Hur snabbt effekt av Nutramigen?
Vår dotterpå 11 veckor har haft problem med magont och gaser i flera veckor nu. Först delammade jag, drog då ner på sånt som kan ge magontutan resultat. Sedan har vi provat allt:
Minifom
Magmassage
Olja i ersättningen
Byta ersättning
Semperdropparna vågade jag inte ge mig på, då jag hörde att det kan bli värre första dagarna och jag ville inte riskera att ge henne mer lidande än vad hon redan hade.
Då föreslog BVC Nutramigen i 2 veckor för att testa om hon har mjölkproteinallergi. Jag slutade amma och ger nu bara Nutramigen sedan i tisdags kväll. Först tyckte vi att det blev bättre direkt.
Hon gick från att äta 90 ml/mål till 170 ml/mål och gaserna försvann.
Men två kvällar i rad nu så har gaserna kommit tillbaka. Hon ligger och kvider om nätterna , tar i för kung och fosterland och så kommer nån liten prutt. Lägger jag då henne på rygg och trygger benen mot magen så kan jag få ut oäändligt med gaser. När det väl verkar ha tagit slut och jag tror att hon ska kunna somna, så börjar det om igen. Det är som att det bildas gaser konstant och det är värst på nätterna.
Vad kan det här bero på?? Och hur fort borde man märka resultat på nutramigen?
Vi ger laktulos för att förhindra förstoppning och bvc "trodde" inte att det var någon fara att ge ren laktos ifall att hon har mjölkallergi. Men nu tvivlar jag..