• Svar på tråden Vietnam har ratificerat Haag-konventionen!
  • Ethi

Iiiih! Jag håller tummarna för att det ska resultera i positiva grejer

• Mara
    Skalman skrev 2011-11-13 14:57:55 följande:
    Spännande! Är det någon som kommer ihåg hur det såg ut med väntetid i landet i Vietnam när det fanns som adoptionsland förra gången? Samt vilka regler som gällde? Nu kan det ju ändras, men blev lite nyfiken.
    Vietnam hade inte alls speciallt hårda krav. Har för mig att det i stort sätt räckte med en godkänd medgivandeutredning i Sverige för att passa in på kraven. De accepterade också ensamstående. Det resulterade i en oändligt lång väntetid i Sverige på att få skicka iväg sin ansökan.
  • sari

Viatnam hade den längsta kön av alla länder när det  senast stängde. Detta därför att de godkände alla som var godkända i Sverige och för att barnen var väldigt små. Jag gissar att de nu kommer att införa egna krav. Det har tidigare hävdats i detta forum att Vietam absolut även i fortsättningen kommer att godkänna ensamstående på samma promisser som par. Det gör att jag gissar att kön även i fortsättningen kommer att vara väldigt lång, då inget annat land har den regeln.

• sari

Glömde skriva att det är jättekul om Vietnam öppnar igen!!

• Hej och Hopp

Vad jag har kunnat utläsa så ser jag inga nya krav från Vietnams håll.
    (kan ju fortfarande komma men inte vad jag har läst från andra länders adoptionsorganisationer - främst Danmarks)

Däremot så verkar det som att barnen inte kommer vara yttepyttebebisar när de får familj. Nu kommer jag inte ihåg exakta tidsangivelserna men det kommer först att vara en obligatorisk tid då man söker efter biologisk familj och sedan en när man söker inhemsk familj.

Å andra sidan så verkar det som att det ska vara kortare tid mellan bb och rb - att mer ska vara klart.
    Tidigare så gjordes en utredning med efterlysning av släktingar och också inhämtande av samtycke om det var kända bioföräldrar först innan bb och sedan en gång till efter bb och innan rb.

OBS igen - det här är mina tolkningar av den information jag har fått/läst mig till - jag är inte säker på någonting egentligen

Såg att AC svarar idag att de avser att ansöka om auktorisation. SPÄNNANDE!!!!!           

• Ceciliastockholm

Vad jag har förstått av processen i Vietnam så kommer det att vara en process på 6 månader innan barnen kan komma att bli aktuella för internationell adoption. Först ska dom söka biofamilj, sen adoptivföräldrar i provinsen och sist söka à-föräldrar inom hela landet. Detta enligt deras riktlinjer. Så jag gissar att de minsta barnen kommer vara från 7 månader kanske och uppåt. Fortfarande små puttar :) Vad roligt att AC ska söka igen, hoppas BFA och FFIA hakar på!

• Skalman

Åh vad kul! Är det någon som vet hur lång en sån process är, alltså om AC ska söka auktorisation hos MIA?

• Thi 08

Underbara nyheter! Jag hoppas på ett system liknande kinas med sn-barn.......så att de som kan tänka sig sn inte behöver köa flera år. Önsketänkande kanske

• Hej och Hopp
    Ceciliastockholm skrev 2011-11-14 19:53:13 följande:
    Vad jag har förstått av processen i Vietnam så kommer det att vara en process på 6 månader innan barnen kan komma att bli aktuella för internationell adoption. Först ska dom söka biofamilj, sen adoptivföräldrar i provinsen och sist söka à-föräldrar inom hela landet. Detta enligt deras riktlinjer. Så jag gissar att de minsta barnen kommer vara från 7 månader kanske och uppåt. Fortfarande små puttar :) Vad roligt att AC ska söka igen, hoppas BFA och FFIA hakar på!

Ja så var det ju. 
    Och visst fanns det en ambition om snabbare process mellan bb och rb?
    (jag kommer inte ihåg var och när jag har läst olika saker)

Kanske finns det också barn som blivit kvar på barnhemmet nu när en del länder inte har samarbetat med Vietnam på några år. 

Mamma till V 08 - ja det vore väl något att hoppas på! Fler barn som får föräldrar som kanske inte hade fått det annars!     
Svar på tråden Vietnam har ratificerat Haag-konventionen!