• Anonym

Om man får en fin present som man inte gillar...?

Vad brukar ni göra om ni får en fin och dyr present av en person ni tycker om, men ni tycker inte om presenten i sig?

Min fru och jag har inte riktigt samma smak. Hon köper ofta dyra tröjor och smyken till mig i julklapp och present som jag verkligen förstår tanken med, men som kanske inte är min stil helt enkelt. Nu fick jag en tidig julklapp, en jacka som kostade över 1000 kronor men som jag inte direkt kan se mig själv bära.

Jag har alltid satt på mitt största leende och sagt jag älskar presenten, trots att jag egentligen inte gör det, vill inte såra hennes känslor. En gång sa jag att jag ville byta och då förstod hon, men hon blev lite ledsen. Det är ju mitt fel också eftersom jag aldrig skriver önskelistor till jul och födelsedagar för att underlätta, men det är för att jag sällan önskar mig något.

Hur brukar ni göra?

• Svar på tråden Om man får en fin present som man inte gillar...?
  • Pia och Elna

Med min man är både han och jag helt öppna om det skulle bli fel med en present. Ingen av oss vill ju att vi lägger våra pengar på något vi egentligen inte vill ha.

• minSaile

Jag har fått många kläder av min sambo, både på födelsedagar och jul, och vi verkar inte ha exakt samma smak Antingen så köper han för stort el lite tråkiga kläder. Numera så kollar han på mina andra kläder vad det är för märken jag har mest av och köper det. Tyvärr så har jag ändå fått lämna tillbaka pga tex fel på storleken. 
    Jag har köpt nåt nytt, kanske köpt nåt till barnen el behållit pengarna. Men min sambon bryr sig inte lika mkt..kanske för han är kille .

Men om du vet att din fru blir lite ledsen, varför kollar du inte innan vad du gillar och skulle vilja ha el går till affären med frugan och pekar ut? Lite lättare så slipper du ha dåligt samvete och hon slipper bli ledsen... 

• Anonym

Den här gången hade hon köpt jackan på internet, så det är inte bara att gå tillbaka, och till saken hör att hon köpte en dyr pryl till mig nyligen som jag sa att jag inte tyckte om, och då blev hon ledsen. Därför så vill jag inte säga att jag inte gillade jackan denna gång.

Men jag kan ju absolut bli bättre på att tala om vad jag önskar mig, för jag vet att hon tycker det är svårt att köpa till mig. Usch, jag mår så dåligt över att jag inte gillar hennes presenter. Jag VILL ju tycka om dem för att de kommer från henne Obestämd

• Anonym
    Pia och Elna skrev 2011-11-09 12:05:35 följande:
    Med min man är både han och jag helt öppna om det skulle bli fel med en present. Ingen av oss vill ju att vi lägger våra pengar på något vi egentligen inte vill ha.
    Men om det blir fel varje gång så kanske den andre inte vill köpa något mer
  • gullican
    Anonym skrev 2011-11-09 12:10:54 följande:
    Eller så blir det så att man efter ett tag förstår vad den andre gillar och lär sig köpa rätt. Om man nu inte kan få personen att själv säga vad den tycker om.

Men din fru kan ju aldrig veta vad hon ska köpa som du tycker om eftersom hon inte får någon respons från dig annat än att du blir glad och tacksam och säger att det är fint. När du gör det så tror hon ju att hon hittat rätt och fortsätter på samma spår. Lite feedback om att du inte gillar grönt eller V-ringat eller långa jackor eller vad det nu kan göra minskar ju risken för att hon köper det nästa gång. Efter hand får hon ju massor med information om vad du gillar och inte.
  • Pia och Elna
    Anonym skrev 2011-11-09 12:10:54 följande:
    Gör det något då? Är det inte bättre att ni i så fall lägger pengarna tillsammans på saker ni vill ha?
  • As mamma

Min sambo och jag säger alltid som det är. Han är faktiskt lite tråkig för han gillar inte överraskningar haha.. han älskar presenter, men vill vara med och välja själv :P Så han brukar få göra det, eller så sparar jag kvittot. Jag blir ju glad om han blir glad :)

Svar på tråden Om man får en fin present som man inte gillar...?