• Kinne79

Modersmjölk i flaskan från nyfödd - hur gör man?

Coriander skrev 2011-11-12 22:05:25 följande:
    Jag är medveten om alla positiva grejer med amning. MEN jag vill inte utsätta min kropp för det. Dels gör det ont att amma - har inte sett en enda mamma tycka det är skönt med amning, utan det svider, gör fruktansvärt ont och det är du som mamma som måste ta alla matningar. Sedan är jag bara inte bekväm med tanken på att mitt barn ska ligga där och suga på mitt bröst...kan inte förklara det, men hela den idéen känns äcklig för mig. 

Jag har tänkt investera i en riktigt bra elektrisk pump, då jag fått tips om att de är skönare och så slipper man själv pumpa på. Min man vill vara aktiv med att mata barnet redan från början och vi har kommit överens om att vi matar hennes varannan gång. När vi är ute fixar jag det med en typ av termopåse som jag skaffat från USA. Den är speciellt konstruerad för att hålla pumpad bröstmjölk i rätt temperatur. Sen har jag också en flaskvärmare som fungerar som ett vattenbad och som man kan ha med sig överallt, då den fungerar på batterier..bara att tillsätta vatten, trycka på knapp och voilá.  

Kände precis som du. Äcklad av tanken på att amma. Jag skedmatade dottern första dygnet och sedan testade jag amningsnapp och det funkade bra, blev liksom en distans. Men pumpade mycket ibörjan för att ha som reserv på kvällar/nätter när dotter kunde snutta i timmar, då var det skönt att få avlastning. Men att pumpa gör också ont och kan ge sår.
Svar på tråden Modersmjölk i flaskan från nyfödd - hur gör man?