skånegås skrev 2011-11-10 21:40:17 följande:
Han kanske inte är trött då och då är det svårt... Pigga barn kan helt enkelt inte sova. Vår dotter gick flera gånger upp ur sängen då vi sövde henne då hon var liten (fast hon var dryga året). Ofta "behövde" hon göra illa sig innan hon kunde komma till ro. Hon bankade huvudet i sänggaveln och några gånger krockade hon med garderobsdörren då hon gått upp. När sådant hänt somnade hon alltid på 5 min...
Hur ser det ut med middagsvila och när vaknar han på morgonen?? Kanske behöver minska ner på vilan eller gå upp lite tidigare på morgonen... Om de är på gränsen mellan att sova en och två gånger eller två och tre så brukar det vara en jobbig tid i skarven innan de vant in sig. De säger att man inte ska krångla med sömnen på så små barn, men ibland gör jag det ändå för att det ska fungera över huvudtaget.. Man kan t.ex prova att "störa" lite i middagsvilan (sätta på musik, dammsugaren etc) för att de ska vakna tidigare (bättre än att väcka då de sover i cykler och de då vaknar på rätt ställe i en, väcker man puttar man lite lätt på dem, vaknar de inte väntar man 5 min och provar igen), hitta på skojiga saker (t.ex. bada eller leka ute) precis innan de ska middagsvila för att de ska orka vara vakna en halvtimme till och på så vis skjuta lite på den.
Sen är vissa barn morgonbarn och andra kvällsbarn och ännu andra både ock... Det har man som förälder svårt att göra något åt, men livet måste ju fungera ändå på något sätt...
Tack för svaret! I övrigt har han bra sovrutiner som ser likadana ut nästan varje dag. Han vaknar runt sju-halv åtta på morgonen och så sover han drygt 45 minuter runt elvatiden. sen sover han en halvtimme runt 3 på eftermiddagen och så försöker vi lägga honom vid åtta på kvällen. man ser att han är helt slut och vill sova men han kan liksom inte komma till ro :S har försökt hålla honom uppe så länge det går men det slutar bara med att han blir övertrött och skriker eller så lägger han sig inte förrän väääldigt sent.