• Lovisa09

Vill ha alla tips mot illamående..står inte ut!

Jag är gravid i vecka 7 (6+5) och har väl egentligen mått illa sedan veckan efter ÄL, märkte väldigt tidigt att jag var gravid och fick pluss på stickan relativt tidigt.

Illamåendet har bara eskalerat den senaste veckan och jag är nu illamående från att jag stiger upp på morgonen till jag lägger mig på kvällen.
    Jag kan fortfarande äta för det blir inte bättre av att bli hungrig. Men å andra sidan är jag illamående innan jag äter och efter när jag ätit. (mat hjälper inte så att säga) Får liksom ingen paus i det hela.

Vill ha tips på va jag kan göra. Några huskurer som kan funka?

Vill så länge jag kan slippa medicin mot illamåendet.
    Detta är min andra graviditet och jag mådde inte alls så här under första.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Vill ha alla tips mot illamående..står inte ut!
  • Sweet life

Ät något litet som t ex. ett salt kex innan du stiger upp, se till att fylla på varannan timme eller oftare beroende på hur hungrig du är...

Jag vaknar med en ilvrål från magen varje morgon, får i mig ett kex, och kan sen gå upp och äta frukost. Sen får jag fylla på med frukt, nyponsoppa, kex, mackor osv minst varannan timme hela dagen och äter sista målet precis innan jag lägger rumpan i sängen. Ibland vaknar jag på natten och måste ha ett kex då också för att inte må illa...

Jag mår bara illa när jag är hungrig..

• Cia o krabaten

Varför vill du inte ta medicin?

För mig var det postafen  som gällde.
    Jag klarade mig med 1 runt lunch för jag mådde mest illa på em/kväll.
    Syrran tog varje morgon och kväll med jämnt intervall för annars hann hon börja må illa.
    Så länge man hinner ta med innan man börjar må illa funkar den toppen. 

• Cia o krabaten

Glömde ju de ickemedicinska tipsen.

Äta ngt litet innan man ens går upp, typ salta kex..
    Polkagrisar eller saltlakrits kan också hjälpa till.
    Ingefära sägs bota illamående. 

• MeandHim

Piggelin vätska med lite färgämnen. Det var det enda jag fick i mig på 3 månader. Låg inne på sjukhus med dropp i tre veckor.

• Lovisa09

Tack! Tar till mig alla förslag, får se hur jag mår efter helgen annars får det bli tabletter i allafall. Är de receptfria? Nån som vet?

• Cia o krabaten
    Lovisa09 skrev 2011-11-11 19:15:00 följande:
    Tack! Tar till mig alla förslag, får se hur jag mår efter helgen annars får det bli tabletter i allafall. Är de receptfria? Nån som vet?
    Japp, Postafen är vanliga åksjuketabletter, receptfria.
    Sen finns ju armband som är mot åksjuka, dessa funkar för en del också.
    Har med akupunktur, eller snarare akupressur antar jag, att göra. 
  • Kia82

Du måste prova vatten med citron, alltså ganska mycket citron. Prova även clementiner, apelsiner, allting som är syrligt och kombinera detta med Postafen. Ta gärna en Postafen redan innan du går ur sängen på morgonen.

Lycka till!

• Lovisa09

Har nu fått lergigan utskrivet, sådär effekt och i dag har jag för första ggn fått kräkas, ahhhh jag som tyckt jag mått bättre i några dagar, hade hoppats på att det vänt, är nu i vecka 9 så hoppas det snart vänder!

• Florimell

Seaband, en slags armband för åksjuka, finns på apoteken. Det var det enda som hjälpte mig! Lycka till!

• Humhum

Kolsyrat vatten hjälpte för mig!

• MeandHim

Det kan ta ett par dagar innan tabletterna hjälper. Jag hade lergigan comp och var tvungen att ta på exakt Samma tid varje dag, annars spydde jag som en fontän!

• Lovisa09

Kolsyra måste jag säga funkar! Tar tabletter då och då, idag har varit en dag helt utan illamående, får hoppas det hänger i!

• Loreena

Saltlakrits och minttuggummin lindrar för mig, samt att äta varannan timme.. så mycket frukt blir det. Sura gröna äpplen utan skal tycker jag är bra.

• Lovisa09

Gurka funkar och saltlakris, haft en jättebra helg, illamående igår em bara, annars ingenting, hoppas det har vänt nu! Tack för alla svar!!!

• EttLitetPyre

Inflikar med att säga att citron var toppen för mig!! Delade skivor och åt som apelsin och hade även alltid en flaska kallt vatten med mig som var full med citron!

• WickedyWitch

Postafen funkade jättebra på mig i början, om du vill ta medicin.

Annars mycket vatten (citronvatten funkar utmärkt), mariekex & morötter!

• Cikoria

ingefära. ingefärs te, karameler.. .. det är en välkänd metod för hjälp mot illamående..  
    gillar själv inte ingefära så isglas var det enda jag kunde trycka i mig :) ,.........

brukade vara tvungen att äta min luch ute mitt i smällkalla vintern för att få ner något överhuvudtaget.. Så frisk luft hjälpte för mig ett tag iaf :)  

• Mysgrodan

Fick tipset om ingefärskapslar som man köper på hälsokostaffären kombinerat med B6 vitamin som finns på apoteket. Det lindrar väldigt bra! Tydligen mera vanligt utomlands och har dokumenterad effekt enligt min läkare.

• Julibebisen12

jag har samma problöem som dej :/ är i vecka 6+3 och förra veckan var jag helt sängliggande typ. ett under att jag ens kunde äta

köpte postafen (tror jag att detvar) men de har ingen effekt. bästa för mej är att äta och jag är urusel på att äta regelbundet. men jag försöker

har dock svårt för mycket, ex rökt mat, stekos, vitlök och en massa annat som jag älskat.
    lever på mackor, yogurt och kräm just nu :P

köpte även lite banan igår eftersom jag hoppades att det skulle hjälpa :)

försöker även ta vitamintillskott för att få i mej alla viktiga ämnen då jag har svårt för att äta

(ps, ts! jag har en tråd för oss som har bf i slutet av juli. du får gärna joina oss så vi kan följas åt :) )               

Svar på tråden Vill ha alla tips mot illamående..står inte ut!