Inlägg från: Anonym (mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

kort kjol skrev 2011-11-20 21:07:36 följande:
    Du skrev: Men jag tror fortfarande att du är ett troll.. Visa vem du är då genom att ta bort din anonymitet!
    Det är sjukt att sitta och låtsas vara någon annan än vad man egentligen är för att man vill ha medhåll.

Du klagar på att han är anonym när du är det själv. Snacka om att kasta sten i glashus.. 
    Men vadå?? Jag har aldrig påstått att jag är svart och tycker det är heeeelt ok att folk säger neger och att jag säger neger till mig själv..
  • Anonym (mamma)

Jag fattar inte vad ni pratar om nu.. Men jag tror jag överger tråden IGEN då jag har sagt allt det jag ville få ur mig!

• Anonym (mamma)
    puss skrev 2011-12-01 14:59:18 följande:
    va bra. åk till usa och säg det till folk. you go girl!
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2011-12-02 23:41:36 följande:
    Har du inte läst ordboken? Gör det...
    Du kan inte sitta och säga att ett ord betyder något annat än vad som är den faktiska betydelsen... jisses människa.
    Och angående ordet neger så finns ett klipp på YouTube med Olof Palme, där han använder ordet neger.. ett tal från vad jag kommer ihåg 60-talet. Släpp din ångest för fan, du kan inte förneka det som faktiskt är.
    asta66 skrev 2011-12-03 08:51:53 följande:
    Jag levde inte på 40-talet så vad folk sa då vet jag inte. Neger betyder inte bara svart hudfärg håller jag med om. Utan svart med afrikanskt ursprung. Men för mig är det inte så viktigt med hudfärg eller ursprung.
    Men vad är det för fel på folk ibland? Jag blir förbannad nu för ni verkar uppenbart ha missat historieklassen i skolan och sitter här på ett forum och sprider vidare era felaktiga fakta som ni kommer dragandes med!
    Ordet användes av vita personer för att beskriva en lägre stående svart person. De svarta hade inga rättigheter för några hundra år sedan. De togs ifrån sina hemländer och placerades ut i andra länder som slavar, arbetskraft, och behandlades oerhört illa. Efter ett tag avskaffades slaveriet men rasismen och hatet fanns fortfarande kvar mot de svarta, som fortfarande ansågs vara lägre stående. I bl.a. USA fick de svarta inte sitta på samma bänk som en vit, sitta på samma platser i bussen som en vit eller gå i samma skola som en vit. Många såna saker. Detta var på 1900-talet. Vill ni höra mer? Ska jag berätta om KKK också och vad det är för slags personer?

Alltså, HUR kan ni ha missat detta?
  • Anonym (mamma)

Korrektion: Det första citatet skulle inte finnas med där. Ber om ursäkt.

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2011-12-03 19:20:56 följande:
    Eeh, hur kan DU ha missat att ordet som avses här är ett svenskt med svensk betydelse. Bara för att grannen heter Dick så betyder det inte att han är en kuk.

*De svarta hade inga rättigheter för några hundra år sedan. De togs ifrån sina hemländer och placerades ut i andra länder som slavar, arbetskraft, och behandlades oerhört illa.
    Och hur många togs som slavar i vårt nordiska land?
    *Efter ett tag avskaffades slaveriet men rasismen och hatet fanns fortfarande kvar mot de svarta, som fortfarande ansågs vara lägre stående.
    Har aldrig hört talas om att Sverige har haft slaveri, rent nonsens.

Om inte poletten ramlade ner så ska jag försöka igen:
    Kollar du ordets historia, så kan du inte kolla ett annats språks historiska betydelse för ett annat ord, det kan få en annan betydelse.
    Men det spelar ingen roll för att det är ordet "nigger" som är översatt på svenska till att heta "neger". Betydelsen skiljer sig liksom inte åt som i ditt exempel med dick/kuk! BETYDELSEN ÄR SAMMA! Så störande med folk som vägrar att fatta!

