• MiisPiis

Någon med erfarenhet av Volvo XC90?

Hej, då vi behöver få plats med hela 3 bilbarnstolar och två vuxna och då och då skjutsa kompisar till barnen, behöver vi en 7-sätesbil. Vi har kikat på en XC90 och föll lite sådär pladask.

Har någon erfarenhet? Gråter man varenda gång man ska köra och tanka? Vi kollade först på en diesel, den drar ju lite mindre MEN då är ju skatten istället skyhög och för oss som inte kör så lång sträcka per år lönar det sig inte då.

Men vad säger ni som har eller haft en om fördelar och nackdelar?

Mycket tacksam för åsikter och erfarenheter!

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av Volvo XC90?
  • Never ending story

Ett råd... köp en som nyligen bytt växellåda.. de e en sjukdom på dom bilarna växellåde ras.. o de e iiiinte billigt

• MiisPiis
    Never ending story skrev 2011-11-12 15:44:14 följande:
    Ett råd... köp en som nyligen bytt växellåda.. de e en sjukdom på dom bilarna växellåde ras.. o de e iiiinte billigt
    Ja, på -03 var det en barnsjukdom men inte senare modeller vad jag har förstått.

Och det blir nog en -05:a, om det blir nån.
  • SofiaD

Vi har haft vår 04:a några år nu och är jättenöjda! Volvo håller hög komfort tycker jag, men nackdelen är ju att den drar en hel del bensin! Nästa bil vi ska ha får bli en nyare diesel, de har väl hyfsad skatt om jag fattat det hela rätt.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • MiisPiis
    SofiaD skrev 2011-11-12 16:11:13 följande:
    Vi har haft vår 04:a några år nu och är jättenöjda! Volvo håller hög komfort tycker jag, men nackdelen är ju att den drar en hel del bensin! Nästa bil vi ska ha får bli en nyare diesel, de har väl hyfsad skatt om jag fattat det hela rätt.
    Vilken modell av XC90 har ni? Vet inte hur det är med nyare modeller av dieslar och skatt, men en XC90 D5 får du betala 7500-8500:- i skatt för och det är mycket om man nu inte kör så långa sträckor.

Fördel med Volvo är ju hög kvalitet och sen verkar ju andrahandsvärdet för begagnade vara rätt hyfsat.

Sen köper man nog inte en sån bil för den låga bränsleförbrukningen, men skulle vilja veta lite erfarenheter om de olika modellerna för det finns ju några att välja på.
  • Never ending story

min kompis har en 05 uttagen 06, lådan håller på o rasa, hon bytte o köpte en 11 eller 12 nu o den ska hon med byta imon ett år för de e samma skit där... känner en av sveriges största bilförsäljare.. jag LOVAR DIG.. tyvärr för de e underara bilar

• MiisPiis
    Never ending story skrev 2011-11-12 22:17:06 följande:
    min kompis har en 05 uttagen 06, lådan håller på o rasa, hon bytte o köpte en 11 eller 12 nu o den ska hon med byta imon ett år för de e samma skit där... känner en av sveriges största bilförsäljare.. jag LOVAR DIG.. tyvärr för de e underara bilar
    Ja, fy vad tråkigt! Växellådan redan efter ett år?? Hon måste haft superotur eller dra onormalt tokigt i växelspaken!

Vi har en bekant som haft två olika men aldrig dessa problem, så hoppas man slipper åka på nåt måndagsexemplar......
  • mlinz

Volvos sämsta bil säger min sambo som är nivå 3 mekaniker, jobbar som volvomek.

• MiisPiis
    mlinz skrev 2011-11-13 10:30:35 följande:
    Volvos sämsta bil säger min sambo som är nivå 3 mekaniker, jobbar som volvomek.
    ok, det säger ju ändå inte mycket om bilmodellen som helhet, bara att den är sämst i Volvofamiljen isf. Finns ingen annan Volvo med 7 platser heller, vilket är ett krav i vår familj, annars får vi inte plats.
  • Flisan79

Har som flera skrivit hört att växellådan (automat) är dålig på de första exemplaren (-03).Automatlådor är alltid mer riskabla och svindyra att byta. Har annars inte hört något negativt. Vi vill ha en xc90 manuell. 
    Min man är bilmek så med manuell låda kan han fixa så gott som alla slags "ras". 

En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
Svar på tråden Någon med erfarenhet av Volvo XC90?