Krigsleksaker!
De leksaker som kan kategoriseras som krigsleksaker hemma hos oss är:
- Trä- och gummisvärd (familjen är medeltidsnördar och pappan tävlar i långsvärdsfäkting) ett träningsredskap här iofs, Ingen egentlig leksak. Ungefär som en golfklubba
- Riktiga pilbågar i barnstorlek (se ovan)
- Vattenpistoler (fast vi väljer modeller som inte ser ut som regelrätta vapenkopior, utan mer spacade varianter eller rena vattensprutor)
- Legogubbar som i vissa fall har vapen (Lego Kingdom och Lego Star Wars).
- Lego Star Wars II Tv-spel
Sen har det hänt att barnen byggt pistoler i duplo och lekt med pinnar, där de fått symbolisera svärd och gevär t ex. Men då tycker jag lekens karaktär är viktigare än just det faktum att de leker med "vapen". Överlag så bryr jag mig med om exakt vad de leker än vad de leker med. En gång såg jag en pojke leka skola med en massa små gröna plastsoldater i en sandlåda, t ex...
Jag tror inte heller på förbud, men jag tror på engagemang och överblick hos de vuxna så man håller koll på hur barnen leker, att det gårt schysst till, om barn tar illa vid sig av leken, etc. Leken är ett sätt att lära sig, utvecklas och berarbeta det man varit med om, funderar på osv. Som vuxen ska man inte gå in och peta i onödan.
Jag skulle dock aldrig själv köpa exakta vapenkopior eller uttalade krigsleksaker (typ tennsoldater och minitanks) till mina barn. Så det är svårt att veta exakt var man ska dra gränsen...