Du frågar: Och hur många togs som slavar i vårt nordiska land?
    Jag svarar: Vi i Sverige var väldigt flitiga under den här tiden på att producera slavarnas hand- och fotbojor under den här tiden så att du vet. Dessutom har Sverige visst vart delaktig i slavhandel. Från Wikipedia:

Svensk delaktighet i transatlantisk slavhandel [redigera]

Huvudartikel: Svensk slavhandel

Svensk slavhandel förbjöds 1335 men återupptogs när Sverige skaffade sig handelsstationer i Ghana (Cabo Corso) år 1650 samt kolonin Saint-Barthélemy i Karibien år 1784, och tecknade avtal om slavhandel med England och Nederländerna. Kung Gustav III gav Västindiska kompaniet rättighet att köpa slavar i Västafrika och använda ön Saint-Barthélemy som tullfri hamn för vidare export. Dessa slavar fraktades med skepp med hissad svensk örlogsflagg till sina mål som del i triangelhandeln, och tusentals slavar förvarades periodvis i särskilda slavbodar på Saint-Barthélemy i väntan på export. Slaveriet reglerades på Saint-Barthélemy av en lagstiftning som ursprungligen skrevs på franska[10] sedan på engelska[11]. Den svenska andelen av de transatlantiska slavtransporterna var obetydligt liten, med mellan 10[12] och 50[13] transporter identifierade som genomförda av svenskregistrerade skepp, beroende på källa och definition, det vill säga mellan 0,02% och 0,1% av de translatlantiska slavtransporterna. Sverige spelade dock en viktig indirekt roll som en av huvudexportörerna av de bojor och kedjor som användes för att fjättra slavarna under transporterna.[5][14] Svensk slavhandel började förbjudas 1813, de sista svenska slavarna friköptes 1847, och Saint-Barthélemy såldes 1878 till Frankrike.

Se länk här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaveri#Svensk_delaktighet_i_transatlantisk_slavhandel

LÄS PÅ ELLER GÅ TILLBAKA TILL SKOLBÄNKEN!

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2011-12-04 01:44:35 följande:

Neger (svenska) har inte det minsta med historiken bakom ordet nigger att göra. Vill du påvisa såna irrelevanta saker så varför nämde du inte neger med en gång? Människor har påstått detta hur länge som helst, tror du att det är en slump eller otur att ingen någonsin har kunnat påvisa att ordet är uppkommet för att på sånt sätt baktala negrer?

Saint-Barthelemy är jag väldigt bekant med och säger du att styret var genom att ha invånarna som slavar så är ta mig fan svenskar slavar i finland också.
    Här är din länk i snäppet mer nyanserad ton, dock samma skit:
    en.wikipedia.org/wiki/Swedish_slave_trade

Wikipedia är ingen källa till oändlig kunskap.. eller ens en gnutta sanning, vad är intressant med sanningen. Internet är ett stort klotterplank där alla får skriva sin egen sanning bla på wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Allm%C3%A4nt_f%C3%B6rbeh%C3%A5ll
    Men snälla rara! Nu påstår du alltså att det som jag skrev inte är sant!? Du kanske inte tror på koncentrationslägren heller då? Jag orkar verkligen inte med din okunskap! Det blir så meningslöst att diskutera med människor som du då!

Om du inte tror på wikipedia så kan du ju kolla den här sidan ifrån Network Europe's organisation;

Sweden’s slave trade

King Gustav III of SwedenKing Gustav III of Sweden
    This year it's two hundred years since Great Britain abolished the Slave trade. But there are countries which instead of following suit, took advantage and expanded their transatlantic slave-trading, and it might come as a surprise for many that among them was Sweden. It didn't abandon the practice until nearly 40 years later...but how much do Swedes today know about their country's shameful past? Tom McAlinden finds out...

And if you want to what happened to the small number of African slaves brought to Sweden and how the British eventually scared the Swedish Parliament into abolishing slavery you can listen to the full interview with Professor Dick Harrison on our website, radiosweden.org.

Port Gustavia Harbour, Saint BarthelémyPort Gustavia Harbour, Saint Barthelémy
    England, Portugal, France, Spain, Holland....European countries that are well-known for being involved in the trading slaves from Africa in and around the Atlantic up until the 19th century. But like its southern neighbour Denmark, historians say Sweden too profited from slavery and according to Professor Dick Harrison from Lund University, in the 17th century Sweden even paved the way for what was to come...as most of the other countries involved in slave trading hadn't yet begun to develop big slave ship fleets.

