• Piff och Puff

Sambo och skuldbrev

Hej
    Jag och min sambo har just köpt en lägenhet tillsammans. Men till lägenheten så har min sambo lagt in kontanterna. Om det finns papper på att det är så (att han lagt in kontantinsatsen) bör man ändå skriva samboavtal och skuldebrev?

• Svar på tråden Sambo och skuldbrev
  • Piff och Puff

Ja, men är det inte så att om man kan bevisa att kontantinsatsen var hans så är den hans även vid separation? Iallafall så räcker det väl inte med enbart ett samboavtal (som säger att sambolagen inte gäller) utan också ett skuldebrev/specificerat avtal angående kontantinsats?!!!

• Ramborg

Det enklaste är att låta sambolagen gälla, men att du lånar halva kontantinsatsen av honom och skriver ett skuldebrev på det. Då lägger ni båda in lika mycket kontanter i lägenheten och lånet är fristående från bostaden.

• Kjell2
    Piff och Puff skrev 2011-11-14 07:59:35 följande:
    Ja, men är det inte så att om man kan bevisa att kontantinsatsen var hans så är den hans även vid separation? Iallafall så räcker det väl inte med enbart ett samboavtal (som säger att sambolagen inte gäller) utan också ett skuldebrev/specificerat avtal angående kontantinsats?!!!
    Nej - bara för att han betalt kontantinsattsen har inte han rätt att få större del vid en bodelning av den gemsnamma bostaden.

Ni kan skriva ett samboavtal som t ex sägar att han skall få tillbaka en större delv av bostaden eller skriva ett skuldbrev. Er bank kan säkert hjälpa er.
  • anemon01

Lägenheten står på er båda två och är belånad,eller hur
    Vid försäljning, bodelning, tvist  eller obestånd, har inte ett samboavtal eller ett skuldebrev i den form som tagits upp, Någon bättre rätt som det sägs i lagen.
    Mitt råd är att ni skriver ett skuldebrev, där du panförskriver ägar/överhypoteket till din sambo.
    För stt det ska få sakrättsligt skydd, måste en Denuntiation ske till banken som ni har lånet hos( skriftligt meddelande att överhypoteket är din sambos). 

• Ramborg

Ett skuldebrev påverkas inte av en sambodelning. Endast bostad och bohag delas vid en sambodelning. Skuldebrevet är inte bostad eller bohag. 

Om du lånar halva kontantinsatsen av honom och använder de pengarna till att köpa din halva av lägenheten, blir det rättvist när den säljs oavsett om den gått upp eller ner i pris. Och helt oavsett boendets värde så har du en skuld till honom som ska betalas enligt de villkor ni skriver i skuldebrevet. Ni kan skriva med eller utan ränta och hur ni vill. Då får han ju tillbaka sina pengar utan att behöva krångla med att ni ska äga olika andelar av bostaden. 

42.
  • Piff och Puff
    Ramborg skrev 2011-11-14 09:52:17 följande:
    Ett skuldebrev påverkas inte av en sambodelning. Endast bostad och bohag delas vid en sambodelning. Skuldebrevet är inte bostad eller bohag. 

Om du lånar halva kontantinsatsen av honom och använder de pengarna till att köpa din halva av lägenheten, blir det rättvist när den säljs oavsett om den gått upp eller ner i pris. Och helt oavsett boendets värde så har du en skuld till honom som ska betalas enligt de villkor ni skriver i skuldebrevet. Ni kan skriva med eller utan ränta och hur ni vill. Då får han ju tillbaka sina pengar utan att behöva krångla med att ni ska äga olika andelar av bostaden. 
    Så, då räcker det med ett skuldbrev där det framgår att jag lånat halva kontantinsatsen av honom?
  • Kjell2
    Piff och Puff skrev 2011-11-14 10:24:11 följande:
    Så, då räcker det med ett skuldbrev där det framgår att jag lånat halva kontantinsatsen av honom?
    Beror på vad ni vill uppnå. Ett skuldbrev kan lösa en del av det ni vill men också skapa problem. Om han t ex dör ärver hans eventuella barn skuldbrevet och kan kräva dig på pengar.

Finns idé att ni pratar igenom detta med något proffs för att titta på olika alternativ, vad det innebär och vad som passar er bäst.
Svar på tråden Sambo och skuldbrev