• Anonym (tjejen)

Jag tog bort min facebook! Det bästa jag har gjort! Någon mer?

Jag har vart medlem på facebook i flera år och alltid vart ganska aktiv där och hade många vänner där men för ett tag sedan tog jag bort min facebook -och det är det bästa jag har gjort! Jag ångrar mig inte en sekund!

Jag har länge känt att jag inte vill veta allt om alla! Och jag vill inte att alla ska veta allt om mig!
    Visst kan man göra inställningar så att man inte ser vissa inlägg och att vissa andra inte ska se mina, men jag tycker det har blivit för mycket på facebook. Dessutom kunde ju andra som man inte är vän med söka på mig eftersom jag inte gjorde någon inställning. Jag kände dessutom en press att jag måste uppdatera status och lägga ut bilder m.m. Ett tag funderade jag bara på att rensa ut i mina vänner men då jag inte ville att någon skulle ta illa upp så tog jag bort hela facebook. Och det känns så skönt! Det känns enklare att leva faktiskt. Konstigt nog haha!

Någon mer?

• Svar på tråden Jag tog bort min facebook! Det bästa jag har gjort! Någon mer?
  • Anonym

Jag är aldrig inne! Hur tar jag bort det?

• Fnitterfia

Gjorde samma sak för någon månad sen! Otroligt befriande. Orkade inte rensa listan och "välja" samt att jag blev sur för deras samarbete med spotify... Men skönt är det i alla fall. De riktiga vännerna finns kvar ändå"

• Anonym (tjejen)
    Anonym skrev 2011-11-14 15:38:06 följande:
    Jag är aldrig inne! Hur tar jag bort det?
    Om jag minns rätt så gick jag in på kontoinställningar eller nått sånt. Det kommer upp i samma kolumn som när du ska logga ut. Kika runt lite där.
  • Anonym

Njaej, men jag har gjort de andra sakerna man kan göra som du inte gjorde :) dvs rensa borrt ungefär hälften av fb-kompisarna som jag iafinte pratat med på hela året, jag updaterar inte med status och bilder om jag inte har något jag gärna vill berätta/visa för vederbörande. Jag har inga andra siter kopplade till min facebook heller utan håller det separat, och döljer statusar från personer som publicerar mycket jag inte är intresserad av men ändå vill ha kvar bland vänner. Det funkar bra, jag kommer inte ta bort min Facebook då det är smidigt att bjuda in till tex fest på, men jag har aldrig varit beroende av det heller iof.

• Mabaja

Min man tog bort sin för ett år sen. Jag tog bort min i juli.

• Anonym (tjejen)
    Fnitterfia skrev 2011-11-14 15:39:04 följande:
    Gjorde samma sak för någon månad sen! Otroligt befriande. Orkade inte rensa listan och "välja" samt att jag blev sur för deras samarbete med spotify... Men skönt är det i alla fall. De riktiga vännerna finns kvar ändå"
    Ja precis, jag håller med dig så! Ibland kändes det som om man blev lite spionerad på om man säger så. Jag hade vänner på facebook som jag inte hade umgåtts med på flera år, men som ändå såg alla mina uppdateringar och som aldrig kommenterade eller skrev till mig. Jag tror dom ville vara vän med mig bara för att spionera typ.
    Och mina riktiga vänner träffar jag utanför dataskärmen Glad
  • Anonym (tjejen)
    Anonym skrev 2011-11-14 15:41:21 följande:
    Njaej, men jag har gjort de andra sakerna man kan göra som du inte gjorde :) dvs rensa borrt ungefär hälften av fb-kompisarna som jag iafinte pratat med på hela året, jag updaterar inte med status och bilder om jag inte har något jag gärna vill berätta/visa för vederbörande. Jag har inga andra siter kopplade till min facebook heller utan håller det separat, och döljer statusar från personer som publicerar mycket jag inte är intresserad av men ändå vill ha kvar bland vänner. Det funkar bra, jag kommer inte ta bort min Facebook då det är smidigt att bjuda in till tex fest på, men jag har aldrig varit beroende av det heller iof.
    ok jag orkade aldrig hålla på med detta.
  • Anonym (tjejen)
    Mamma till W skrev 2011-11-14 15:42:16 följande:
    Min man tog bort sin för ett år sen. Jag tog bort min i juli.
  • Ja82

Jag tog bort min Facebook för ungefär ett år sedan och det är otroligt befriande ja!

För att vara på den säkra sidan raderade jag först allt på egen del, alla bilder osv. Och sedan (efter mycket letande) tog jag bort kontot.
    Märkligt hur svårt det ska vara att få ett konto raderat?
    Och att det sedan skulle vara 2 veckors "betänketid" innan kontot raderades? Obehagligt tycker jag.

Känns som många lever sitt liv därigenom och den ständiga bekräftelseonanin är så otroligt motbjudande tycker jag..

Jag saknar det inte alls jag har hellre riktig kontakt med mina vänner och de ytliga bekanta som inte behöver veta något om mitt liv är där de ska vara.

Det heter ju privatliv av en anledning och jag förstår inte människors behov av att dela med sig av allt till omvärlden..

• Anonym (tjejen)
    Ja82 skrev 2011-11-14 15:51:31 följande:
    Jag tog bort min Facebook för ungefär ett år sedan och det är otroligt befriande ja!

För att vara på den säkra sidan raderade jag först allt på egen del, alla bilder osv. Och sedan (efter mycket letande) tog jag bort kontot.
    Märkligt hur svårt det ska vara att få ett konto raderat?
    Och att det sedan skulle vara 2 veckors "betänketid" innan kontot raderades? Obehagligt tycker jag.

Känns som många lever sitt liv därigenom och den ständiga bekräftelseonanin är så otroligt motbjudande tycker jag..

Jag saknar det inte alls jag har hellre riktig kontakt med mina vänner och de ytliga bekanta som inte behöver veta något om mitt liv är där de ska vara.

Det heter ju privatliv av en anledning och jag förstår inte människors behov av att dela med sig av allt till omvärlden..
    Ja, och jag såg till att spara ner alla bilder jag hade där för de ville jag inte skulle gå förlorade.
    Jag tänkte också på hur svårt det var att ta bort kontot och nu har jag tänkt på hur mycket som är sammankopplat till fb som tex vissa spel som jag nu inte kan spela för att jag inte har fb och de har sk facebook-connect inloggning. Jag tror inte heller jag kan tex kommentera på aftonbladet.se under nyheter osv. Inte för jag gjorde det innan men nu kan jag det inte.
    Och ja, obehagligt med två veckors betänketid ja!

Håller med dig om vissa som söker bekräftelse där igenom med. Spyr lite på det! haha men som sagt, skönt att slippa det nu!
Svar på tråden Jag tog bort min facebook! Det bästa jag har gjort! Någon mer?