Vinterdepression / SAD - svårt att få hjälp?
Nu börjar ju mörkret att närma sig och jag antar att flera av er är bekanta med uttrycket vinterdepression. Jag vet att detta är en riktig psykisk diagnos man kan få (Seasonal Affective Disorder) och jag har genom en del efterforskning självdiagnostiserat mig med detta. Blir varje vinter helt motivationslös och väldigt nedstämd, har ingen ork eller lust till saker som jag vanligtvis älskar att göra och jag går omkring och är gråtfärdig mest hela tiden. Det har varit så de senaste fem åren, men jag har inte fått någon hjälp för detta. Förra året sökte jag hjälp på min vårdcentral och fick träffa en kurator, vars enda råd var att motionera mera (vilket inte funkade för jag var redan för djupt inne i det redan). Blev väldigt omotiverad av detta bemötande och sökte därför aldrig vidare hjälp.
Tänkte vara lite förberedd denna vinter och jag undrar ifall några av er därute kanske har denna diagnos och jag undrar om det var svårt för er att få hjälp? Hur gjorde ni? Med hjälp syftar jag först och främst på medicinering, men också på samtalsterapi och ljusterapi, och jag undrar hur detta hjälpte er?
Tack för svaren på förhand!