• Anonym (Blivande 2 barns)

Börja dagis trots syskon?

Min dotter kommer vara 2 år och 4 mån när hon blir storasyster. Vi har fått dagisplats på drömdagiset precis vid vårt hem när hon är 2 år och 6 mån. Nu undrar jag - hur ska vi göra? Är hon kvar hemma blir hon kanske understimulerad och undrar varför inte mamma kan gå till de dagliga sångstuderna och rytmiken. Hon behöver någon timmes stimulans i form av sång, gympa ect per dag (som vi gör nu)och samtidigt vill jag ju ge lillasyskonet lite egentid. MEN - är det inte tidigt att skola in henne efter 2 månader som storasyster? Hon får ju absolut inte känna sig utknuffad. Bör jag kanske låta henne vara hemma längre? Är SÅ kluven. Tanken är isf att hon ska på dagis 3 timmar per dag om hon börjar. Vill gärna höra dina åsikter och råd om detta! =)

• Svar på tråden Börja dagis trots syskon?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker att det låter ganska idealiskt att din dotter får vara hemma två månader efter att hon blivit storasyster men att hon sedan kan behöva lite av sin vanliga stimulans tillsammans med andra barn. Ofta mår storasyskonet bättre av att få lite tid med andra och inte behöva tävla om utrymme och tid med mamma hela tiden. Eftersom hon bara ska gå 3 timmar per dag så kommer hon knappast att hinna tröttna på förskolan heller. Den enda nackdelen är väl för dig som får ägna dig åt hämtning och lämning och på- och avklädning  av två barn och ändå inte få så lång tid i lugn och ro däremellan. Dessutom lär du ju få stanna på förskolan, vid invänjningen, till att börja med. 
    Jag tycker att du ska känna efter när detta känns lagom för dig och även diskutera det med förskolan, så kan ni säkert komma fram till en starttid som passar alla.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Börja dagis trots syskon?