Visar era bran också vad ni "ska göra" i olika situationer? 21 mån
Min son verkar vara väldigt ordningsam av sig och verkar också ha ett otroligt minne för hur saker "ska" göras. Kan ta några exempel som t.ex.
Tidigare har jag alltid sagt på morgonen är vi vaknat "ska mamma tända lampan?" Och han har svarat med ett "mm". Nu varje morgon när vi vaknar är det första han gör att sätetr sig upp och pekar mot lampknappen.
T.ex. andra gånger när vi ska gå ut och tar på kläderna pekar han på huvudet att ahn ska ha mössa och "tjatar" om det tills jag sätter på han mössan.
Ett annat exempel är att han vet att han har haklapp när han äter så han ville inte äta förrän jag satt på han haklappen och visade liksom med händerna runt halsen att jag skulle sätta på han den.
Han vill gärna också ha e vattenflaska när han ska sova efter sin välling och 2 dagar i rad ställde jag vattenflaskan på byrån utanför sovrummet medan jag värmde vattenflaskan, 3 dagen gjorde jag inte det och då begärde han sin vattenflaska och gick själv och ställde den på byrån där jag ställt den i 2 dagar.
Detta var ett par exempel men han gör mkt sådana saker som att han begär det om ni förstår vad jag menar. Gör era barn också så, inte just i det här fallen då men överhuvudtaget att de visar hur saker ska göras enligt vissa rutiner?
Han har blivit np utredd men ej fått diagnos, dock har de påtalat att han har vissa svårigheter samt har en del stereotypt beteende etc. Detta kan naturligtvis vara övergående men sa följas upp inom ett år för att se hur han utvecklas då de inte tycker man ska "släppa honom" helt och att han just nu är i behov av ltie extra stöd. Detta hör egentligen inte till saken men ni aksnke undrar varför jag frågar. Så tänkte bara om era barn också kan begära eller vad man ska säga att man ska göra saker på ett visst sätt eller själva ser till att det blir gjort. Hoppas ni förstår vad jag menar och att det inte blev rörigt.
Det är dock kul att se att han snappar upp saker så snabbt. :)