• Queenie70

När lämnar du ett spädbarn till barnvakt under 2 veckor?

Alltså under vilka omständigheter kan du som förälder tänka dig att lämna ditt spädbarn till barnvakt under 2 veckors tid. Alltså ej med barnets andra förälder?

Pga. Semester? Jobb? Endast i nödsituation?

Egna förslag?

• Svar på tråden När lämnar du ett spädbarn till barnvakt under 2 veckor?
  • Queenie70
    bögfamiljen skrev 2011-11-10 15:58:37 följande:
    ni som inte läst vad Loppan boppan svarade på så var det om man skulle tacka nej till 700.000 och vara kvar med sitt barn.. 

Jag tror detta är BS visst de flesta skulle säga detta utan att erbjudandet verkligen kom, men står man där med 700.000 kr framför sig och någon säger om ni lämnar ert barn med sina farföräldrar som barnet är väldigt nära i två veckor så får ni dessa pengar.. då kan jag nog säga att de flesta skulle ta erbjudandet
    Eftersom den summan skulle kunna göra en stor skillnad i mitt liv så skulle jag vara frestad som fan. Men när jag tänker tillbaks på spädbarnstiden så inser jag att valet nog skulle ha varit lätt vid den tidpunkten, eftersom alla naturliga drifter skulle säga ifrån på högsta volym att inte lämna mitt spädbarn. Naturen är fantastiskt på så sätt, att när allt funkar som det ska så säger instinkterna till om vad som behöver göras. Tyvärr så finns det ju exempel på att det inte alltid klickar i som det ska vid exempelivs förlossningsdepression eller andra mentala problem som gör att man som förälder inte känner det som det är meningen att man ska. Det finns gudskelov hjälp att få så länge man inser problemet, och vet att sånt kan hända.
  • Cogito ergo sum
    Plutteli skrev 2011-11-10 14:46:19 följande:
    Det är jättebra att klara sig själv, men bar ska få vara barn också! Det finns generella drag för hur barn som får för mycket ansvar som unga blir när de är vuxna, vem vet, kanske passar de in på dig? ;)
    Nu är jag nyfiken..vad är det för drag?
  • Plutteli
    Cogito ergo sum skrev 2011-11-10 17:41:49 följande:
    Nu är jag nyfiken..vad är det för drag?
    Bland annat:
    *Har svårt att släppa på ansvar eftersom de är så vana att de ska klara av allt
    *Svårt att binda sig i ett förhållande då det innebär att inte ha full kontroll på allt själv
    *"Duktig flicka syndrom" dvs kan i princip arbeta ihjäl sig för att visa att de klarar allt sååå bra och vill inte be om hjälp eller är motstridiga till att ta emot hjälp om någon erbjuder sig för "de klara det själv"
    * Avståndstagande till sina barn eftersom de anser att barnen också ska klara sig själv så som de fick göra.
    * Sätter likhetstecken mellan självständighet och att inte få vara beroende av sina föräldrar ens som små barn.

samt fler men dessa är de jag mins på rak arm, har för mig det är 2-3 saker till.
    Jag passar tyvärr in på en del själv pga hur mina föräldrar var mot mig men jag jobbar på det :)
  • Cogito ergo sum
    Plutteli skrev 2011-11-10 17:47:50 följande:
    Bland annat:
    *Har svårt att släppa på ansvar eftersom de är så vana att de ska klara av allt
    *Svårt att binda sig i ett förhållande då det innebär att inte ha full kontroll på allt själv
    *"Duktig flicka syndrom" dvs kan i princip arbeta ihjäl sig för att visa att de klarar allt sååå bra och vill inte be om hjälp eller är motstridiga till att ta emot hjälp om någon erbjuder sig för "de klara det själv"
    * Avståndstagande till sina barn eftersom de anser att barnen också ska klara sig själv så som de fick göra.
    * Sätter likhetstecken mellan självständighet och att inte få vara beroende av sina föräldrar ens som små barn.

samt fler men dessa är de jag mins på rak arm, har för mig det är 2-3 saker till.
    Jag passar tyvärr in på en del själv pga hur mina föräldrar var mot mig men jag jobbar på det :)
    Känner igen det mesta men har jobbat hårt för att bli av med det. Jag gör tvärtom mot min son..jag vill att han ska bli trygg och veta att hans föräldrar finns där. Där ser man.
  • Plutteli
    Cogito ergo sum skrev 2011-11-10 17:52:34 följande:
    Känner igen det mesta men har jobbat hårt för att bli av med det. Jag gör tvärtom mot min son..jag vill att han ska bli trygg och veta att hans föräldrar finns där. Där ser man.
    Bra det :)
  • infragilis
    KlaraB skrev 2011-11-10 16:52:39 följande:
    Personligen skulle mitt ego, att jag skulle sakna min stjärna, faktiskt gå före resan. Jag tycker det är jobbigt att lämna bort henne i 3 timmar.. Nu är hon visserligen bara 2,5 månad. Men bögfamiljen, hur kommer det sig att er bäbis inte kan följa med på er resa? Med tanke på att er dotter kan det? Ni har säkert svarat på det någonstans, men... Jag har för övrigt bekanta som lämnat sin bäbis (8 månader) till närstående i en vecka, och h*n älskar sina föräldrar väldigt mycket och har aldrig visat några tecken på något annat nu vid 2-års ålder.
    Klart han älskar sina föräldrar. Det gör alla barn. Det är inte kärleken till föräldrarna man riskerar genom att lämna bort sin bebis utan dess framtida känsloliv och relationer till andra människor, samt dess förmåga att ge framtida barn en bra uppväxt.
  • Tom Araya
    Coriander skrev 2011-11-10 17:07:23 följande:
    HAHAHA Nu fattar jag... Bögfamiljen har ju "hijackat" denna tråd... helt plötsligt handlar hela diskussionen om dem. Man får vara rätt så ego om man tror att alla som skriver i denna tråd diskutterar om Bögfamiljens situation...... oftast brukar man ju ändå diskuttera frågan som trådstartaren ställt...eller rent allmänt. Men men... är man såpass ego att man tror allt kretsar kring sig själv, så ja... då kanske man kan lämna bort sitt lilla barn också.

No further comment. 

Du har alltså inte fattat...tråden har tillkommit just p.g.a. den situation som Bögfamiljen beskriver.
  • Queenie70
    Tom Araya skrev 2011-11-10 19:44:36 följande:
    Du har alltså inte fattat...tråden har tillkommit just p.g.a. den situation som Bögfamiljen beskriver.
    Nje....frågan här är generellt ställd. Jag vill alltså veta i vilka situatione man kan tänka sig att åka bort från sitt spädbarn under två veckors tid.
  • enny signatur
    bögfamiljen skrev 2011-11-10 17:05:30 följande:
    men vi vill ju bara bli av med ungen så det ska bli så SKÖNT att slippa honom i två veckor.. IRONI  det fattar du väl själv att vi kommer sakna honom vi är med honom 24/7 bägge två nu och har varit sen hanvar 8 dagar gammal.
    sen handlar ju det om föräldrarnas ego och inte barnets bästa. som sagt jag tror jag, min man, barnets nära släktingar känner våra barn bäst. oavsett hur många psykologer som aldrig träffat eller undersökt min son och personer på FL säger att vi gör fel.
    ni påstår ju att ni sket i honom, nej förlåt lär han vara hos sin faster när barnet var på sjukhus och ni båda skulle vara där!?
Svar på tråden När lämnar du ett spädbarn till barnvakt under 2 veckor?