• Anonym (vän)
    Äldre 11 Nov 15:42
    8226 visningar
    8 svar
    8
    8226

    oasen i aneby

    Någon här som vet något alls om Oasen i Aneby?
    (Utredninghem/akuthem/HVB osv)

    Känner ni någon som varit där?

    http://www.oasen.com/

    ALLT är av intresse!!

    Mycket tacksam för svar 

  • Svar på tråden oasen i aneby
  • Anonym
    Äldre 13 Nov 14:35
    #1

    Hej jag har ett barn som genomgått utredning i oasens barnenhet. Jag har bara positiva erfarenheter av oasen. Personalen är helt underbar och det finns gott om roliga aktiviteter, det finns hästar man får vara med och pyssla om och rida man kan även få köra cross. Mitt barn kom på fötter igen under vistelsen på oasen efter ett familjehem h*n mått dåligt i.

  • Anonym (Blåbä­r)
    Äldre 10 Apr 10:53
    #2

    Finns det ingen annan som har någon information om detta hem? {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (vän) Trådstartaren
    Äldre 10 Apr 11:18
    #3
    Anonym (Blåbär) skrev 2012-04-10 10:53:58 följande:
    Finns det ingen annan som har någon information om detta hem? {#emotions_dlg.flower}
    Jag kan berätta hur det gick för min vän där

    Soc hemma hade informerat familjen -jag var med på det mötet så jag vet vad som sas- att de skulle få vila och avlastning samt återhämtning, när de kommer ned till Oasen sätts det igång en jätteutredning, när föräldern lämnar sitt barn med personalen -"vila och avlastning"- så skrivs det i daganteckningarna att föräldern är ointresserad av sitt barn, att denne lämnar det med personalen osv. -vilket var meningen!

    De rekommenderar att barnet ska omhändertas enligt LVU.

    Kommunen går på Oasens linje,  tid i förvaltningsrätten kommer, jag ska vittna då jag var med på mötet där soc sa att familjen skulle få vila och återhämtning. Dock har förvaltningsrätten itne fått alla uppgifter tydligen så när det är dags att sätta igång med allt så vill de läsa igenom lite till, detta resulterar i att allt ställs in, skjuts upp till maj ("akut omhändertagande"?)

    Familjen har tidigare begärt att få avlösarservice i hemmet enligt LSS men nekats, finns inget behov säger kommunen.
    Familjen söker återigen i februari, samma nekande svar. Strax efter ska barnet omhändertas i stället?

    Vari ligger logiken? Varför inte börja med att ge familjen den hjälp de faktiskt bett om _i_hemmet_ där barnet är tryggt och där man samtidigt faktiskt kan studera föräldrar/barn tillsammans i en lugn och van miljö, inte i ett kaos som det var i Aneby där det fanns barn som var utagerande och som gjorde illa varandra med flit, även mina vänners barn. 
    Är det bättre att skicka detta barn på ett HVB-hem som kommunen vill? BARNET har inga problem, det kräver extra vaksamhet och ständig passning av en vuxen men är ingen fara för någon annan. Nu talar vi om ett LITET barn, inte någon tonåring.

    Dessa föräldrar som lägger ned otroligt med tid för att hjälpa sitt barn ska mista det, hur är det då med mig? Gissa om man blir skraj när kommunen har sådan makt över oss invånare!  --och allt detta bara för att familjen bad om hjälp och fick åka till Oasen.
  • Anonym (vän) Trådstartaren
    Äldre 10 Apr 11:18
    #4
    Anonym skrev 2011-11-13 14:35:07 följande:
    Hej jag har ett barn som genomgått utredning i oasens barnenhet. Jag har bara positiva erfarenheter av oasen. Personalen är helt underbar och det finns gott om roliga aktiviteter, det finns hästar man får vara med och pyssla om och rida man kan även få köra cross. Mitt barn kom på fötter igen under vistelsen på oasen efter ett familjehem h*n mått dåligt i.
    Hur gammalt är ditt barn?
  • Brännm­an
    Äldre 18 Nov 07:52
    #5
    -1

    Jag har erfarenhet av Barnhemmet Oasen.
    Det är definitivt ej ett ställe vart jag skulle rekommendera någon att  vara på.
    Barnet som blir placerat där kommer att behandlas mycket illa, personalen åsidosätter allt vad barnperspektiv är.
    Bestraffningar och hot är en del av vardagen för barn som är på hemmet, dessa levereras av personal.
    Isolering av barn är som deras utredare säger själv en av de mest effektiva former av behandling som de uppnått mycket goda resultat på många, många barn med.
    Barn som isoleras i över 9 månader från kontakt med sitt sociala nätverk, allt i syfte att psykiskt knäcka barnet.
    Misshandel av barn accepteras på Oasen.
    Barn som rymmer från Oasen för att de bahandlas så illa där.

    Vad du än gör så undvik detta ställe, för ditt barns skull.

  • Anonym (Puggk­hy)
    Äldre 8 Feb 00:02
    #6
    -1

    Oasen verkar vara ett ställe som är förfärligt.. Jag skulle ALDRIG låta mina barn vara där. Jag har bara hört dåliga saker om det. Hörde att barnen inte fick använda hästarna till att ha kul utan de skulle bara sköta om dom. Och de fick bada i hästkiss o så bakom stallet.. Fy fan för detta ställe!! Bränn ner skiten! Eftersom grov misshandel av barnen på barnhemmet skedde så skicka aldrig era barn dit! Jag är ung och är glad att jag slapp hamna där!!

  • Äldre 13 Apr 10:00
    #7

    Hej! jag bor på oasen i aneby nu och det är helt underbart att bo där man skaffar vänner för livet där och man får rida på hästar och köra cross och ja man får gör ganska mycket där om man inte gör något dåligt då. Personalen på boendet är riktigt trevliga dom bryr sig om alla barn där och om dom ser att någon mår dåligt så kommer dom och pratar med dig för att se vad som är problemet, dom vill verkligen barnens bästa.

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 16 Oct 2019 16:01
    #8

    Satt på barnhemmet Oasen 2001-2002 och det är värsta 14 månaderna i mitt liv. Man blev riktigt illa behandlad av personalen, Deras såkallade time-out rum satt jag inlåst i några gånger varav längsta gången var 9 timmar i sträck. Rymde vid ett par tillfällen därifrån vilket resulterade i stryk när man kom tillbaka eller blev hittad.

    Är idag småbarnsförälder och skulle ALDRIG någonsin sätta mitt barn där

    Det är min erfarenhet om det hemmet, kan ju blivit bättre nu.

Svar på tråden oasen i aneby