• Anonym

Orolig över maten för 2 åring

Har en 2 årig son här hemma som "matvägrar" sedan 6-9 mån tillbaka.. Det ända som han vill äta är Korv,köttbullar,snitzel och macka med ost.. absolut inte potatis,ris,pasta eller något som det är sås med. Maten ska alltså vara torr och lätt att stoppa i sig tycker han.. frukt äter han men inga grönsaker, vi lägger alltid fram allt detta på tallriken men han provar det inte, om man frågar om han vill prova smaka så blir han sur och vid några tillfällen har han provat smaka men då kväljt sig och spottat ut fort.
    Vi har varit till bvc och dom säger att dom tror att han är laktosallergisk och att det är därför han gör såhär. Men vi har gjort test på han vid 1 års ålder och dom på allergimott sa att han visar en sån liten reaktion och att det inte gjort något om vi gett han mjölk. Jag själv har varit laktosintollerant och mår bra idag, han har inga problem med magen alls så jag tror inte att det kan vara detta, vad gör vi? är detta ett problem eller ska han fortsätta att äta endast korv och macka? kommer det gå över?

• Svar på tråden Orolig över maten för 2 åring
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Jag tror din lille kille är inne i en självständighetsperiod. "( jag bestämmer vad jag skall äta)"
    Den kan vara länge. Det går alltid över.

Ställ ni fram bra mat och låt han ta vad han vill.
    Inget tjat inget gnat. Inget trug.
    Sätt fram små skålar med plockmat som han inte äter, gärna lite tandpetare i pasta grönsaker mm.
    Dippa maten.
    Ät ni av detta och mumsa och prata om att det var gott mm. Ha fantasi.

Till slut blir krabaten nyfiken och vill kolla och äta.
    Tror inte han är allergisk.

Lycka till// carmen

Svar på tråden Orolig över maten för 2 åring