Hjälp en tygblöje-novis. Vad är vad och hur gör man?
Min mamma köpte några kassar med tygblöjor på loppis. Jättebra! Men hur ska jag använda dem?
Lite erfarenhet har jag. Till äldsta barnet använde vi under en period tygblöjor av märket Bambino mio. Inläggen som följde med till dessa blöjor ser inte likadana ut som de som följde med i kassarna från loppisen.
Blöjbyxorna är av lite olika märken:
Rätt start.
Bumpy.
Nikky.
Simba.
Och några utan märkning.
Dessa ser i princip snarlika ut, men är av lite olika material.
Sedan följde det med en massa kvadratiska bomullslappar ca 80*80 cm. Förstår att dessa ska vikas på något sätt och sedan läggas i ovan nämnda blöjbyxa? Right? Hur ska man vika? Såhär? http://www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=24 Men man ska väll ha blöjbyxan över? Kan man vika på något annat sätt?
Det som jag verkligen inte fattar är att det följde med något som jag tror är ilägg. De är av bomull och heter Imse blöjan. De är formade som en blöja men har ingen knäppning i sidan. Det är en fastsytt en rektangulär bit av tyg som jag antar är där för att ge extra skydd. Lägger man bara denna i en blöjbyxa också? Eller ska man ha något mer i ( en vikt lapp?)
Ska man använda majspapper? Eller är det onödigt? Kanske man bara har när bajset blir fastare?
Hur tvättar ni iläggen? Visst använder man tvättmedel men inte mjukmedel?
Tack på förhand!