• Lizzan89

Hur snabbt effekt av Nutramigen?

Vår dotterpå 11 veckor har haft problem med magont och gaser i flera veckor nu. Först delammade jag, drog då ner på sånt som kan ge magontutan resultat. Sedan har vi provat allt:
    Minifom
    Magmassage
    Olja i ersättningen
    Byta ersättning

Semperdropparna vågade jag inte ge mig på, då jag hörde att det kan bli värre första dagarna och jag ville inte riskera att ge henne mer lidande än vad hon redan hade.

Då föreslog BVC Nutramigen i 2 veckor för att testa om hon har mjölkproteinallergi. Jag slutade amma och ger nu bara Nutramigen sedan i tisdags kväll. Först tyckte vi att det blev bättre direkt.
    Hon gick från att äta 90 ml/mål till 170 ml/mål och gaserna försvann.

Men två kvällar i rad nu så har gaserna kommit tillbaka. Hon ligger och kvider om nätterna , tar i för kung och fosterland och så kommer nån liten prutt. Lägger jag då henne på rygg och trygger benen mot magen så kan jag få ut oäändligt med gaser. När det väl verkar ha tagit slut och jag tror att hon ska kunna somna, så börjar det om igen. Det är som att det bildas gaser konstant och det är värst på nätterna.

Vad kan det här bero på?? Och hur fort borde man märka resultat på nutramigen?
    Vi ger laktulos för att förhindra förstoppning och bvc "trodde" inte att det var någon fara att ge ren laktos ifall att hon har mjölkallergi. Men nu tvivlar jag..

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Hur snabbt effekt av Nutramigen?
  • Blomman80

Låter som våran 7 veckors. Hon äter också mjölkfritt. Blev ytterligare stor skillnad när vi bytte till Dr.Browns flaskor. Hon sväljer fortfarande luft, men inte lika mycket som innan. Vad har ni för flaskor?

• Lizzan89
    Blomman80 skrev 2011-11-13 13:52:49 följande:
    Låter som våran 7 veckors. Hon äter också mjölkfritt. Blev ytterligare stor skillnad när vi bytte till Dr.Browns flaskor. Hon sväljer fortfarande luft, men inte lika mycket som innan. Vad har ni för flaskor?
    Vi har haft Dr.Brown hela tiden och provat olika nappstorlekar. Hon rapar alltid under och efter måltid.
    Börjar få slut på idéer :/
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Lizzan89
    Blomman80 skrev 2011-11-13 14:00:22 följande:
    Hmm.. Vad klurigt. Men en fråga, fick ni Nutran pga dessa gaser?
    Ja precis. Vi hade provat allt annat så då återstod bara mjölkproteinallergi , så vi fick nutramigen att testa nu i två veckor. Det blev bättre första dagarna, men nu verkar det ha kommit tillbaka igen. :/

Gaser kan ju alla ha även om det inte beror på något, men hon verkar ha väldiga besvär med dom. Att dom gör ont och är väldigt svåra att få ut. Samt att det aldrig tar slut nästan :O Kan sitta ibland och trycka hennes ben mot magen regelbundet i 10 minuter och få ut hur mycket som helst. Sen blir det lugnt ett tag, innan det börjar om igen. Fattar ingenting :/
  • Blomman80

Men usch så jobbigt. Klart det gör ont då. Hoppas verkligen ni får nåt bra tips här som kan hjälpa er! Jag fortsätter följa tråden, vår lilla ha också det jobbigt med sina gaser även om det inte är SÅ jobbigt.

• Milletti

Både jag och dottern får sjukt mycket gaser av laktulos, kanske du ska testa att ta bort den i några dagar och se om det blir bättre?

