• JSofia

ont i benen, växtvärk?

Hej!

Min son 4 1/2 år får av och till växtvärk. Kanske ett par gånger i månaden vaknar han ngn timme efter läggning och gråter otröstligt i 20-30 min, han verkar verkligen ha jätteont! Ibland är "anfallen" värre, han klagar redan innan läggning på ont, vaknar sedan och gråter i bortåt en timme. Vet att växtvärk är "normalt". Det jag undrar lite över är att han ibland även säger att han har ont i benen på dagarna. Vi (speciellt hans pappa) misstänker att det är när han inte har lust att göra saker som han tycker är lite jobbiga som han säger så, tex skogsutflykt med förskolan, ta på sig kläder för att gå ut... Men samtidigt kan man ju inte vara helt säker på att han "bluffar"! Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det, och om det är ett tillräckligt stort "problem" för att kontakta BVC? 

• Svar på tråden ont i benen, växtvärk?
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Förhoppningsvis har har inte så mycket blåmärken på benen!!!!!
    Pröva att massera hans ben varje kväll med olja, gör detta i minst 2 veckor.

Låter lite knepigt när jag säger, men försök att inte uppmärksamma och oja er över om han klagar över ont i benen. Pröva detta under samma tid.

Om ni inte ser någon skillnad eller om ni märker något annat på er gosse, som oroar er, då
    tycker jag att ni skall ta kontakt med BVC läkare för att utröna om det är något annat.

Vänligen Carmen

Svar på tråden ont i benen, växtvärk?