Inlägg från: Coriander |Visa alla inlägg
  • Coriander

Modersmjölk i flaskan från nyfödd - hur gör man?

Här kommer en fråga som jag inte har kunnat klura ut själv och ja, jag känner mig faktiskt dum som inte fattar hur man gör. Hoppas att någon som gjort detta tidigare kan hjälpa mig komma igång. 

Jag har alltså bestämt mig för att inte amma utan flaskmata redan från det att tjejen är nyfödd. Jag vill pumpa ut mjölk och ge det till henne, så jag har INTE tänkt köra med ersättning.

Men hur gör man liksom i början? Ska jag sitta där direkt efter att barnet kommit ut och börja pumpa ut mjölk till henne? 

Jag har läst att man inte kan pumpa ut någon mjölk innan barnet är född och att produktionen sätter igång först efter att barnet faktiskt har för första gången sugit på bröstet. Därefter ökas mängden av mjölk som kommer ut stadigt i takt med att barnet behöver mer mjölk. Men i början kommer det inte ut alltså nästan något alls. 

• Svar på tråden Modersmjölk i flaskan från nyfödd - hur gör man?
  • Coriander
    Sacre skrev 2011-11-12 21:19:50 följande:
    Varför vill di inte amma? Låter jättebökigt att pumpa en massa hela tiden. Hur ska du göra när ni är ute och barnet bli hungrig? Bröstmjölken får inte värmas i mikron, då näringsämnena förstörs. Utan du ska värma den i vattenbad.
    Jag är medveten om alla positiva grejer med amning. MEN jag vill inte utsätta min kropp för det. Dels gör det ont att amma - har inte sett en enda mamma tycka det är skönt med amning, utan det svider, gör fruktansvärt ont och det är du som mamma som måste ta alla matningar. Sedan är jag bara inte bekväm med tanken på att mitt barn ska ligga där och suga på mitt bröst...kan inte förklara det, men hela den idéen känns äcklig för mig. 

Jag har tänkt investera i en riktigt bra elektrisk pump, då jag fått tips om att de är skönare och så slipper man själv pumpa på. Min man vill vara aktiv med att mata barnet redan från början och vi har kommit överens om att vi matar hennes varannan gång. När vi är ute fixar jag det med en typ av termopåse som jag skaffat från USA. Den är speciellt konstruerad för att hålla pumpad bröstmjölk i rätt temperatur. Sen har jag också en flaskvärmare som fungerar som ett vattenbad och som man kan ha med sig överallt, då den fungerar på batterier..bara att tillsätta vatten, trycka på knapp och voilá.  
  • Coriander

Jag kör med glasflaskor, så inga billiga Konsum-flaskor här inte. Min man är inte alls förtjust i plast, så glas är enda vi kunnat komma överens om.

När min mamma fick sin sladdis kommer jag ihåg att hon fryste in rätt mycket mjölk. Det blev så mycket, så hon donerade även bort en del till närliggande BB. Klart det kan bli jobbigt att pumpa och sedan mata, men sånt är livet. Jag har flaskmatat rätt mycket redan det senaste året då min svägerska har ett barn som hon inte har kunnat amma och barnet har varit mycket hemma hos oss.

Jag håller mig ändå positiv till det hela och har inte tänkt ändra min åsikt oavsett vad andra säger eller tycker. Amma är inte rätt för alla precis som flaskmatning inte är för alla. Jag är inte ute efter att göra det enklare för mig själv, då jag vet att pumpandet tar sin tid. 

• Coriander
    Mary Jo skrev 2011-11-12 22:57:19 följande:
    Men dom få gångerna det rann till så hade jag henne i närheten alternativt kollade på en bild på henne eller liknande,så det är ett tips också! Hoppas det kommer funka bra för dig!  
    Lisa75 skrev 2011-11-12 23:01:01 följande:
    Håller med om att det är värt att investera i en dubbelpump, det går snabbare och sägs också ge mer mjölk att pumpa bägge brösten samtidigt.  

Och om du har större byst så se till att den tratt du använder passar dina bröst - jag har stor byst och standardtratten gav mig sår.

Lycka till, det känns säkert mer positivt att pumpa när man har valt det, och inte pumpar för att amningen inte funkar.
    Lisa75 skrev 2011-11-12 23:02:55 följande:
    Förresten, om du vill ha fler tips har en kompis till mig nyligen gett ut en bok om flaskmatning: 
    www.bokus.com/bok/9789197981002/att-flaskmata
    Tack för alla tips! 
    Tar till mig alla råd ni kommer med, för detta är ju något helt nytt för mig. Och den där boken ska jag kolla efter. Bra att någon tagit och skrivit om det! Du får tacka din kompis från mig för att hon skrivit om ett ämne som det tigs om rätt mycket...tackvare att det idag är så fanatiskt med att amma sitt barn. 
Svar på tråden Modersmjölk i flaskan från nyfödd - hur gör man?