• Lizzan89
    Milletti skrev 2011-11-13 16:22:54 följande:
    Både jag och dottern får sjukt mycket gaser av laktulos, kanske du ska testa att ta bort den i några dagar och se om det blir bättre?
    Jo jag tänkte prova, men då blir hon förmodligen förstoppad istället. Men hon var gasig redan innan vi började med laktulosen, funderar mest på om det är laktos överhuvudtaget hon reagerar på. Och inte mjölkprotein.. även om det är vanligare än laktosintolerans hos spädbarn.
  • Collin

Du kanske ska testa att minska mängden laktulos lite i taget för att se om hon verkligen blir förstoppad? Det är ju vanligt att de blir förstoppade första dagarna vid intruduktion av ny mat, men har hört att det brukar kunna ge med sig när de ätit nutra ett tag, när magen vant sig. Ni vet ju inte förrän ni har testat tänkte jag? :)

• malinmarken

Vill bara upplysa om!
    Livsmedelsverket rekomenderar att man inte ger nutramigen för det innehåller för mycket mangan! så by ersättning.

• Lizzan89
    malinmarken skrev 2011-11-17 19:36:09 följande:
    Vill bara upplysa om!
    Livsmedelsverket rekomenderar att man inte ger nutramigen för det innehåller för mycket mangan! så by ersättning.
    Det vet jag. Men när jag frågade BVC så har MeadJohnson skrivit att nutra innehåller ca 60 mkg per 100 kalorier, och högsta tillåtna är 100 mkg. Tycker fortfarande det är onödigt mycket , eftersom bröstmjölk innehåller mindre än 10 mkg.

Men tydligen innehåller potatis 250 mkg!!! :O Och det ska man ge som smakportioner sen.. hua!
  • malinmarken

En del tål ju inte nutramigen heller kanske är hon väldigt känslig i tarmarna och behöver en bättre ersättning helt utan hydrolyserad mjölk. (kan tilllägga att våran son fick jätte mycket gaser av laktulosen så vi har nu movicole junior i stället så magen fungerar bättre.
    Bvc är ju värdelösa på sånt bättre att prata med en barnläkare.

Kaseinbaserade hydrolyserade modersmjölksersättningar:
    Nutramigen 1 Lipil.Avsedd för komjölksallergi och sojaallergi. Kan användas från första veckan. Hydrolyserat kasein, sojaolja.Ska vara fri från hela sojaprroteiner.  Nutramigen 2 Lipil. Är motsvarande Nutramigen 1 Lipil, men sammansättningen är annorlunda för att vara bättre anpassad till näringsbehovet hos barn från 6 månader. Nutramigen 1 LGG Lipil. Motsvarande Nutramigen 1 Lipil, men är även berikad med probiotika. Nutramigen 2 LGG Lipil. Är motsvarande Nutramigen 2 Lipil, men är även berikad med probiotika. Pregestemil Lipil. Avsedd för komjölksallergi med symtom som långvarig diarré och andra problem från mag-tarmkanalen, även vid problem med fettupptag ur kosten och dålig tillväxt - "failure to thrive". Hydrolyserat kasein och sojaolja, men ska vara fri från hela sojaprotein.
    Vasslebaserade hydrolyserade modersmjölksersättningar:
    Profylac. Kan användas från födseln. Avsett att användas vid komjölksallergi, sojaallergi och sekundär laktosintolerans. Hydrolyserat vassleprotein. Althera. Kan användas från födseln. Avsedd att användas vid komjölkallergi och sojaallergi. Hydrolyserat vassleprotein. innehåller laktos (utan mjölkprotein). Pepticate. Näringsmässigt komplett för spädbarn 0-1 år. Avsett för komjölksallergi. Berikad med probiotika. Innehåller hydrolyserat vassleprotein, kostfiber från mjölk och fiskolja. Pepti Junior. Kan användas från första veckan. Avsett för komjölks- & sojaallergi/intolerans.  Innehåller hydrolyserat vassleprotein och sojaolja.
    Ersättningar baserade på helt fria aminosyror (dvs helt fria aminosyror):
    Nutramigen AA. Modersmjölksersättning baserad på majsglukossirap.Avsedd för användning vid  svår komjölksallergi eller multipel födoämnesallergi, även vid besvär från mag-tarmkanalen som kräver eliminationsdiet. Innehåller sojaolja som ska vara fri från sojaproteiner. Kan ges från första levnadsveckan.
    Neocate LCP. Modersmjölksersättning baserad på majsbaserad, hydrolyserad glukossirap. Är avsedd för komjölksallergi eller multipel födoämnesallergi där hydrolyserade ersättningar inte tolereras samt som ett diagnostiskt verktyg vid strikt eliminationsdiet.  Neocate Active är ett helt mjölkfritt kosttillägg som är avsett att utgöra ett komplement till vanlig kost för barn från 1 år och uppåt. Finns neutral samt svartvinbärssmak. Neocate Advance. Avsedd för användning vid total eliminationsdiet för barn mellan 1-10 år. Näringsmässig komplett vid intag av full dagsvolym.  
    Det finns även ersättningar som är baserade på soja, men dessa används i väldigt liten utsträckning till följd av att det är rätt så många mjölkallergiker som även reagerar på soja.
  • gaby84

