• Katitziii

Killen sticker sig på spiraltrådarna?

Jag bytte min spiral för ca 3 månader sedan och nu kar min kille börjat sticka sig på trådarna. Det hade tydligen hänt nån gång innan sen jag bytte, men stackarn va ju helt prickig på ollonetObestämd Så nu är han lite rädd när vi har samlag vilket stör oss båda.

Någon som haft samma problem, och vad gjorde ni åt det?

Jag har haft spiral senate 5 åren och att byta preventilmedel är inget alternativ för mig. Jag har heller aldrig varit med om att någon stuckit sig på den jag hade innan jag bytte. Min pojkvän har jag haft i ett år så han stack sig heller aldrig på den förra.

Om nu trådarna är för korta känns det ju surt då jag gärna slipper byta spiral igen. Kanske det kan hjälpa att klippa dom lite kortare?

Har även för mig att jag läst att livmodertappen flyttar sig en aning beroende på menscykeln? Vet inte om det är så men den kanske sticker mer när livmodern "är på ett visst ställe"?

• Svar på tråden Killen sticker sig på spiraltrådarna?
  • whitetrach86

Jag och min sambo hade det problemet efter att jag stoppat in min spiral. Gick till UM som jag kunde då. Hon sa att BM som satt in den hade klippt trådarna för mycket så att dom "stack rätt ut" ist för att vika sig runt och bakåt.
    Så hon klippte av dom mer så att dom hela tiden var innan för tappen.. dock inte för mycket eftersom vi ville ju kunna få tag på den senare Glad 

Efter det hade vi inga problem längre.. vissa tider på månaden kunde jag dock känna trådarna. Bara kanten av dom om jag verkligen "tryckte" på tappen.

Så tycker att du ska gå tillbaka till din BM och kolla och kanske få dom avklippta. Det är inte meningen att din kille ska sticka sig hela tiden. 

• Jowimo

Min bm sa att jag skulle höra av mig om vi fick det problemet så skulle hon klippa dom kortare bara. Så bara du hör av dig till bm.

• Katitziii

Idag har jag varit tillbaka och klippt dom. Men min gynekolog påstod att han inte trodde på detdär med att killar sticker sig på trådarna. Det va många som klagade på det men han ansåg att det nästan var omöjligt.

Jag förklarade att jag själv hade sett sticksåren på killens ollon. Då sa han att det förmodligen blivit irriterat av slemhinnorna?..... Va? haha

Jaja men han klippte dom iaf jättekort nu så dom sticker ut någon millimeter. Känns som det skulle sticka ännu mer nu? Innan var dom ju ca 2 cm...

• Anonym (Fredde)

Jodå man kan sticka sig på trådarna!!!
    Be gynekologen att inte klippa dom till för korta spröt. Bättre att tråden viker sig undan.

• Platypus

Hade precis det problemet, när man såg makens ollon så förstod man att det inte var speciellt sensuellt med sex.

I mitt fall bytte BM ut hela spiralen, varför vet jag inte. 

• Anonym

Jag har haft flertalet spiraler och när trådarna varit för korta så har mannen stuckit sig på dem. Det bästa är att lämna dem så pass långa att de kan linda sig runt tappen. Har ni för mycket problem så gå tillbaka och sätt in en ny spiral.

• Wittra

Mannen ska ju egentligen inte känna trådarna, om de inte är för korta så ska lägga runt/uppåt tappen och därmed inte störa någon. Men ibland, på vissa, så spretar dem och rentav sticks på mannen. Då får man korta av dem, men enligt min bm så är det inte bra att ha för kort då det också kan stickas. Känn er fram. Jag har haft turen att aldrig störas av dem och inte heller han klagar.

Pröva dig fram, som sagt...   

• Katitziii

Har haft en spiral innan i 5 år och har aldrig haft det problemet nånsin. Dom trådarna kändes lägre och la sog lixom runt tappen. Nu när ja bytte så började det helt plötsligt sticka. Men nu klippte han dom helt. Hjälper det inte får jag byta till en ny. Kommer dock kräva narkos gör aaaaaldrig om det igen!!
    Men de känns ju trist när gynekologen påstår att det bara är inbillning. Han har ju förmodligen klippt dom för korta från början. Ska jag sätta in en ny kostar ju den 1000:- :(

• loves to

Ursch jag som ska sätta in en snart.. har bara hört massa dålig omen om att sätta in spiral.. finns det inget posstivt med att ha spiral... får tyvärr ej längre använda mig av mina kära piller...

• Katitziii

Förutom detta är den ju grym! :) Man behöver inte tänka på något och jag har en hormonspiral så heller ingen mens.

Hade dock mycket kramper och smärtor i 6 mån men det var det värt om man jämför med mensvärk ja annars skulle haft.

• Platypus
    loves to skrev 2012-01-17 20:27:26 följande:
    Ursch jag som ska sätta in en snart.. har bara hört massa dålig omen om att sätta in spiral.. finns det inget posstivt med att ha spiral... får tyvärr ej längre använda mig av mina kära piller...
    Det har bara hänt oss en gång på gud vet hur många år.

Tror det är en ganska liten risk som dessutom är ganska lätt avhjälpt men man ska ju vara medveten om det
  • Anonym (Peter)

Jag har oxå känt dom ibland. Känns lite obehagligt!

Svar på tråden Killen sticker sig på spiraltrådarna?