vad är detta? (bilder)
kan det vara svamp? bör jag söka vård för detta?
är det vätskefyllda blåsor?
sådär har ju jag med, till och från, de kliar, en del blir små vätskefyllda blåsor, som man kan trycka sönder, sedan "fnasar" huden.....
Väntar ivrigt på att någon som VET skriver vad det är. =)
nej, det är inte blåsor, det är mer som hål, och i handflatorna blir det vita små prickar..
har du uttorkade händer? Så¨att du tex hanterar mycket vatten dagligen? Eller kanske rent av har handskar på dig hela dagarna typ gummihandskar?
Är du allergisk mot något? (kontaktexsem?) (nickel, gummi, osv.. )
Överkänsllig mot vissa handprodukter? - lotion, vissa tvålar, desinfektionsmedel, duschtvål osv ? Parfymerade tvättmedel och sköljmedel?
Äter du medicin kanske som ger såna bieffekter?
Har du något i ditt yrke du kanske reagerar mot? (kemikalier, papper/kartong, trycksvärta, andra ämnen du hanterar osv)
Stressrelaterat?
När började detta? Har du haft det länge?
Jag får åxå så! Två ggr per år. Höst och vår. Vet inte heller vad det är. Går bort efter nån vecka.
Ser ut som vanliga vårtor. Är du gravid?
Vissa årstider som tex vinter så kan händerna bli extra känsliga.
Behandla händerna väl , var försiktig med starka tvålar , parfymer och tvättmedel tex. smörj in händerna ofta och undvik att blöta ner dom så mycket.
Ha alltid vantar när det är kallt!
Skulle oxå säga små vårtor....
Det är vårtor jag har haft likadant. Brukar komma när immunförsvaret inte är på topp.
Det är vårtor jag har haft likadant. Brukar komma när immunförsvaret inte är på topp.
www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
kan oxå vara kontakt allergi
kolla upp med en läkare om du har obehag
www.medeca.se/eksem/fragor-och-svar/handeksem/358-sma-vaetskefyllda-blasor-i-haenderna-torkar-ut-och-flagnar
sådär har ju jag med, till och från, de kliar, en del blir små vätskefyllda blåsor, som man kan trycka sönder, sedan "fnasar" huden.....
Väntar ivrigt på att någon som VET skriver vad det är. =)
Mineralbrist? Vitaminbrist?