But it didn't stop there. After that first wave, Sweden's involvement in the slave trade was relatively small, but a new phase began in the late 18th century when the Swedish King Gustav III bought the West Indian island, Saint Barthelémy, from the French. He soon decided to turn it into a Swedish slave colony.

Dick Harrison says neither of the two waves were important for the economy on a national scale,but trafficking slaves across the atlantic was a matter of national pride Sweden. And even the church had no problem with it.

Dick HarrisonDick Harrison
    It might have been about keeping up appearances then, but there's been plenty of denial ever since. Today, It's hard to find many Swedes who know their country was a slave-trading nation as late as the 19th century, and it's probably not surprising as you won't find it in many history books.

Musician Amahdu Jah performing at a seminar in Stockholm on Sweden's role in translatlantic slave-trading.

One of the speakers was Victoria Kawesa from the Centre Against Racism in Stockholm, who thinks Sweden needs to recognise its role in slavery to help in the fight against racism today...

And Kitimbwa Sabuni from the African-Swedish National Association and agrees Sweden needs to start facing up to its past....

Se länken här: http://www.networkeurope.org/feature/swedens-slave-trade

Men du kanske inte tror på detta heller!?
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2011-12-04 14:40:40 följande:
    Att domstolen bestod av idel judar gör inte rättegången särskilt objektiv och ger således upphov till en kritisk bedömning. I domen står bla. om att gas X skulle ha används och idag går det att bevisa att så inte var fallet...

Men nu har du tappat tråden helt med dina slavresor osv.

Jag blir oerhört kränkt av ordet fettisdagsbulle, jag tycker vi förbjuder det ordet. "Nu ska du få se på andra bullar.." När vi ändå är inne på barnaga så kan vi stoppa filmen om Emil i Lönneberga också.. så kommer man osökt in på Pippi longstocks negerkungspa
    Du framstår som väldigt okunnig och det är du själv som gör dig till åtlöje!
  • Anonym (mamma)
    Anonym (oförstående) skrev 2011-12-06 06:56:12 följande:
    okej jag kan förstå att de svarta tar illa vid sig om man säger elaka saker som "jävla neger" men jag förstår inte att neger ska tas så fel.. om man tar det med att man kallar kvinnorna negress som jag själv tycker är mkt vackert ord så borde ju det vara lika illa för det betyder ju att det är en kvinnlig neger?! eller har jag fel.. jag har en kompis som är "blå neger" vet inget annat ord för hur man ska förklara hans hudfärg men han skojar om negrer och så.. han tycker bara det är löjligt att man försöker undvika ordet o blir nästan arg om man håller på med de i hans närhet då han tycker det är mer elakt för då har du ju noterat det.. 
    Jaha du menar att vi ska ta hänsyn till din kompis och använda sig av ordet så att han inte blir arg, men vi ska inte lyssna på de svarta själva och inte använda sig av ordet så att inte de blir kränkta? Vilket tycker du låter mest logiskt?
  • Anonym (mamma)
    asta66 skrev 2011-12-05 18:32:11 följande:
    Jag har inte missat detta. Det är ingen som helst ny information för mig. Men svarta slavar i USA ville bli kallade neger istället för boy. Då de tyckte att boy var nedsättande. Och Negro betyder svart. Att jag som ickesvart skulle tycka att en svart skulle vara lägre stående än andra är idioti. Jag vet var KKK står för och innebär. Jag vet även att vi har aktiva nazister i vårt land som tycker sånt. Men det är inte vad jag står för.  Att byta ut ett ord botar inte dumhet och intolerans.
    Och idag vill de svarta inte bli kallade det, så du kanske ska ge dig någon gång? Neger på svenska och negro på spanska är två totalt skilda saker! Och när du nu vet hur många som blir sårade och kränkta så vägrar du ju ändå att ändra dig, då är det ju så att du tror dom är lägre stående och du högre stående eftersom du anser ha dig den rätten att kalla folk så!
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?