• pluvdo

datorn startar inte.... HJÄLP

Det är nog svårt för folk här att avgöra vad som är fel på din dator. Det kan nog vara många saker. Jag har haft liknande problem, men det har aldrig berott på samma sak som gången innan typ. Det kanske är bättre om du lämnar in den till en reparatör, alternativt frågar någon kompis i närheten som är bra på datorer om denne kan kolla på datorn åt dig?

• pluvdo
    Mizz Turko skrev 2011-11-11 21:38:53 följande:
    Lämna in en nästan 3 år gsmmal laptop brukar inte tas emot, de brukar rekommendwra sopirns... Har tyvärr ingen i min inkrets som kan datorer heller
    Om man går till en reparatör? Det tror jag väl inte? Jag lämnade in en laptop som var typ tre år gammal och reparatören sade ingenting om det.
  • pluvdo
    Mikesh skrev 2011-11-11 21:42:06 följande:
    Det som står är att ett operativs system saknas... Alltså Windows installationen troligtvis skadat. Du har haft ett gömt virus eller något som skadat en fil i Windows mappen. Du får fixa Windows skivor stoppa i dom välja windows reperation. Då installerar det som filerna som saknas.. Om inte. Så installerar det om hela datorn. Och ja. Då kan du tyvärr glömma alla bilder .
    Det beror på vad för operativsystem man har. Exempelvis på Vista (och även Windows 7 tror jag) så sparas alla gamla filer i en mapp på datorn när man formaterar om. Det har de gjort för mig i alla fall.
  • pluvdo
    Mikesh skrev 2011-11-11 21:46:32 följande:
    Nej. Det beror helt på om hårddisken är pationerad och har en "recovery" pat. Som dom flesta vista och Windows 7 har.. Men alla har inte det. Men dom som har det då behövs heller ingen skiva för att installera om eller reperera. Utan då kommer det en fråga på vad man vill göra när datorn går igång men inte "startar"
    Okej, fast nu har jag haft Windows vista utan några recovery-partitioner (formaterat om hårddisk och lagt in windows själv så jag vet vad jag hade på datorn) och då har det ändå blivit så när jag ominstallerat Windows, att filerna har sparats. Okej, kanske inte om man formaterar om helt så man måste skapa nya partitioner och så, men om man installerar Windows igen på datorn så sparas filerna.
  • pluvdo

Det där om Ubuntu tänkte jag också föreslå. Det är ett annat operativsystem som man kan ladda ner och sedan lägga på skiva och boota från. Man får då upp alternativen att endera testköra Ubuntu från skiva för att se hur det ser ut eller att installera Ubuntu på hårddisken. Man skall då välja att testköra Ubuntu från skivan. När man sedan kommer in på Ubuntu via skivan så kommer man åt hårddisken som sitter i datorn. man kan då koppla in ett USB-minne eller en extern hårddisk och lägga över filer från hårddisken till USB-minnet/den externa hårddisken.

• pluvdo

Men då måste du ha tomma CD- eller DVD-skivor, ett program som kan bränna bootbara skivor och så måste du ändra i datorns inställningar så att den försöker boota från skiva innan den försöker boota från hårddisken...

• pluvdo

Om du hittat dina recovery-CD:s, så testa att sätta in och se om det går att reparera windows. Läs dock ordentligt när du gör det, om det står att "Varning, filerna du har sparade på datorn kommer gå förlorade om du går vidare" eller så (vilket det brukar göra om man riskerar att förlora något) så är det bara att avbryta..

• pluvdo
    Niklas2k skrev 2011-11-11 22:57:21 följande:
    Sen är det väl standard i nyare datorer att den ska testa att boota från CD/DVD-media först nu för tiden?
    Det kanske det är, jag minns faktiskt inte. Jag vet att det var det på min familjs Windows 98:a och XP, men sedan när jag skaffade en egen dator så bootade den från hårddisk först. Så därför trodde jag att man kanske var tvungen att ställa in den själv nu för tiden.
  • pluvdo
    Michiyo skrev 2011-11-12 13:19:06 följande:
    misade ditt inlägg då det tog mig en stund att skriva mitt... jag tänkta på dom där som skrev att det inte går att rädda.
    Så vitt jag ser så är det ingen som skrivit att filerna inte går att rädda.
Svar på tråden datorn startar inte.... HJÄLP