• Dannie

Choklad och mjölkontolerans

Jag vart riktigt fundersam igår. Jag misstänker att jag är laktosintolerant och åt igår en tallrik filmjölk till frukost samt en liten pinne vaniljglass efter lunch och blev jättedålig i magen ganska direkt efter glassen. Jag har sedan två månader ätit prolaktas och har under tiden som jag ätit det inte haft några problem alls men tabletterna tog slut för snart två veckor sedan och det går inte att få tag i nya. Tänkte att jag skulle testa en tid utan då. Det jag tycker är konstigt är att jag aldrig haft problem att äta choklad. Om jag dricker mjölk eller äter filmjölk så ballar magen ur totalt. Vad jag har fått höra så innehåller choklad mest laktos? Någon som vet? I mitt fall verkar det vara så att jag kan äta mjölkprodukter till en viss gräns.

• Svar på tråden Choklad och mjölkontolerans
  • Purpurbräcka

Vilken sorts choklad brukar du äta? Mörk choklad är väl ofta så gott som mjölkfri.

• Mumin80

Laktos = mjölksocker. Mjölk och filmjölk är i princip 100 % mjölk, och innehåller därför MYCKET mera laktos än choklad, även mjölkchoklad. Dessutom äter du ju knappast en hel skål eller ett helt glas choklad, så du äter ju dessutom mera mjölk/filmjölk. Detfinns mjölkfri choklad, det finns för den delen också laktosfri mjölk mm, om du vill slippa sabba magen.

• Dannie

Hm, tyckte jag läste i någon tabell att choklad innehöll mer laktos än filmjölk men det låter ju rätt logiskt att det skulle vara tvärtom. Hehe. Jodå jag vet att det finns laktosfria alternativ. Bara det att det råder en viss ovisshet om det nu är laktosintolerans eller inte men jag tror att jag har fått svar på det nu. :)

• Purpurbräcka
    Dannie skrev 2011-11-12 13:31:27 följande:
    Hm, tyckte jag läste i någon tabell att choklad innehöll mer laktos än filmjölk men det låter ju rätt logiskt att det skulle vara tvärtom. Hehe. Jodå jag vet att det finns laktosfria alternativ. Bara det att det råder en viss ovisshet om det nu är laktosintolerans eller inte men jag tror att jag har fått svar på det nu. :)

Räknat per gram kan jag tänka mig att det är mer laktos i mjölkchoklad än i mjölk och filmjölk. Mjölk och fil består ju trots allt till största delen av vatten medan mjölkchokladen är gjord på torkad mjölk (skummjölkspulver alltså).
  • Mumin80

Och som sagt, räknat pr hundra gram, och i samma kategori som diverse torrvaror, som man kanske inte heller smäller i sig så stor mängd åt gången. 2 dl mjölk slinker ner ganska lätt, 200g mjölkchoklad är väl på gränsen till kräkvarning

• skånegås
    Mumin80 skrev 2011-11-12 15:50:52 följande:
    Och som sagt, räknat pr hundra gram, och i samma kategori som diverse torrvaror, som man kanske inte heller smäller i sig så stor mängd åt gången. 2 dl mjölk slinker ner ganska lätt, 200g mjölkchoklad är väl på gränsen till kräkvarning
    Yoghurt innehåller 1-3g laktos per dl
    Fil och mjölk mer än 3 g per dl
    Mjölkchoklad mer än 6 g per 100g

Mjölkchoklad är bland det värsta man kan äta som laktosintolerant Men laktas finns i olika varianter på apoteket. Prova en annan sort om den vanliga var slut. Så är det oftast så att man klarar av en viss mängd laktos om dagen som intolerant.
Svar på tråden Choklad och mjölkontolerans