Jag har en snart 4-åring som också gärna tar saker och ting i egna händer
. Man får ju se det positiva, att det liksom är som det ska att de vill bestämma själva och inte riktigt begriper varför de inte får göra som de vill (rätt begripligt om man ska vara ärlig för det är ju en frihet vi vuxna har och tar för given
). Härom kvällen ville han bada. Det var rätt sent och jag orkade inte riktigt med ett vatten"krig" (om än glatt och positivt) med 4-åring och 2½-åring just då. han gick helt sonika in i badrummet, tog av alla kläder, klättrade i badkaret, stoppade i proppen, satte på vattnet och badade. Ur hans perspektiv var ju egentligen mitt nej fullkomligt obegripligt. "Ja, mamma, du är trött...och....? Jag kan ju själv och vill".
Konflikt i affär. Fungerar inte resonemang, så bär jag ut argt skrikande barn. Punkt. Ser till att söka ögonkontakt, bekräftar vad han känner men är tydlig med att jag inte accepterar att han slår eller gör illa någon. Arg, besviken och frustrerad får man vara, och tycka mamma är dummast i världen, men inte göra illa någon.
Skulle aldrig falla mig in att använda time-out med något av mina barn. Totalt kontraproduktivt. Sänder signaler, jag verkligen inte vill överföra till mina barn. Man överger inte arga, förtvivlade, ledsna, frustrerade små barn. Det är ju det sista de behöver. De behöver ju en vuxen som står stadigt och håller på gränser men som är där och vägleder och hjälper honom/henne att hantera de känslor som han/hon inte kan hantera. Visst kan barn behöva tas ur en situation, men då gör man det tillsammans. Man kan ta en gemensam time-out för att låta allas känslor svalla färdigt.