Jordbegravning eller kremering?
Läste en artikel om hur många som kremeras och hur många som begravs direkt i jorden.
Hur vill DU ha det när du dör?
Berätta gärna varför....
Läste en artikel om hur många som kremeras och hur många som begravs direkt i jorden.
Hur vill DU ha det när du dör?
Berätta gärna varför....
Jag vill kremeras så att jag hamnar i minneslunden med min son.
Sen vill inte jag att mina nära och kära ska tvingas ta hand om en grav.
Absolut minneslund om jag själv får välja. Men i ärlighetens namn spelar det ju inte roll för min del, i det läget när det blir aktuellt. Jag säger som min mamma - kremera mig i en flyttkartong och lägg askan i ett mjölkpaket. Spara pengarna till något bättre istället för tjusig kista, en trevlig fest kanske.
Skönt att slippa grav att ta hand om, man kan uppsöka vilken minneslund man vill istället och tända ljus eller lägga ner blommor. Bra också när släkten är utspridd.
Jag vill bli kremerad.
Jag vill inte att en massa äckliga insekter ska krypa på min kropp och äta upp resterna av mig.
Jag vill att urnan ska sänkas ner i en minneslund. Jag tror det blir bäst så.
Jag ska kremeras. Vill inte ligga i jorden o ruttna o ha en massa äckliga maskar omkring mig.
Och så ska jag spridas i minneslund. Vill inte att mina anhöriga ska känna att de måste sköta om en grav.
jag vill begravas, och gärna ätas upp av maskar och andra små liv också. mest för att ge tillbaka till jorden mer symboliskt, som tack för att jag fått leva. typ. kista, gravskötsel osv är mindre viktigt även om jag tycker det är väldigt fint att besöka en grav och sköta om den lite, för att ge en extra tanke till den avlidne.
Kremeras vill jag, det känns liksom symboliskt rätt. Sen om jag ska ha en egen gravplats eller om det blir urnlund eller minneslund t ex det får mina anhöriga avgöra, det är ju de som liksom ska minnas mig sen och känner de behov av en egen plats så får det avgöra.
Jag är lite inne på att begravas i kista i en minneslund, men jag vet inte riktigt.
Jag tror jag vill begravas som jag är i en kista, på egen gravplats så får väll maskarna äta upp mig. Mat till dom, jag lär inte känna något ändå.
Jag vill kremeras och sen får de anhöriga göra vad de vill med askan men helst vill jag inte ha nån gravsten...
Jag vill kremeras och mina anhöriga får avgöra om det blir en enskild grav eller en minneslund.
Jag vill begravas i en vanlig grav, sen ang kremering. Jag har sett ugnen samt är övertygad att de inte sopar ut hela mig, det kanske blir en liten del av ngn annan som jag absolut inte vill dela urna med, så nej jordbegravning och en liten fin grav som barnen har att gå till.
Jag bryr mig inte riktigt.
Kremeras och få en gravsten där barnen kan gå om och när dom vill. För oss i min släkt är det viktigt att veta vad respektive familjemedlem vill när man dör.
Dvs organdonation osv osv..
Döden är lika viktig som födelsen.
Kremeras och placeras i grav. Jag har gravbrevet för en familjegrav med 6 platser där mina farföräldrar och min pappa ligger. Där ryms jag och maken så småningom. Hade jag inte det gravbrevet skulle jag föredragit minneslund eller att spridas någon annan stans.
Vill kremeras och spridas för vinden
Först får sjukvården ta det de vill ha. Resten ska eldas upp och spridas i en minneslund. Lägg pengarna på en brakfest i mitt minne istället.
Jag donerar alla organ som någon vill ha om jag dör "ung". Dör jag gammal så ger jag kroppen till läkarstudenter.
Är det ingen som vill ha skiten så bränn det direkt och strö ut som halkbekämpning eller vad som.
Ingen begravningsgudtjänst och och inga minnesstunder bla bla bla.
Den som skulle vela ha övervarat en begravning för mig kan istället se till att plantera ett träd i Afrika eller köpa en get till någon fattig familj.
Jag har inget behov av en massa blommor eller någon flådig kista.
Kremerad och placerad i minneslund. Vill INTE att mina efterlevande ska behöva känna stress över en grav att hålla fin.
Både min far och min syster är placerade i minneslund, och det är en fin och lugn plats att gå till då och då.