• Alexi

Praktiska detaljer kring att börja med potta/toalett?

Kanske jättefåniga frågor men jag har verkligen ingen koll.

Vi börjar förhoppningsvis närma oss att använda potta/toalett och jag undrar kring rengöring.

När barnet kissat, torkar det sig själv eller torkar en vuxen? Hur, dvs sittande på toaletten/pottan eller står upp?

När barnet bajsat (utgår jag från att föräldern torkar), står alla barn uppochner då i flera år framåt (enda lösningen jag sett) eller kan man komma åt på ett sätt som är bekvämare för barnet? Lite nojig för att man inte ska få rent på samma smidiga sätt som man gör vid blöjbyte...

Om man använder potta, hur rengörs den enklast från bajs?

• Svar på tråden Praktiska detaljer kring att börja med potta/toalett?
  • Ragnar

Jag har hjälpt min son att torka tills han var lite närmare 5 år. Efter det torkade han själv fast behövde ibland hjälp vilket han givetvis fick.Fast han har alltid varit väldigt osjälvständig eller vad man kan kalla det. Dottern är 2 år och henne torkar vi. Hon får (eller rättare sagt kräver att få) ett papper och provar att torka själv också. Bra att börja öva tidigt tycker jag, särskilt om barnet själv vill. Sonen ville nämligen aldrig torka sig själv och det var inte lätt att få honom att börja med det.
    Jag har alltid låtit barnen sitta på toaletten och så har de lutat sig fram och hållt om mitt ben då jag har torka dem efter att de har bajsat. Det tycker jag har gått mycket smidigare än att låt de stå på golvet. Det har hänt att dottern har blivit kletig i hela rumpan efter sina försök att torka sig själv och då har jag lagt henne på golvet och torkat med en blöt trasa precis som vi gjorde vid blöjbytena. Men vanligen är det inte lika mycket att toka då de bajsat på toaletten som när det bajsas i en blöja. Det kletas ju ut mycket mer i en blöja.
    Mina barn har aldrig velat använda potta men vi har en sittring till toaletten istället och den tvättar vi av i badkaret om den blivit smutsig. Har en gammal diskborste i badrumskåpet som används för grovrengöring av bland annat sittringen. Antar att det kan vara praktiskt att göra det samma när man rengör en potta. 

• Alexi

Tack för svaret! Det låter ju lite smidigare att de bara lutar sig framåt istället för att stå på golvet. Fast jag har alltid tyckt det är äckligt att se ner i en "använd toalett" även om jag borde kommit över det efter tre år med blöjbarn men det har jag inte gjort ännu...

Bra att låta dem försöka torka sig själva!

Är sittring ett måste när de börjar använda toaletten? Har man den på alltid då eller tas den bort mellan barn- och vuxenbesök?

• Numminen

Vill tipsa om att det finns speciella toasitser med dubbla ringar så man kan bläddra fram rätt storlek. De kostar lite mer, men jag tycker de är väl värda pengarna! En vanlig lös insatsring tycker jag alltid är lite vickig, men på den här sitter till och med vår 1.5-åring stabilt och bra. Vi har potta också, men med pall framför väljer båda barnen hellre toan, vilket ju blir betydligt enklare hantering för oss vuxna...

• Ragnar

Eftersom båda mina barn har vägra sätta sig på en potta så har sittringen varit väldigt bra. Vi har både sittringen och en pall stående sidan om toaletten och de har rätt snabb fatta hur de fugnera. Tex. så händer det att 2-åringen blir jättearg om hon inte får lägga sittringen, putta fram pallen och sätta sig själv på toaletten. Så hon sköter det hela själv och kallar när hon behöver hjälp. Fast toapappret förvarar vi utom räckhåll för hon har mer än en gång lyckats rulla upp en hel rulle och fylla toaletten med papper. Så vi räcker henne alltid lagom mycket papper när hon vill torka sig själv. När hon är färdig tar vi av ringen och ställer på sin plats. Storebror slutade använda sittringen helt strax innan han blev 4 år.
    Trots att hon alltid använder sittringen hemma har det inte varit några problem att hålla henne på toaletter då vi inte varit hemma. Fast då kan det ibland vara lite knöligt att torka eftersom man måste hålla henne med en hand annars kasar hon lätt ner i toaletten, men det går det med med lite övning. 

• Mamma till viljestark dotter

Äldsta dottern var drygt 2 år och 4 månader när hon blev blöjfri dagtid. Från början använde hon potta. Jag brukade lägga ett lager toapapper i pottan, så var det lättare att få bort bajset. Blev det lite bajs kvar i pottan, tog jag en våtservett och torkade bort. Dottern fick böja sig fram över toastolen så jag kunde torka henne. Hon "växte" snabbt ur pottan och ville sitta på toan som vi vuxna. Vi hade aldrig någon sittring åt henne och det funkade bra ändå! Vi hjälpte henne torka sig själv tills hon kanske var 4 år (efter att hon kissat) och lite längre efter att hon basjat. Man får ju kolla lite när de börjar att fixa det själv, när de kan torka rent.

Nu "pottränar" jag mina tvillingar på drygt 2 år. Oftast bajsar de på pottan, om man ser när det är nåt på gång och hinner sätta dom där. Men sista dagarna har de börjat kissa där också. Varsin potta bredvid varann De är så stolta när de "fått nåt resultat" i pottan, då får de själva hälla innehållet i toan och spola. Det är STORT för dom          

Svar på tråden Praktiska detaljer kring att börja med potta/toalett?