• Vattenliljan

Sofiahemmet - insemination direkt?

Det här är säkert en korkad fråga, men jag är förvirrad. Jag har nu fått remiss till Sofiahemmet av min gynekolog. Hon sa hela tiden "ja, så skickar jag remisspå INSEMINATION till Sofiahemmet". Men som jag förstått det från en bekant som gått där, så måste man inte göra insemination. Är inte det ett senare steg? Jag kanske förstått det helt fel, men min uppfattning var att hon fick sprutor för att hjälpa ägget växa, när det var lagom stort fick hon en spruta för att det skulle lossa, och då skulle de ha sex det dygnet. Då handlar det ju inte om insemination. Eller har jag missuppfattat detta helt? Insemination verkar så läskigt... :(

• Svar på tråden Sofiahemmet - insemination direkt?
  • Svartangel

Insemination är inte särskilt läskigt.. Då för dom ju bara en kateter upp i livmodern och sprutar in spermierna efter att de först bli it tvättade... Det mer läskiga är ju ivf.. Nässpray för att hamna i klimakteriet, sen injektioner som Skjutar iväg hormonerna så att så många äggblåsor som möjligt ska bli mogna och sist men absolut inte minst får man ta äl-sprutan :) Två dagar efter de plockar man ut äggen genom att gå genom slidväggen och punktera alla äggblåsor och suga ut vätskan och förhoppningsvis ligger de ägg i varje :) Jag va jätte nervös till min ivf och äggplock, men de gick bra, Mådde jätte bra hela tiden.. De va faktiskt alla trådar och inlägg här på fl som skrämde mig innan..

• Hjärtefröjd

Insemination är inte värre än ett vanligt gynbesök, det är inget som du behöver oroa dig för. Däremot är det väl vettigt att göra en grundlig utredning innan man bestämmer behandlingsalternativ.

Har ni någon aning om vad som är ert "problem"?

• Hjärtefröjd
    Svartangel skrev 2011-11-09 19:15:45 följande:
    Jag va jätte nervös till min ivf och äggplock, men de gick bra, Mådde jätte bra hela tiden.. De va faktiskt alla trådar och inlägg här på fl som skrämde mig innan..
    Samma här, jag var livrädd för ÄP... och så kändes det knappt alls.
  • Vattenliljan

Okej, jag antar från era svar att Sofiahemmet = insemination (förutom IVF coh sånt då)? Jobbigt. Men förhoppningsvis blir det inte så farligt!

Ja, vi har genomgått utredning redan,via min gynekolog. Vi är testade båda två och sambon "funkar" som han ska. Jag däremot, har PCO. Har tagit Pergotime fyra gånger och inte fått ägglossning någon gång alls. Så nu är Sofiahemmet nästa steg.

• Hjärtefröjd
    Vattenliljan skrev 2011-11-09 19:47:36 följande:
    Okej, jag antar från era svar att Sofiahemmet = insemination (förutom IVF coh sånt då)? Jobbigt. Men förhoppningsvis blir det inte så farligt!

Ja, vi har genomgått utredning redan,via min gynekolog. Vi är testade båda två och sambon "funkar" som han ska. Jag däremot, har PCO. Har tagit Pergotime fyra gånger och inte fått ägglossning någon gång alls. Så nu är Sofiahemmet nästa steg.
    Okej, men har läkaren även skickat in en remiss så att ni hamnar i kön för landstings-IVF? På Sophiahemmet får man ju betala själv...

Eftersom ni testat Pergo utan resultat borde nästa steg vara att köra med sprutor och hoppas att du får ägglossning av det. Om ni vill kan ni ju även kombinera det med insemination, eftersom det ökar chansen att lyckas lite...
  • Vattenliljan

Aha, okej, tack för svaret! Och ja, hon skickar IVF-remiss till Huddinge också om jag förstått det hela rätt. Jag tror det var Huddinge i alla fall, IVF var det definitivt. Men det tar ju så lång tid, så man hoppas ju på att det ska "funka" med Sophiahemmet...

• Vattenliljan

Men då kan man väl hamna jättelångt bort från där man bor? Ja, ja, nu börjar vi i alla fall med Sophiahemmet, så får vi titta på IVF längre fram om det inte funkar.

• Hjärtefröjd

Man kan hamna i Lunköping eller Örebro, men lika gärna i Sthlm eller Uppsala.

Hur som helst, lycka till!!

Svar på tråden Sofiahemmet - insemination direkt?