• Anonym (liten)

mår dåligt av "grova skämt"

Jag blev utsatt för sexuella övergrepp under min tonårstid ett flertal tillfällen, har idag som vuxen börjat bearbeta allt detta med terapeut. Det är väldigt jobbigt och jag mår väldigt dåligt av och till. Ett stort problem som jag känner just nu är omgivningen runt omkring mig, det är inte sällan på arbetsplatsen det skojas och skämtas grovt om sex och liknande, ibland kan det t.o.m skojas om "våldtäkt", prostitution och liknande. Jag som har sånt med mig i bagaget mår skit dåligt över såna skämt. Man kan tycka att på en arbetsplats där vi jobbar med människor (sjukhus) borde man ha mer vett än att skoja om såna tragiska hemska saker men ibland spårar det ur. Jag skulle behöva hjälp om hur jag kan agera i såna situationer. Att säga ifrån är inte lätt när ett helt gäng sitter och garvar, och dessutom är jag rädd att det ska synas på mig att jag mår dåligt av det. Vill ABSOLUT inte att mina kollegor ska förstå vad jag varit med om, då jag inte litar ett dyft på nån av dem! ATt gå till chefen är inte heller aktuellt då chefen är en riktig skvallerkärring så det vet man inte var det skulle hamna...
    Någon som har nåt bra tips på vad jag kan göra eller säga i såna situationer?
    Ignorera känns svårt eftersom jag VILL säga ifrån, det är så fel att skämta sådär tycker jag! Komma med nåt dräpande svar eller tala om allvaret i deras sätt att skämta? hjälp mig, mår så dåligt av detta!

• Svar på tråden mår dåligt av "grova skämt"
  • Astrea

Vet inte om jag har något bra att komma med, men...

du kanske kunde tala med din chef UTAN att ta upp något av dina personliga erfarenheter. Alltså bara ta upp att du inte tycker att klimatet är bra, att skämten är för grova etc. Om du inte tar upp något mer personligt kan det ju inte heller hamna på fel ställe liksom.

Sen är det ju inte säkert att det skulle förändra något på en gång, men då har du i alla fall börjat nånstans.

• Anonym

Säg att det är olämpligt och att folk som har en anhörig som utsatts eller själv utsatts kan ta väldigt illa vid sig. Tror att de kommer skämmas när någon ifrågasätter dom.

Svar på tråden mår dåligt av "grova skämt"