• k girl

Göra egen korv till jul?

Någon annan som brukar göra korv till jul, eller som likt jag har tänkt ge sig på att göra det för första gången i år? Vi har en lammbog i frysen som ska få sätta livet till en lammkorv, jag måste bara fundera ut någon lämplig kryddning... (tips?).

Vad sägs om att byta recept och erfarenheter?

• Svar på tråden Göra egen korv till jul?
  • Ari Gold

Har funderat i samma banor. Brukar inte göra korv själv men till jul vore det kul.

Men jag antar att man behöver en del verktyg?  

• k girl

Antingen kan man använda en manuell köttkvarn om man har det i sina gömmor, eller också en hushållsassistent (båda med korvhorn), eller så gör man det för hand med någon sorts tratt. Det ska tydligen funka med en avklippt pet-flaska till exempel. Jag har dock inte testat någonting av det. Det torde vara lättast med en assistent, jag har min mormors gamla trotjänare från femtiotalet och liknande kan man hitta på tradera eller loppis. Jag hade inget korvhorn till min, men har man tur kan man hitta reservdelar begagnat, eller också finns det nytillverkat att köpa (jag fick ett av min mamma som hon hade till sin nya assistent). Fjälster behöver man förstås, men det finns att köpa i matvarubutiken.         

• mannen

Går i samma tankebanor. Blir nog ingen julkorv utan funderar på att göra typ grillkorv/chorizo som första korv. Själva tekniken borde vara lika oavsett vad korven heter!
    Har boken som släpptes i våras om korvtillverkning hemma (kommer inte på vad den heter nu). Tycker det bitvis verkar lite krångligt enligt den.
    Har en assistent med köttkvarn och korv horn som jag tänkte börja med att använda. Har kött och späck i frysen,  fjälster i kylen, så egentligen är det bara att tuta och köra.

Kan inte bidra med så mycket tips nu men hoppas att någon som kan delar med sig.

• bustösen

jag har också tänkt att göra egen korv för första gången i år, har lite älgfärs i frysen och assistent med korvhorn. 
    Fördelen jag har är att jag växt upp med att titta på när mamma och pappa gjorde egen korv så jag vet på ett ungefär hur man gör.

Ett väldigt bra tips är att inte fylla skinnet för mkt, tänk på hur köpeköttkorv ser ut, skinnet spricker direkt vid kokning om man har fyllt för mkt, 

Gör mellanrum vid lagom långa korvar direkt vid "matningen" (ca 2-3 cm) och knyt med snöre i efterhand så blir det enkelt att ändra om det blir en liten korv på slutet =) 

mamma och pappa brukade provsmaka korvsmeten så att kryddningen var bra, jag är gravid så jag vågar inte men jag kanske kan lura hit mamma när det blir dags =D 

mkt nöt/viltfärs ger torrare korv, mkt fläsk ger smetig korv, så se till att blanda lagom =) 

• AMC80

Jag ska också prova göra korv för första gången till jul. Fast det blir ingen julkorv, planen är lammkorv och chorizo. Har en kitchen aid med kvarn och korvhorn.

Än så länge har jag inget recept, men antar att Google funkar att leta recept med.

• mannen

Har tänkt och börja med fläskkött. Hittade ett recept på baskorv på www.carnivor.se som jag tänkte utgå ifrån.

I en del recept står det att man ska röka korven, har inte tillgång till rök hur viktigt är det? Man kan kanske pytsa i lite liquid smoke i smeten istället.

• k girl

Nu har vi gjort korv! Vi använde oss av en lammbog som blev ungefär 1,5 kg kött. Till det användes 300 gram späck och så en bit vindelrökt sidfläsk för att få lite röksmak till korven. Vi kryddade köttet först (jag använde både torkade och färska kryddor, salt, grovt nymalen svartpeppar och lite balsamvinäger) och så fick det dra en stund innan vi malde alltihop. Hälften av färsen malde vi två gånger. Smeten blev väldigt god, vi provstekte en liten biff.

Vi använde svinfjälster, det blev någonstans mellan varmkorv och chorizo i storleken. Och det var betydligt lättare än vad vi förväntat oss! Det gick väldigt lätt när en matade ut köttet och styrde assistenten och den andra såg till att det inte kom för mycket smet i fjälstret utan matade fram fjälstret.

Svar på tråden Göra egen korv till jul?