Inlägg från: Äppelpaj80 |Visa alla inlägg
  • Äppelpaj80

Ditt barn kallar dig för "bajskorvmamma" Din reaktion?

Är bara lite nyfiken på hur folk hanterar en sån situation? Jag vet dem som reagerar med att ignorera och låta barnet "agera" av sig och andra som jag som blir arga och sätter ner foten direkt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-11 10:30
    Hmm jag ser att jag varit otydlig. Bajskorvmamma var ett exempel på ett fult ord som barnet säger för att vara dum, inte för att vara rolig som flera verkar fattat det som?
    Tänk er att barnet säger något ord till er som ni tycker är fult och dumt att säga!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-11 10:34
    Sen tänker jag mig en situation där barnet är arg på föräldern av någon anledning och beter sig illa. Kanske är arg och får ett utbrott för att man inte köper godis i affären eller dylikt och då kontrar med ett fult ord. Inte en situation där man är glad och ungen säger bajskorvmamma för att vara rolig.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ditt barn kallar dig för "bajskorvmamma" Din reaktion?
  • Äppelpaj80
    Queenie70 skrev 2011-11-11 10:25:36 följande:
    Jag säger Bajskorvsnoah, tillbaks. Och sedan skrattar vi tillsammans.

Bli arg? Straffa? Låter helt främmande för mig. Jag tycker det är roligt.

Blir lite fundersam. Tycker du det är ok att ditt barn kallar andra för bajskorv i elakt syfte alltså? Det är helt ok att han säger bajskorvlisa till någon han är arg på i förskolan också?
  • Äppelpaj80

Har gjort en ny omröstning nu för att få fram ett svar på frågan.
    Var visst dumt att skriva ordet bajs i trådstarten

• Äppelpaj80
    Queenie70 skrev 2011-11-11 10:41:24 följande:
    Min unge kan inga fula ord så jag har svårt att ta ställning. När han är arg eller upplever sig orättvist behandlad så säger han att jag eller nån annan är dum. Och faktiskt tycker jag det är ok. Ibland tycker man att folk är dumma, och man blir arg eller sur. Även 3 åringar måste få uttrycka sina känslor.

I dagsläget har jag således aldrig behövt ta ställning till att mitt barn skulle kalla mig eller nån annan för exempelvis "Idiot" som är ett ord jag inte skulle tycka var ok. Att säga bajskorv när man är arg, skulle jag faktiskt inte heller straffa eller bli arg över.
    Om han säger att jag är dum, så bekräftar jag hans känsla men står på mig i sak. Ex. Ja. jag hör att du tycker mamma är dum och jag förstår att du är besviken, men du får inget godis förrän på Lörda.

Nej ordet dum tycker jag är helt ok att använda när det används i rätt syfte. Som du säger så måste man ju få säga när man tycker någon är dum mot en. 
    Jag tänkte mig mer en situation där barnet i ilska använder sig av fula ord av något slag. Bajskorv tycker inte jag är ok att använda just för att även om det kan tyckas rätt komiskt och oskyldigt så är det ett ord som används rätt flitigt bland förskolebarnen när de är arga.
    Jag tänker att vad lär sig min dotter om jag skrattar när hon använder ordet när man inte säger sånt till sina kompisar?
  • Äppelpaj80
    Jojile skrev 2011-11-11 12:54:34 följande:

För mig som vuxen är det inte jobbigt att blir kallad för bajsmamma. Det sårar mig mer om någon kallar mig för korkad/idiot/tjock o.s.v.
    Men för en 5-åring kan det vara lika sårande att bli kallad för bajsxxx som det är för mig att bli kallad idiot.
    Därför tycker jag att det är viktigt att visa barnet att det inte är okej att kalla någon för fula namn när man blir arg.

Precis så som jag tänker.
Svar på tråden Ditt barn kallar dig för "bajskorvmamma" Din reaktion?