• Lady Bird

Äldremosorgsföretaget Carema väger de gamlas kissblöjor

De gör det för att pröva ut blöjan så den passar till varje individ säger de själva. Men många ser det som att de vill spara pengar och låta de gamla ha så tjocka blöjor som möjligt så de inte behöver bytas på så ofta.

Jag tycker det låter förskräckligt, men vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äldremosorgsföretaget Carema väger de gamlas kissblöjor
  • MrsHW

Jag jobbar i vården. Vi vägde också blöjor. För att var vårdtagare ska få ett inkontinensskydd som är anpassad till personen i fråga. Det handlar inte om att de ska hålla längre och få plats med mer kiss. Det handlar (för mig iaf!) att en person inte ska gå runt med ett för tjockt skydd i onödan.

• MrsHW
    MrsHW skrev 2011-11-11 14:46:34 följande:
    Jag jobbar i vården. Vi vägde också blöjor. För att var vårdtagare ska få ett inkontinensskydd som är anpassad till personen i fråga. Det handlar inte om att de ska hålla längre och få plats med mer kiss. Det handlar (för mig iaf!) att en person inte ska gå runt med ett för tjockt skydd i onödan.
    Även ett skydd som passar personens "rörlighet". Sitter hon mycket? Går hon hela dagarna? De finns supermånga olika alternativ.

Jag jobbar inte och har aldrig jobbat för Carema så på just den biten har jag ingen åsikt. Men, just när det gäller denhär vägningen som folk hakat upp sig på. 
  • Lady Bird

Läser man DN så skrivs det ju att blöjorna ska användas till de är alldeles fullkissade och inte ska bytas ofta. Men det kanske inte är sant då?

• MrsHW
    Lady Bird skrev 2011-11-11 14:51:16 följande:
    Läser man DN så skrivs det ju att blöjorna ska användas till de är alldeles fullkissade och inte ska bytas ofta. Men det kanske inte är sant då?
    Hur de gör på Carema vet jag som sagt inte eftersom att jag inte jobbar eller har jobbat där.

Jag utgick från vad du skrev i TS, inte vad DN har skrivit i sin artikel. 
  • Litet My

Beror på varför de väger dem, alla är olika, en del småskvätter mest och då är ju en tunnare blöja att föredra, en del kissar ett fåtal gånger om dygnet och kan behöva en tjockare blöja för att det inte skall bli läckage så att säga.

Sedan beror blöjsort på hur personen är, sitter mycket? Kan med rätt sorts blöja sköta bytena själv?, sängliggande? Aktiv? osv osv

Inkontinenskydd är en hel vetenskap har jag förstått, har en fd kollega som jobbade som inkontinensombud, finns hur många sorter och modeller som helst med olika funktion.

• asta66
    Lady Bird skrev 2011-11-11 14:51:16 följande:
    Varför är alla förvånade. Ska man ha 10-15% vinst måste man spara på något. För vi talar om vinstdrivande företag. Det handlar inte om att ge den bästa möjliga vården.
  • Tow2Mater
    asta66 skrev 2011-11-11 15:18:28 följande:
      Ska man ha 10-15% vinst måste man spara på något.
    Nej, man kan bara låta bli det enorma resursslöseri som ofta existerar i offentliga sammanhang.
  • Sixxty

Är det det faktum att man väger någons kiss som är ett stora problemet?  Just det faktumet verkar vara otroligt laddat.. Duktiga rubriksättare har nog sålt många lösnummer idag.
    Jag ser inte alls problemet om det görs för att kunna prova ut rätt inkontinensskydd.
    Snälla läs rubrikerna med lite källkritik!

• Lady Bird
    Lilla My21 skrev 2011-11-11 15:10:11 följande:
    Beror på varför de väger dem, alla är olika, en del småskvätter mest och då är ju en tunnare blöja att föredra, en del kissar ett fåtal gånger om dygnet och kan behöva en tjockare blöja för att det inte skall bli läckage så att säga.

Sedan beror blöjsort på hur personen är, sitter mycket? Kan med rätt sorts blöja sköta bytena själv?, sängliggande? Aktiv? osv osv

Inkontinenskydd är en hel vetenskap har jag förstått, har en fd kollega som jobbade som inkontinensombud, finns hur många sorter och modeller som helst med olika funktion.
    Jo då kan jag förstå det bättre. Trodde det liksom var "tejpblöja", binda eller "byxblöja" att välja på.
  • Litet My
    Sixxty skrev 2011-11-11 15:42:02 följande:
    Är det det faktum att man väger någons kiss som är ett stora problemet?  Just det faktumet verkar vara otroligt laddat.. Duktiga rubriksättare har nog sålt många lösnummer idag.
    Jag ser inte alls problemet om det görs för att kunna prova ut rätt inkontinensskydd.
    Snälla läs rubrikerna med lite källkritik!
Svar på tråden Äldremosorgsföretaget Carema väger de gamlas kissblöjor