• quilla

Hjälp en tygblöje-novis. Vad är vad och hur gör man?

Min mamma köpte några kassar med tygblöjor på loppis. Jättebra! Men hur ska jag använda dem?
    Lite erfarenhet har jag. Till äldsta barnet använde vi under en period tygblöjor av märket Bambino mio. Inläggen som följde med till dessa blöjor ser inte likadana ut som de som följde med i kassarna från loppisen.

Blöjbyxorna är av lite olika märken:
    Rätt start.
    Bumpy.
    Nikky.
    Simba.
    Och några utan märkning.
    Dessa ser i princip snarlika ut, men är av lite olika material.

Sedan följde det med en massa kvadratiska bomullslappar ca 80*80 cm.  Förstår att dessa ska vikas på något sätt och sedan läggas i ovan nämnda blöjbyxa? Right? Hur ska man vika?  Såhär? http://www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=24 Men man ska väll ha blöjbyxan över? Kan man vika på något annat sätt?

Det som jag verkligen inte fattar är att det följde med något som jag tror är ilägg. De är av bomull  och heter Imse blöjan. De är formade som en blöja men har ingen knäppning i sidan. Det är en fastsytt en rektangulär bit av tyg som jag antar är där för att ge extra skydd. Lägger man bara denna i en blöjbyxa också? Eller ska man ha något mer i ( en vikt lapp?)

Ska man använda majspapper? Eller är det onödigt? Kanske man bara har när bajset blir fastare?

Hur tvättar ni iläggen? Visst använder man tvättmedel men inte mjukmedel?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp en tygblöje-novis. Vad är vad och hur gör man?
  • Blå Flygare

Det var den vikningen vi använde oss av, på samma sida finns ju tips på andra vikningar med om man vill ha något annat. 
    Man kan använda ett inlägg exra - lining - om huden behöver det. Microfleece håller rumpan torr, fuskmocka lika så. Silkesinlägg vårdar rumpan och håller den sval. Bambu är svalare än bomull, men då använder man inte ett inlägg i det utan har hela vikisen i bambu. Om man däremot vill ha extra uppsugningsförmåga kan man ha i ett extra inlägg i bomull eller bambu, Bambu suger upp mer än bomull. Rispapper kan man använda för att lättare få bort bajs, men många (inkl jag själv)  tycker att det bara skrynklar ihop sig för det mesta.
    Undrar vad jag glömt? Jag övergav rätt snart vikisar.

De andra blöjorna är formsydda, finns med och utan knappar/kardborre och används under blöjbyxor de med.

Vi använde vikisar den första tiden medans vi letade oss fram. Till slut fick jag tag på pockets som passade våra krav.

Tvättmedel, finns vissa krav på det med för att blöjorna inte ska täppas igen eller slita för mycket. Glömt ... Absolut inget sköljmedel. Extra sköljning. Ta bort fläckar med citrontvål och solljus.

• quilla

Tack för ditt svar. Jag antar att det bara är att sätta igång och testa helt enkelt. (Sparkar mig själv i rumpan).

• sahara sahara

Det finns väldigt, väldigt många sätt att vika vikblöjor på. Det finns en del på youtube, om man vi se.

För oss funkade vanlig "limpvikning" allra bäst.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Agnes81

Tur med ett sådant loppisfynd! Tycker de där märkena är på tok för dyra. Har hittat Poops.se - billiga snygga och funktionella tygblöjor! Det får det bli för oss! Bambubomull är ju väldigt bra.

• quilla
    Agnes81 skrev 2011-11-15 04:46:03 följande:
    Tur med ett sådant loppisfynd! Tycker de där märkena är på tok för dyra. Har hittat Poops.se - billiga snygga och funktionella tygblöjor! Det får det bli för oss! Bambubomull är ju väldigt bra.
    Ja, eller hur! Hon köpte två fulla pappkassar för en 10. Sådana fynd gör aldrig jag.Vissa byxor var visserligen slina, men fullt användbara.
    Poops blöjorna är så himla fina. Men de verkar gå som smör i solsken, för de har alltid varit slut när jag har försökt köpa.  Berätta gärna vad du tyckte om dem, när du har testat. Är nyfiken.
Svar på tråden Hjälp en tygblöje-novis. Vad är vad och hur gör man?