• Myyy

Sömnproblem!!

Jag vet inte längre vad jag ska göra med vår son. Han är strax 9 månader och har alltid varit lite krånglig när det är läggdags, men det har gått tillslut. Vi har fått vagga, puffa, ligga brevid - allt möjligt! Men nu vill han inte alls längre. Han börjar bli för tung för mig att vagga och nu får jag inte honom att somna, varken på dagen eller kvällen! Han ställer sig upp i sängen  och bara skriker för att han vill upp, men när man väl är uppe i famnen slingrar han sig och vill inte alls. Hur ska jag få ordning på nattandet????

• Svar på tråden Sömnproblem!!
  • skånegås

JAg skulle låta liten ligga bredvid mig i min säng om det gick. Inte bry mig om att han reste sig, kröp runt etc utan bara lägga ner stryka på ryggen och hålla om. Under förutsättning att han var så trött att han behövde och kunde somna. De verkar vara så där under någon period som kan vara ganska lång... Dottern somnade inte förän hon knockade huvudet i väggen. Sonen nu kastar sig fram och tillbaka. Kanske kan hjälpa att ha något att pilla på... sjunga en sång.

Annars får ni väl ha honom uppe med er tills han somnar.

• skånegås

Sitta med honom i knät och guppa på en träningsboll kan funka. Vi söver i sjalen eller genom amning nästan varje kväll..

• Myyy
    skånegås skrev 2011-11-10 12:21:49 följande:
    JAg skulle låta liten ligga bredvid mig i min säng om det gick. Inte bry mig om att han reste sig, kröp runt etc utan bara lägga ner stryka på ryggen och hålla om. Under förutsättning att han var så trött att han behövde och kunde somna. De verkar vara så där under någon period som kan vara ganska lång... Dottern somnade inte förän hon knockade huvudet i väggen. Sonen nu kastar sig fram och tillbaka. Kanske kan hjälpa att ha något att pilla på... sjunga en sång.

Annars får ni väl ha honom uppe med er tills han somnar.

Jaa vi försöker ligga brevid men det blir ingen ro alls då han smiter iväg mot kanterna på sängen. för han vet precis att det är där han inte får vara och då är det så himla roligt såklart!
    Att ha honom uppe har vi också försökt men han somnar verkligen aldrig! Han blir trött runt tolv-ett på natten och det är ohållbart då sambon ska upp och jobba och dygnet blir helt fel för lilleman. Väldigt svårt för nu är det bara bråk och gråt när han ska sova och så vill jag inte ha det :( 
  • Myyy
    skånegås skrev 2011-11-10 12:22:57 följande:
    Sitta med honom i knät och guppa på en träningsboll kan funka. Vi söver i sjalen eller genom amning nästan varje kväll..

Ammar gör jag inte, annars hade det varit toppen!
    Kanske får inhandla en pilatesboll då ;) 
  • skånegås

Han kanske inte är trött då och då är det svårt... Pigga barn kan helt enkelt inte sova. Vår dotter gick flera gånger upp ur sängen då vi sövde henne då hon var liten (fast hon var dryga året). Ofta "behövde" hon göra illa sig innan hon kunde komma till ro. Hon bankade huvudet i sänggaveln och några gånger krockade hon med garderobsdörren då hon gått upp. När sådant hänt somnade hon alltid på 5 min...

Hur ser det ut med middagsvila och när vaknar han på morgonen?? Kanske behöver minska ner på vilan eller gå upp lite tidigare på morgonen... Om de är på gränsen mellan att sova en och två gånger eller två och tre så brukar det vara en jobbig tid i skarven innan de vant in sig. De säger att man inte ska krångla med sömnen på så små barn, men ibland gör jag det ändå för att det ska fungera över huvudtaget.. Man kan t.ex prova att "störa" lite i middagsvilan (sätta på musik, dammsugaren etc) för att de ska vakna tidigare (bättre än att väcka då de sover i cykler och de då vaknar på rätt ställe i en, väcker man puttar man lite lätt på dem, vaknar de inte väntar man 5 min och provar igen), hitta på skojiga saker (t.ex. bada eller leka ute) precis innan de ska middagsvila för att de ska orka vara vakna en halvtimme till och på så vis skjuta lite på den.

Sen är vissa barn morgonbarn och andra kvällsbarn och ännu andra både ock... Det har man som förälder svårt att göra något åt, men livet måste ju fungera ändå på något sätt...

• emelyl

Ett tips som några vänner till oss kört med.. Deras dotter gillade inte spjälsängen alls. Hon sov i deras säng till hon var över 6mån. Men sen har de haft henne sovandes på en madrass på golvet. Då går de in o lägger sig tillsammans med henne på madrassen. Hon dricker välling o sen bökar hon runt, leker med flaskan eller napparna. O när hon är trött nog kryper hon intill dem o somnar... :) Som jag förstår de är dem i ett mörkt rum hela tiden.. Inget ljud eller ljus.