malinmarken, det är en gammal rapport, det är åtgärdat sedan 2009.

LiMe, det låter exakt som min son, han började redan i
    v6 med Nutramigen, samma symptom.

Nutramigen har tydligen den förstoppande effekten på de små.
    Min lille låg också och krysta i flera timmar, fick knappt någon sömn.

Vi hade Nutramigen i 5månader och nu bytade vi över till
    Pepticate pga av att han slutade äta Nutran och han var
    alldeles för förstoppad.

Angående Laktolosen, den gjorde inte så mycket effekt
    på vår kille, utan vi fick Movicol. Det var räddningen, funkade
    jätte bra.

(Vi har legat inne på sjukhus pga mjölkallergin och ont i magen,
    han har även reflux och spyr upp all mat om det inte blandas och
    tjockas ut med Maizena) 

• malinmarken

gaby83, Det är ingen gammal rapport den är från 2011!

Vi har oxå legat inne flertalet gånger pga reflux GERD och förstoppningsbesvär med våran son så jag vet verkligen vad jag talar om!
    Våran dotter som nu är fyra har haft komjölksallergi och är fortfarande överkänslig mot ex kanel mm. Så jag är verteran på detta område.

Komjölksallergi/ överkänslighet kan ytta sig på många olika sätt - inflammation i matstrupen, magen eller tarmarna, förstoppning diareé, utslag mm.

LiMe1989,  Hur går det?
    Laktulos är väldigt gasbildande så försök få något annat. Hjälper inte det så byt ersättning till en som inte är gjord på hydrolyserad mjölk dvs  

Ersättningar baserade på helt fria aminosyror (dvs helt fria aminosyror)

• Lizzan89
    malinmarken skrev 2011-11-24 19:32:59 följande:
    gaby83, Det är ingen gammal rapport den är från 2011!

Vi har oxå legat inne flertalet gånger pga reflux GERD och förstoppningsbesvär med våran son så jag vet verkligen vad jag talar om!
    Våran dotter som nu är fyra har haft komjölksallergi och är fortfarande överkänslig mot ex kanel mm. Så jag är verteran på detta område.

Komjölksallergi/ överkänslighet kan ytta sig på många olika sätt - inflammation i matstrupen, magen eller tarmarna, förstoppning diareé, utslag mm.

LiMe1989,  Hur går det?
    Laktulos är väldigt gasbildande så försök få något annat. Hjälper inte det så byt ersättning till en som inte är gjord på hydrolyserad mjölk dvs  
    Ersättningar baserade på helt fria aminosyror (dvs helt fria aminosyror)
    Det har blivit bättre nu, jag är ganska övertygad om att gnället beror på 3månadersfasen. Många bekanta med bebisar i samma ålder som henne går igenom precis samma grej som hon pysslar med. :P

Hon pruttar nästan ingenting längre och visar aldrig några tecken på ont i magen mer.
    Så jag tror Nutra funkar fint ändå!
Svar på tråden Hur snabbt effekt av Nutramigen?