• Anonym (dontdrink)

Undlåta att betala böter?

Är det någon som vet vad som händer om man har åkt fast för rattfylleri (ej grovt) men inte har råd att betala de böter som man har fått pga ansträngd ekonomi? Åker man på samhällstjänst eller liknande istället?

• Svar på tråden Undlåta att betala böter?
  • Lizzyy

Man hamnar väl hos kronofogden? Läs på polisens hemsida

• Anonym (dontdrink)
    Lizzyy skrev 2011-11-14 19:18:15 följande:
    Man hamnar väl hos kronofogden? Läs på polisens hemsida
    Jo det vet jag, men det blir inget mer? Utan det blir bara kronpelle och en eventuell prick alltså?
  • Eleonor01

Ett: idiot!
    Två: ja du kan få samhällstjänst/boja/fängelse men då har det gått längt. Du måste ju då nåt straff å struntar du i det blir det annan strafförelähgande

• Anonym (dontdrink)

Jag fick ett strafföreläggande, och ett bötesbelopp. Jag skickade såklart in delgivningen och att jag godkänner alltihopa. Men jag har inte råd att betala böterna. Kan dom verkligen sätta en i finkan eller ge boja om man inte har möjlighet att betala?

• Anonym
    Anonym (dontdrink) skrev 2011-11-14 19:41:33 följande:
    Jag fick ett strafföreläggande, och ett bötesbelopp. Jag skickade såklart in delgivningen och att jag godkänner alltihopa. Men jag har inte råd att betala böterna. Kan dom verkligen sätta en i finkan eller ge boja om man inte har möjlighet att betala?
    Japp, det kan dom.
  • Anonym (dontdrink)
    Anonym skrev 2011-11-14 19:42:53 följande:
    Japp, det kan dom.
    Kan dom inte ta hänsyn till att man har jobb och är beroende av inkomst? Att man kanske har barn och måste ge dom mat? Sätter dom en på kåken pga att man inte kan betala böter så gör dom ju livet 100 gånger svårare för en. Fotboja skulle vara förståeligt...men fängelse?
  • Anonym (***)
    Anonym (dontdrink) skrev 2011-11-14 19:49:41 följande:
    Kan dom inte ta hänsyn till att man har jobb och är beroende av inkomst? Att man kanske har barn och måste ge dom mat? Sätter dom en på kåken pga att man inte kan betala böter så gör dom ju livet 100 gånger svårare för en. Fotboja skulle vara förståeligt...men fängelse?
    Varför ska dom ta hänsyn till dig när du uppenbarligen inte tagit hänsyn till någon annan???
    Allvarligt är du seriös? Du dricker och sätter dig bakom ratten, du hade lätt kunnat köra ihjäl någon.
    Och du gnäller om lite böter? Gå till dom som förlorat någon pga sådana som dig och fråga om man ska ta hänsyn!
    IDIOT!
  • Anonym

Om du redan har fått ditt straff, vilket det låter som, så tror jag bara att du hamnar hos kronofogden och du får inget mer straff... Det är jag ganska säker på... Jag tycker dock du ska ringa och försöka få någon avbetalningsplan om det går...

• levandecharader

Nu vet inte jag om dom "kastar" en i fängelse om man inte kan betala böterna men borde man inte tänkt på allt det där innan men begår ett brott?!

Innan man sätter sig i en bil och kör onykter (grovt eller ej) så borde man tänka på vilken skada man kan göra, att man har jobb, behov av inkomst, barn m.m. Det är faktiskt inte nån annan som gör "livet 100 gånger svårare" det är den som har valt att köra bilen med alkohol i kroppen som har gjort det valet. 

• Anonym (dontdrink)
    Anonym (***) skrev 2011-11-14 19:57:26 följande:
    Varför ska dom ta hänsyn till dig när du uppenbarligen inte tagit hänsyn till någon annan???
    Allvarligt är du seriös? Du dricker och sätter dig bakom ratten, du hade lätt kunnat köra ihjäl någon.
    Och du gnäller om lite böter? Gå till dom som förlorat någon pga sådana som dig och fråga om man ska ta hänsyn!
    IDIOT!
    Du känner inte till omständigheterna så du behöver inte spy galla. Finns de som åkt på böter bara för att dom ska flytta på bilen några meter efter ett par glas vin så...
Svar på tråden Undlåta att betala böter?