• Anonym

Lever vi under existensminimum?

Anonym (ts) skrev 2011-11-11 21:07:00 följande:
    När hyra och diverse räkningar är betalda har vi på sin höjd åtta tusen kvar (tio ibland)
    Sen pendlar han till jobbet. Vilket kostar ca fyra tusen i månaden. Kvar har vi ca fyra, fem tusen att klara oss på. Ibland mer, ibland mindre. Vi är två vuxna och två små barn.
    Det går aldrig ihop och vi drar in på allt. Är det såhär folk har det eller är vi rent ut sagt fattiga?
    För att svara på din första fråga Lever vi under existensminimum? , Nej ni lever förmodligen inte under existensminimum. Har man 8-10 000 kr kvar efter hyra och räkningar så kan jag omöjligt tro att man inte har mer än existensminimum. (Har man dessutom 2 bilar så lär man knappast få pengar från soc, eller iaf hoppas jag det)

Lever fattigt? Det beror ju helt på vad ni tjänar och vad ni har för utgifter. Har ni in totalt 15 000 kr, ja då lever ni måhända fattigt, har ni in 30-50 000 kr så lever ni inte fattigt, då har ni bara för mycket utgifter. Vad jag menar är att om jag har 60 000 kr in men har utgifter på 50-52 000 kr så lever jag ju inte fattigt för det fast jag bara har 8-10 000 kr kvar efter hyra och räkningar.

Resekostnaden för jobbet får han väl dra av i deklarationen så då får ni väl tillbaka pengar där?
  • Anonym

Vi har en inkomst på 15000 kr i mån samt 2 barnbidrag sedan jag blev arbetslös. Lever vi på existensminimum?

• Anonym

dina krediträkningar är ju nåt frivilligt. inget man måste ha. man måste ha hyra, el, hemförsäkring. sen kommer maten. om du är föräldrarledig behöver du väl inte en bil? man kan ju gå, åka buss då.....
    så era viktiga grejer och vad ni har kvar så lever ni inte under existensminimum.
    bil är en lyxvara, har man inte råd med det så får man åka kommunalt.

vi har inkomst på 21 ungefär och vi har bil men vi unnar oss den lyxvaran eftersom annars hade inte vårt liv gått ihop. vi har dessutom tre barn.

• Anonym

Min fråga är, hur har ni tänkt när din föräldrarpenning är slut? Har du jobb då att gå tillbaka till? Annars blir det krisigt kan jag tro.

Svar på tråden Lever vi under existensminimum?