Vår son har med krånglat mkt - dock inte riktigt så. Men vissa dagar tog läggningen 1-1 1/2 timme. Nu tar det kanske 10min. Men det har varit mkt fram o tillbaka.
    Ett tag skulle han bara sitta i famnen o somna. Ett tag skulle han sjungas för när han skulle somna. O nu ska han inte alls sjungas för utan vi ska bara vara där - får inte ens hålla flaskan.

Han är nu snart 13mån.

• Myyy
    skånegås skrev 2011-11-10 21:40:17 följande:
    Han kanske inte är trött då och då är det svårt... Pigga barn kan helt enkelt inte sova. Vår dotter gick flera gånger upp ur sängen då vi sövde henne då hon var liten (fast hon var dryga året). Ofta "behövde" hon göra illa sig innan hon kunde komma till ro. Hon bankade huvudet i sänggaveln och några gånger krockade hon med garderobsdörren då hon gått upp. När sådant hänt somnade hon alltid på 5 min...

Hur ser det ut med middagsvila och när vaknar han på morgonen?? Kanske behöver minska ner på vilan eller gå upp lite tidigare på morgonen... Om de är på gränsen mellan att sova en och två gånger eller två och tre så brukar det vara en jobbig tid i skarven innan de vant in sig. De säger att man inte ska krångla med sömnen på så små barn, men ibland gör jag det ändå för att det ska fungera över huvudtaget.. Man kan t.ex prova att "störa" lite i middagsvilan (sätta på musik, dammsugaren etc) för att de ska vakna tidigare (bättre än att väcka då de sover i cykler och de då vaknar på rätt ställe i en, väcker man puttar man lite lätt på dem, vaknar de inte väntar man 5 min och provar igen), hitta på skojiga saker (t.ex. bada eller leka ute) precis innan de ska middagsvila för att de ska orka vara vakna en halvtimme till och på så vis skjuta lite på den.

Sen är vissa barn morgonbarn och andra kvällsbarn och ännu andra både ock... Det har man som förälder svårt att göra något åt, men livet måste ju fungera ändå på något sätt...
    Tack för svaret! I övrigt har han bra sovrutiner som ser likadana ut nästan varje dag. Han vaknar runt sju-halv åtta på morgonen och så sover han drygt 45 minuter runt elvatiden. sen sover han en halvtimme runt 3 på eftermiddagen och så försöker vi lägga honom vid åtta på kvällen. man ser att han är helt slut och vill sova men han kan liksom inte komma till ro :S har försökt hålla honom uppe så länge det går men det slutar bara med att han blir övertrött och skriker eller så lägger han sig inte förrän väääldigt sent.
  • Myyy
    emelyl skrev 2011-11-10 21:52:05 följande:
    Ett tips som några vänner till oss kört med.. Deras dotter gillade inte spjälsängen alls. Hon sov i deras säng till hon var över 6mån. Men sen har de haft henne sovandes på en madrass på golvet. Då går de in o lägger sig tillsammans med henne på madrassen. Hon dricker välling o sen bökar hon runt, leker med flaskan eller napparna. O när hon är trött nog kryper hon intill dem o somnar... :) Som jag förstår de är dem i ett mörkt rum hela tiden.. Inget ljud eller ljus.

Vår son har med krånglat mkt - dock inte riktigt så. Men vissa dagar tog läggningen 1-1 1/2 timme. Nu tar det kanske 10min. Men det har varit mkt fram o tillbaka.
    Ett tag skulle han bara sitta i famnen o somna. Ett tag skulle han sjungas för när han skulle somna. O nu ska han inte alls sjungas för utan vi ska bara vara där - får inte ens hålla flaskan.

Han är nu snart 13mån.
    Tack för tipsen! jaa vi har funderat på det där med madrass men det känns lite osäkert att ha honom där om han vaknar före oss. då kryper han väl iväg och pillar på allt :)
  • emelyl

Ja, de har henne i hennes rum o där är allt barnsäkrat. :) Så det som är där inne får hon röra.

Vi håller just nu på med o försöka få sonen o sova hela nätter, gärna i hans egen säng.. Hm. Inatt gick det bra - sov till 4,40 i sin säng.. Dock ett uppvaknade som gjorde att han fick lite ersättning (babysemp3). Han slutade äta nattetid när han var runt 8mån men har nu börjat äta igen.. Annars somnar han inte om. Men han äter allt ifrån 02-05. :)

Svar på tråden Sömnproblem!!