• Anonym (vad är detta???)

vad är detta? (bilder)

kan det vara svamp? bör jag söka vård för detta?
  • Svar på tråden vad är detta? (bilder)
  • Anonym

är det vätskefyllda blåsor?

• mamma smurfen

sådär har ju jag med, till och från, de kliar, en del blir små vätskefyllda blåsor, som man kan trycka sönder, sedan "fnasar" huden.....

Väntar ivrigt på att någon som VET skriver vad det är. =)

nej, det är inte blåsor, det är mer som hål, och i handflatorna blir det vita små prickar..

• Nyfiken gul

har du uttorkade händer? Så¨att du tex hanterar mycket vatten dagligen? Eller kanske rent av har handskar på dig hela dagarna typ gummihandskar?

Är du allergisk mot något? (kontaktexsem?)  (nickel, gummi, osv.. )

Överkänsllig mot vissa handprodukter? - lotion, vissa tvålar, desinfektionsmedel, duschtvål osv ?  Parfymerade tvättmedel och sköljmedel?

Äter du medicin kanske som ger såna bieffekter?

Har du något i ditt yrke du kanske reagerar mot? (kemikalier, papper/kartong, trycksvärta, andra ämnen du hanterar osv)

Stressrelaterat?

När började detta? Har du haft det länge?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • 1975

Jag får åxå så! Två ggr per år. Höst och vår. Vet inte heller vad det är. Går bort efter nån vecka.

• Anonym

Ser ut som vanliga vårtor. Är du gravid?

Nyfiken gul skrev 2011-11-14 18:00:22 följande:
    har du uttorkade händer? Så¨att du tex hanterar mycket vatten dagligen? Eller kanske rent av har handskar på dig hela dagarna typ gummihandskar?

Är du allergisk mot något? (kontaktexsem?)  (nickel, gummi, osv.. )

Överkänsllig mot vissa handprodukter? - lotion, vissa tvålar, desinfektionsmedel, duschtvål osv ?  Parfymerade tvättmedel och sköljmedel?

Äter du medicin kanske som ger såna bieffekter?

Har du något i ditt yrke du kanske reagerar mot? (kemikalier, papper/kartong, trycksvärta, andra ämnen du hanterar osv)

Stressrelaterat?

När började detta? Har du haft det länge?
    Jag har inga allergier och hanterar inga farliga ämnen. Jag har inte förändrat något i mitt liv just nu (det senaste var insättande av concerta för 6månader sedan, men detta verkar inte vara en känd biverkan från dem)

jag har märkt av det lite till och från i en vecka nu, men har aldrig haft det innan. Det kliar inte, men jag är lite känsligare i huden och det känns "obehagligt" då jag tex. använder skrollen på musen.

Vet inte om det är relaterat, men jag har fått ovanligt mycket blåmärken den senaste veckan och idag fick jag munsår i mungipan också.
  • Anonym

Vissa årstider som tex vinter så kan händerna bli extra känsliga.

Behandla händerna väl , var försiktig med starka tvålar , parfymer och tvättmedel tex. smörj in händerna ofta och undvik att blöta ner dom så mycket.

Ha alltid vantar när det är kallt!

Anonym skrev 2011-11-14 18:05:37 följande:
    Ser ut som vanliga vårtor. Är du gravid?
    bilden är nog missvisande då, för det ser inte alls ut som vårtor på riktigt jag är inte gravid och ammar inte.
    Anonym skrev 2011-11-14 18:08:28 följande:
    Vissa årstider som tex vinter så kan händerna bli extra känsliga.

Behandla händerna väl , var försiktig med starka tvålar , parfymer och tvättmedel tex. smörj in händerna ofta och undvik att blöta ner dom så mycket.

Ha alltid vantar när det är kallt!
    tack för tipsen jag skall tänka mer på mina händer tror inte att detta har med "vanskötsel" att göra, men det skadar ju inte att tänka på dina tipps ändå
  • Anonym

Det är vårtor jag har haft likadant. Brukar komma när immunförsvaret inte är på topp. 

Anonym skrev 2011-11-14 18:11:09 följande:

Det är vårtor jag har haft likadant. Brukar komma när immunförsvaret inte är på topp. 

sonen har vårtor ibland, men detta är absolut inte samma, detta är små hål i huden, som en badsvamp typ.
  • Anonym
    Anonym (vad är detta???) skrev 2011-11-14 18:13:43 följande:
    sonen har vårtor ibland, men detta är absolut inte samma, detta är små hål i huden, som en badsvamp typ.
    Det är så vårtor på fingrar brukar se ut.
  • Anonym (samesame)
    mamma smurfen skrev 2011-11-14 17:47:18 följande:

sådär har ju jag med, till och från, de kliar, en del blir små vätskefyllda blåsor, som man kan trycka sönder, sedan "fnasar" huden.....

Väntar ivrigt på att någon som VET skriver vad det är. =)

Ja det du beskriver har jag också... men INGEN läkare verkar komma på vad det är... =S
  • mamma smurfen
    Anonym (samesame) skrev 2011-11-14 19:39:08 följande:
    Ja det du beskriver har jag också... men INGEN läkare verkar komma på vad det är... =S
    gick in på 2a länken som bullen la in, där var det en med samma frågetällning, fick fram dyshidrotisk eksem
    googlade på det, verkar stämma på det jag har iaf.
Svar på tråden vad är detta? (bilder)