehåller samma sak..läs på sempers sida.. Där står det bra info.. :) min kompis har ringt in till semper och hört eftersom det är "nytt" och enligt dom skulle man byta till babysemp2 vid 6 mån.. :)
    Tack för snabbt svar. Jo men pulvret ser helt annorlunda ut tycker jag. Menmen, får hon i sig näringen hon behöver så är det väl bara att köra på antar jag.
    Emilia 13/4-11. Jag älskar dig min underbara dotter <3
  • Biinzan
    lillgrodan2011 skrev 2011-11-08 21:49:24 följande:
    Pulvret är helt annat tycker jag med.. Det är lite porösare eller va man ska säga.. Min kompis tycker det är bättre nu att det aldrig blir klumpar.. Jag får heller aldrig klumpar i ersättningen.. Men det fick jag inte tidigare heller.. Men sen är nya "skeden" liite större så man använder en lite större mängd pulver nu oxå.. Men jag ger 2an till min dotter.. Men ger även gröt.. Men man ska kunna ge enbart babysemp 2 enligt både sempers kundtjänst och även BVC... :)
    Okej tack! Jag ger gröt och välling och semper 2 =)
  • Biinzan
    Celice29 skrev 2011-11-08 22:10:43 följande:
    Jag jämförde innehållsförteckningen på gamla baby semp 2 och den nys tillskottsnäringen och Den nya innehöll flera ingredienser. Jag tror det var ca 10 fler! Dessutom kom maltodextin på andra plats, vilket är en hårt framprocessad industriråvara. Det avgjorde saken och jag bytte varumärke. Jag tycker det låter konstigt att de säger att det är samma sak.
    Kör du med NAN nu eller? Är det bara att byta rakt av? Eller hur gör man?
  • Biinzan
    Celice29 skrev 2011-11-09 13:51:45 följande:
    Jag kör med Hipp Eco 2 (ingen maltodextin i den!).  Jag testade att byta rakt av och det funkade. Annars kan man ju fasa in genom att blanda vid övergången. 
    Okej tack! Kanske ska börja med det? Är det mer näring i den?
  • Biinzan
    lillgrodan2011 skrev 2011-11-09 14:51:21 följande:
    Tydligen har se semp1 oxå bytt innehåll ...
    Men vad dom ändrar hela tiden... :o
  • Biinzan
    SophiaI skrev 2011-11-09 15:10:24 följande:
    Förlåt, NAN PRO 2 är det som är tillskottsnäring.

Så här står det på hemsidan om den: "Mjölkbaserad tillskottsnäring.

Från 6 månader

NAN Pro 2 kan användas som en del av en varierad kost från 6 månader.

Ammade barns tarmflora består till stor del av bifidobakterier. I NAN Pro 2 har vi valt att tillsätta den aktiva bakteriekulturen Bifidus Bl.

De långkedjiga fleromättade fettsyrorna omega 3 (DHA) och omega 6 (ARA) är viktiga för det lilla barnet. NAN Pro 2 innehåller dessa fettsyror.

Viktigt: NAN Pro 2 är inte avsedd att användas som ersättning för bröstmjölk till spädbarn under 6 månader."

Kollade även sempers hemsida och där står följande

"BabySemp 1 är en modersmjölksersättning och kan därmed ges som fullvärdig näring från födseln och upp till 6 månader.

BabySemp 2 är en tillskottsnäring från 6 månader. Den kan ges som tillägg till eller ersättning för annan måltid, som en del av barnets alltmer varierande kost. 

BabySemp 3 kan ges som alternativ till mjölk från 9 månaders ålder.

I och med denna nya åldersindelning har även innehållet och sammansättningen i BabySemp 1 och 2 förändrats något jämfört med tidigare. 
    Givetvis är Baby Semp 1 och Baby Semp 2 fortfarande anpassade efter barnens behov och uppfyller de näringsrekommendationer som finns för spädbarn i dessa åldrar."

I sista stycket står ju att Baby Semp 1 kan ges istället för 2an.
    Baby Semp 1 kan ges för barn upp till 6 månader. Från 6 månader lär dom har 2an isåfall.
    Våran dotter blir inte mätt på 1an, därför bytte vi till 2an. 
Svar på tråden Tillskottsnäring från 6 månader. Är det samma sak som ersättning?