• Sweet life

Ska nån som inte vill donera få ett donerat organ?

Ett litet etiskt dilemma som jag kom att tänka på efter en diskussion hurvida man vill donera eller inte...

Många vill inte donera, men dem vill mer än gärna ha ett donerat organ om dem en dag behöver det. Är det rätt eller fel?

Hur ser ni på detta?

Min personliga åsikt är att det är fel. Vill man ha, ska man också vara beredd att ge...

• Svar på tråden Ska nån som inte vill donera få ett donerat organ?
  • Red drum

Fast dagens Sverige funkar ju inte så. Alla har rätt till vård, oavsett. Tack och lov, får jag väl säga... Jag förstår din tanke, men det hade aldrig funkat i praktiken.

• Cia o krabaten

Samma tanke skulle man ju kunna ha om att ge blod resp få.

• Majken

Vårt sjukdomssystem är unikt, alla har rätt till samma vård och det bör vi värna om!!
    Förstår din tanke, men hur ska man dra gränsen? Ska endast blodgivare få blod också då?
    Man kan dra det långt...ska inte rökare få samma vård och behandling som icke-rökare om de drabbas av lungsjukdomar?
    Överviktiga inte samma vård vid t.ex. hjärtsjukdom? Osv osv

Tanken är god, men skulle aldrig funka i praktiken!

• Sweet life

Nej, det skulle aldrig funka i praktiken. Det finns det mycket som inte skulle göra. Därav är det bara en diskussion.

Fast att jämför med blodgivare går inte riktigt. Alla får inte blir blodgivare av olika orsaker. Men att donera kan alla, antingen till sjukvården, eller till forskningen. En sjukdom eller sexuell läggning hindrar inte en donation som det gör med blodgivning...

• Emeliij

Är sjukt trött på att folk bara ska ha och ha och ha hela tiden, ge igen lite för fan era egon..

• Sweet life
    Emeliij skrev 2011-11-11 09:02:11 följande:
    Är sjukt trött på att folk bara ska ha och ha och ha hela tiden, ge igen lite för fan era egon..
  • Jakkolina

Har haft en tråd om detta en gång och jag tycker att om man inte donerar så ska man inget ha heller eller stå allra sist i kön

• Trizza

Nej. Jag donerar gärna både mina organ och mina barns organ om en olycka sker. Men jag vill såklart att de ska gå till ngn som har samma känsla och tanke för andra. Är man mer mån om sig själv som död så är man bra ego- och dessa vill inte jag hjälpa. Skulle vara väldigt bra med ett donatorsystem som enbart var till för oss som både vill ge och ta emot. Så kan de andra stå där utan....

• Trizza

Så länge man får ge dvs. Tex så får jag inte ge blod, men mina organ är säkert prima vara. Man ska iaf vara villig att ge det man kan ge!

• Sweet life
    Trizza skrev 2011-11-11 09:08:09 följande:
    Nej. Jag donerar gärna både mina organ och mina barns organ om en olycka sker. Men jag vill såklart att de ska gå till ngn som har samma känsla och tanke för andra. Är man mer mån om sig själv som död så är man bra ego- och dessa vill inte jag hjälpa. Skulle vara väldigt bra med ett donatorsystem som enbart var till för oss som både vill ge och ta emot. Så kan de andra stå där utan....
    Tyvärr funkar det ju inte så i vårt smhälle där alla ska ha rätt till allt, oavsett hur ego man är... Och DET tycker jag är tragiskt! Att man bra ser till SIG och SITT eget bästa och inte kan tänka på nån annan!!
Svar på tråden Ska nån som inte vill donera få ett donerat organ?